تأثیر تحریم‌ها روی شرکای بین المللی خودروسازی ایران

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
تأثیر تحریم‌ها روی شرکای بین المللی خودروسازی ایران

بیش از دو ماه از شروع تحریم‌های صنعت خودروی کشور توسط ایالات متحده آمریکا می‌گذرد. این تحریم‌ها همان طور که پیش بینی می‌شد، زنجیره خودروسازی ایران را تحت تأثیر قرار داد و از خردادماه گذشته نمودار خودروسازان در خطوط تولید نزولی شد. اکنون به نظر می‌رسد تأثیر تحریم‌ها روی شرکای بین‌المللی زنجیره خودروسازی کشور هم تأثیر منفی گذاشته است.

در بین شرکت‌هایی که پس از امضای توافق نامه برجام، بار دیگر به مشارکت با گروه‌های خودروساز داخلی پرداختند، کمپانی پژو سیتروئن و رنو جایگاه ویژه‌ای داشتند. حال آمارهای ارائه شده از طرف این دو کمپانی گویای این مساله است که فروش جهانی هر دو کمپانی تحت تأثیر خروج از بازار ایران قرار گرفته است. کمپانی رنو پیش‌تر اعلام کرده بود، در سه ماه سوم سال جاری میلادی، فروش جهانی این کمپانی با افت ۶ درصدی مواجه شده است. حال کمپانی رنو خبر داده، این شرکت توقف فروش محصولات خود در بازار ایران را اعلام کرده است. بر اساس این خبر در ماه گذشته میلادی فروش محصولات این کمپانی در ایران به صفر رسیده است. این در حالی است که کمپانی رنو در سپتامبر سال اخیر، شمار ۱۰ هزار و ۹۳۲ دستگاه از انواع محصولات خود را در بازار ایران به فروش رسانده بود. رنو در آگوست ۲۰۱۸ یعنی اولین بازگشت تحریم‌های آمریکا هم فروش خود در بازار ایران را به نصف کاهش داده و به ۷ هزار و ۶۲۶ دستگاه رسانده بود.

بر این اساس مجموع فروش رنو به ایران در ۹ ماهه ۲۰۱۸ هم نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش ۱۳ درصدی داشته و به ۹۶ هزار دستگاه رسیده است. رنو در ۹ ماهه سال قبل ۱۱۰ هزار و ۵۴۹ دستگاه خودرو راهی بازار ایران کرده بود. رنو در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۶۲ هزار و ۷۹ دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرد. فروش رنو فرانسه به ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن رشد ۳. ۴۹ درصدی داشت. ایران هشتمین بازار مهم برای کمپانی رنو محسوب می‌شد. دیگر خودروساز فرانسوی، پژوسیتروئن هم آمارهای فروش خود را برای ماه گذشته میلادی اعلام کرده است. البته آمارهای پژوسیتروئن به تفکیک مناطق جهان که در آنها فعال است اعلام شده است. ایران در تقسیم بندی مناطق این شرکت در منطقه خاورمیانه و آفریقا قرار می‌گیرد. بر اساس آمارهای اعلامی این کمپانی، در سه ماه سوم سال جاری میلادی این شرکت در منطقه خاورمیانه و آفریقا، تنها توانسته تا ۱۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو را به فروش برساند. این در حالی است که در سه ماه سوم سال اخیر میلادی، پژو در این منطقه ۱۳۱ هزار دستگاه از انواع محصولات خود را عرضه کرده بود. این کاهش ۳. ۹۰ درصدی بدون شک تحت تأثیر خروج این خودروساز فرانسوی از بازار ایران به وجود آمده است. اگر آمار فروش ۹ ماه این کمپانی در سال ۲۰۱۸ را با مدت مشابه در سال پیش مقایسه کنیم، شاهد افت فروش ۷. ۴۷ درصدی این برند در منطقه خاورمیانه و آفریقا خواهیم بود. در ۹ ماه ابتدای سال جاری میلادی این کمپانی در مجموع ۱۹۸ هزار و ۴۰۰ دستگاه از محصولات خود را راهی بازار خاورمیانه و آفریقا کرده است. این در حالی است که در ۹ ماه ابتدایی سال گذشته میلادی این برند توانسته در مجموع ۳۷۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه از انواع محصولات خود را در این بازار به فروش برساند. این آمارگویای آن است که افت ۷. ۴۷ درصدی فروش این کمپانی منجر به افت فروش ۱۸۱ هزار دستگاه عنوان محصولات پژو در بازار خاورمیانه و آفریقا شده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar