بررسی همکاری روسیه و ایران در صنعت خودروسازی

شنبه 30 شهریور 98 ساعت 13:34
بررسی همکاری روسیه و ایران در صنعت خودروسازی

یک کارشناس حوزه خودرو در مورد همکاری با روسیه گفت: همکاری با روسیه در خودروسازی مربوط به کمپانی لادا می‌شود که احتمال آن بعید است ولی در صورت انجام این کار، یک حسن اساسی وجود دارد.

فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو ابتدا در رابطه با احتمال همکاری با روس‌ها اظهار کرد: موضوع همکاری ایران با روسیه در زمینه ساخت خودرو مربوط به برند لادا می‌شود. لادا زیرشاخه رنو است و اعتقاد بر این است، محصولی که با تندر ۹۰ اشتراک دارد را بتوان از طریق این شرکت به ایران آورد. به هر شکل این خودروسازی هم زیر مجموعه رنو است و اگر خودروساز فرانسوی بخواهد محدودیت‌های خود را اعمال کند تفاوتی در این قضیه ایجاد نخواهد شد. حداقل حسن این همکاری می‌تواند تأمین کامپوننت‌های تندر ۹۰ باشد تا تولید این خودرو دوباره آغاز شود. به طور کلی احتمال ورود خودروهای جدید و فعالیت با روسیه بسیار بالا نیست و حتی خودروسازان چینی هم از همکاری با ایران ترس دارند. این نکته را هم باید گفت که روسیه مملو از گروه‌های خودروسازی بود ولی هم اکنون هیچ‌کدام به طور مستقل فعالیت نمی‌کنند.

آینده‌ چینی‌های باقی مانده در ایران

وی در خصوص آینده کمپنی های چینی در بازار ایران گفت: از بین کمپانی‌های چینی که در بازار ایران ماندند می‌توان به چری، جک و هایما اشاره کرد. دیگر کمپانی‌های چینی از فعالیت در ایران ترس دارند و معلوم نیست که برندهای ذکر شده هم تا چه زمانی در ایران به فعالیت بپردازند. به هر صورت می‌توان گفت خودروهای تولید شده در ایران کاملاً CKD بودند و ساخت داخلی نداشتند در نتیجه تکنولوژی خاصی به ایران وارد نمی‌کردند. اصولاً هر آنچه که در زمینه خودرو نیاز به یادگیری داشت را ما باید تاکنون فرا می‌گرفتیم. اگر نتوانستیم خیلی از موارد را در صنعت خودروسازی یاد بگیریم به ناکارآمدی، عدم اقتصادی بودن و ... مربوط می‌شود. اگر شرکتی در سبد عرضه، ارزهای مختلف نداشته باشد، از نوسانات بازار به شدت آسیب خواهد دید.

هندی‌های شریک ایران می‌شوند؟

زاوه در خصوص همکاری با هند هم اظهار کرد: در هند مجموعه تاتا و ماهیندرا معاملات پایه دلار هستند. بیشتر ارزی که توسط شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد دلار است و از این بابت شرایطی مثل کمپانی‌های چینی در ایران دارند. از سوی دیگر هندی‌ها به شدت محافظه‌کارتر از چینی‌ها هستند و تقابلی که بین چین و آمریکا وجود دارد بین هند و آمریکا نیست. ضمن این که چین قدرت ریسک‌پذیری بیشتری نسبت به هند دارد بنابراین احتمال این که چینی‌ها کمک بیشتری به ایران در زمینه خودروسازی داشته باشند بیشتر از هندی‌ها است. علاوه بر این در روزهایی که شرایط معاملات باز بود تلاش‌های زیادی برای همکاری با هند انجام شد ولی اصولاً شرکت‌های هندی در فعالیت‌های خودرویی کند هستند و معاملات بین‌المللی با آن‌ها بسیار سخت است.

بهترین نسخه برای صنعت خودرو ایران

زاوه در پایان گفت: بهترین نسخه‌ای که می‌توان برای صنعت خودروسازی ایران پیچید این است که بر داشته‌های خود تکیه داشته باشد. ما صاحب پلتفرم تندر ۹۰ هستیم و می‌توانیم روی این پلتفرم محصولات گوناگونی را ارائه دهیم. پلتفرم‌‌های پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ را هم داریم که امکان تعریف محصولات داخلی جدید روی آن‌ها وجود دارد و در این صورت تنها وابستگی برای تأمین قطعات خواهیم داشت. باید تمرکز ویژه روی محصولات  موجود به ویژه تندر ۹۰ وجود داشته باشد و کامپوننت‌ها را می‌توان جایگزین کرد. هم اکنون تنها راه‌حل برای صنعت خودروی ایران همین مورد است.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar