بنزین یورو ۴ کجاست؟

بروزرسانی در: دوشنبه 2 دی 98 ساعت 14:48
بنزین یورو 4 کجاست؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با ذکر اینکه دیروز شاخص آلودگی هوا در البرز طی یک ساعت به طور ناگهانی ۵۵ واحد بالا رفت و با ثبت یک رکورد رو به رو شد گفت: شاخص در روز گذشته به ۱۸۰ هم رسید.

فردین حکیمی، با اشاره به تداوم آلودگی هوا در روزهای گذشته و تصمیمات کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوا به خصوص تعطیلی مدارس، گفت: تصمیماتی که از طرف کارگروه اضطرار اتخاذ می‌شود مقطعی و در زمان بحران است پس لازم است به وظایف محوری دستگاه‌های گوناگون برای کاهش آلودگی پرداخته شود.

حکیمی یکی از موضوعات مهم برای پیشگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها در کلانشهرها را نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی دانست و گفت: به طور کلی در کرج ۶۲ درصد آلودگی ناشی از خودروهاست که ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس‌های شهری در آن نقش زیادی دارد.

این مسئول افزود: ۳۸ درصد منابع آلاینده هم متعلق به منابع ثابت مانند صنایع، موتورخانه‌ها و ... است که در این زمینه هم باید موضوع نوسازی صنایع، استفاده از فناوری‌های نوین و گازسوز کردن صنایع دنبال شود.

وی بر توسعه فضای سبز در کلانشهر کرج هم تأکید کرد و ادامه داد: بحث از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و توجه به معاینه فنی خودروها هم در پیشگیری و کاهش آلودگی هوا مطرح است.

حکیمی اعلام کرد: با وجود اینکه همه اینها در قانون مشخص شده است ولی عمدتاً شاهد این هستیم که اقدامات به صورت رضایت ‌بخشی دنبال نمی‌شود.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود سوخت غیراستاندارد یکی از عوامل اصلی آلودگی این روزهاست یادآوری کرد: بنا به آنچه که به محیط زیست اعلام شده، هم اکنون بنزین یورو۴ فقط در هسته مرکزی کلانشهر کرج توزیع می‌شود و این نوع بنزین در دیگر مناطق استان در دسترس نیست؛ البته گازوئیل یورو۴ در تمام نقاط استان توزیع می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز تصریح کرد: سوخت می‌تواند از عوامل اصلی آلودگی باشد، در شش ماهه اول سال ذرات آلاینده ۲.۵ میکرون عمدتاً از جنس گرد و غبار است اما در فصل سرما از محل خودروها و مصرف سوخت است.

وی در مورد اینکه جنس آلاینده‌ها در فصل سرما و ترکیب آن با بارش‌ها چقدر می‌تواند خطرناک باشد گفت: معمولاً ذرات آلاینده هوا در فصل سرما به راحتی در آب باران حل نمی‌شود، به همین خاطر بتازگی دو مرحله بارندگی رخ داد که در ساعات ابتدایی بارندگی آلودگی کاهش نیافت و پس از هشت ساعت آلودگی کم شد؛ البته این بارندگی‌ها اسیدی نبود چون باران اسیدی زمانی تولید می‌شود که در آلاینده‌ها ذرات SO2 و NO2 وجود داشته باشد که در این بارندگی‌ها چنین مشکلی وجود نداشته است.

حکیمی در بخش دیگری از این گفت و گو به افزایش ناگهانی آلودگی هوای البرز به ویژه کرج و فردیس در روز یکشنبه یکم دی ماه هم اشاره کرد و در مورد دلیل آن گفت: این افزایش ناگهانی به خاطر تغییر جهت باد از سمت تهران به کرج بود که موجب شد آلودگی تهران به سمت استان حرکت کند و ابتدا کرج و فردیس و تا شب ساوجبلاغ و نظرآباد را هم تحت تأثیر قرار داد.

وی افزود: از سوی دیگر حجم خودروهای خروجی از تهران به سمت کرج هم افزایش یافته بود و همین عوامل موجب شد روز گذشته شاخص آلودگی هوا در کرج در یک ساعت ۵۵ درجه بالاتر برود و به رکورد ۱۸۰ برسد.

حکیمی در مورد انتقاد خیلی از شهروندان از دیر اعلام شدن تصمیمات کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوا هم گفت: روند تصمیم گیری در کارگروه اضطرار مشخص است و طبق آن ۹۶ ساعت قبل از شروع پایداری هوا، هواشناسی موضوع را به علوم پزشکی اعلام می‌کند، دانشگاه علوم پزشکی ۱۲ ساعت فرصت دارد تا نیاز به تشکیل جلسه کارگروه اضطرار را به کارگروه اعلام و جلسه تشکیل شود، پس از تشکیل جلسه با حضور اعضای اصلی و مدعو گاهی ممکن است تا سه ساعت بررسی لازم باشد؛ البته تصمیمات بر اساس شاخص مشخص شده و نه کمتر از آن و نه بیشتر نمی‌توان تصمیم گیری کرد، بر همین اساس علت این موضوع حساسیت ویژه اعضا در اتخاذ تصمیم است تا تصمیم اشتباه گرفته نشود چون مثلاً در تعطیلی مدارس بسیاری دچار مشکل می‌شوند و به همین خاطر نباید تصمیم بی مورد گرفته شود.

ایسنا

پاسخ به سؤال‌های داغ بنزینی

بازار سهمیه فروشی در پمپ بنزین‌ها

ترکیبات سرطان زا از بنزین حذف شد

قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت ۴ تا ۵ هزار تومان است

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar