تاثیر تصمیمات برجام روی توافق نامه های بین المللی چه خواهد بود؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
تاثیر تصمیمات برجام روی توافق نامه های بین المللی چه خواهد بود؟

در وضعیتی شماری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو بازگشت تحریم‌ها را به معنی خروج دوباره سرمایه‌گذاران خارجی از این صنعت تلقی می‌کنند که در چند روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد خروج آمریکا از برجام تاثیری در پیمان نامه‌های خودرویی کشور ندارد.

بعد از توافق هسته‌ای و امضای برجام تعدادی از شرکای قدیمی صنعت خودرو و همچنین کمپانی‌های قدر خودروساز برای حضور در کشور اعلام آمادگی کردند. در این میان کمپانی‌های فرانسوی نسبت به دیگر تولیدکنندگان جهانی برای فعالیت دوباره در ایران رغبت بیشتری نشان دادند، حال آنکه این بار مسوولان صنعتی ایران با شرط و شروط‌های تازه خواستار حضور متفاوت دو کمپانی فرانسوی در کشور بودند.

در حال حاضر ایران خودرو و پژو با تأسیس شرکت ایکاپ همکاری تازه‌ای برای تولید خودروهای روز پژو شکل دادند حال آنکه رنو هم با شراکت ایدرو و یک شرکت خصوصی دیگر حضور مستقل خود را اعلام کرده است. در کنار این دو کمپانی فرانسوی خودروسازان مطرح دیگری مانند بنز، فولکس واگن، سیتروئن، ولوو و اسکانیا هم برای حضور در کشور اعلام آمادگی کردند، اگر چه که با بعضی از این کمپانی‌ها هنوز قرارداد قطعی امضا نشده است.

به این ترتیب بعد از برجام امیدهای تازه‌ای برای بالا بردن صنعت خودرو و همچنین جبران عقب‌ماندگی‌های این صنعت به‌وجود آمد حال آنکه روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا و تهدیدات وی نسبت به خروج از برجام، بعضی از خودروسازان علاقه‌مند به حضور در کشور را ناامید کرد؛ به صورتی که برخی از این کمپانی‌ها از نیمه راه بازگشتند و تعدادی دیگر هنوز مشغول مذاکره با طرف‌های ایرانی هستند.

در هر صورت آنچه در وضیعت فعلی شماری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو و همینطور شرکای خارجی آنها را نگران کرده است، الزام مجدد آمریکا نسبت به کوچ دوباره خودروسازان خارجی از صنعت خودروی ایران است. در این میان اما محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که خروج آمریکا از برجام تاثیری بر قراردادهای خودرویی کشور ندارد. وی که چند روز پیش اظهار کرده که در قراردادهای منعقد شده خودرویی با کمپانی‌های خارجی، بندی با صراحت مشخص کرده که هیچ تحریم یا محدودیت تازه‌ای نمی‌تواند در همکاری‌های دوجانبه تأثیر داشته باشد. صالحی‌نیا در ادامه تصریح کرده که همکاری خودرویی کمپانی‌های ایرانی با کمپانی‌های خارجی از جمله پژو و رنو همچنان پابرجاست و ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه اکنون بعضی از خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی در حال مذاکره‌اند، گفت: تأثیر خروج آمریکا از برجام در این همکاری‌ها، به چگونگی بیرون رفتن ترامپ از این توافق بستگی دارد. معاون وزیر صنعت اضافه کرده است که جسته و گریخته مشاهده می‌کنیم تعدادی از کشورها اعلام می‌کنند که در صورت خروج آمریکا از برجام، همکاری خود را با ایران ادامه می‌دهند؛ بنابر این در مورد همکاری‌های آینده خودرویی، باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه وضعیتی ایجاد می‌شود. این گزارش در شرایطی منتشر می‌شود که پیش از این قرار بود دونالد ترامپ ۲۲ اردیبهشت‌ماه درباره ادامه برجام یا خروج از آن تصمیم بگیرد حال آنکه تصمیم خود را در این زمینه علنی کرد. به این ترتیب باید دید که بعد از تصمیم ترامپ در مورد برجام قراردادهای خودرویی چه وضعیتی پیدا خواهند کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar