تحریم خرید خودرو از بازار یا خودروسازان؟

یکشنبه 22 اردیبهشت 98 ساعت 03:29
تحریم خرید خودرو از بازار یا خودروسازان؟

التهاب و افزایش قیمت در بازار خودرو موجب شده این روزها راهکارها و پیشنهادهای نامتعارف و کم‌اثری از طرف تصمیم‌سازان برای حل این ماجرا مطرح شود، از جمله پرهیز از خرید و ایجاد ممنوعیت و محدودیت برای فروش خودروهای صفر توسط مالکان آنها.

در این بین، برخی عقیده دارند با تحریم موقت خرید خودرو، بازار رفته رفته آرام و قیمت‌ها افت خواهد کرد. این راهکار در حالی مطرح می‌شود که معلوم نیست منظور طراحانش، تحریم خرید خودرو از بازار است یا خودروسازان. اگر منظور خودروسازان باشد، پیشنهاد تحریم خرید چندان مورد تأیید کارشناسان نیست، چه آنکه آنها عقیده دارند «نخریدن» در دوران رکود تولید، به رکود بیشتر و افزایش بیکاری می‌انجامد. از آن طرف اگر منظور از تحریم، امتناع از خرید خودروهای موجود در بازار آزاد باشد، این روش هم به احتمال فراوان تأثیر چشمگیر و پایداری روی کاهش التهاب قیمتی نخواهد داشت، چون تورم انتظاری افزایش یافته و شهروندان می‌خواهند سرمایه‌های خود از جمله خودرو را به بالاترین قیمت ممکن بفروشند.

اما پیشنهاد «ایجاد ممنوعیت و محدودیت برای فروش خودروهای صفر از طرف مالکان آنها» هم چندان باب میل کارشناسان نیست و به نظر نمی‌رسد با این اقدام بتوان منحنی قیمت را نزولی کرد وبه بازار آرامشی طولانی هدیه داد. هم اکنون یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت، کمبود عرضه (از طرف خودروسازان) است، پس اگر بخش عرضه از سمت بازار آزاد هم ضعیف شود، این موضوع احتمالاً قیمت‌ها را بالاتر خواهد برد. نکته دیگر اینجاست که نمی‌توان به شهروندان اجبار کرد که مال و اموال خود از جمله خودروهایشان را نفروشند. از طرفی، به فرض که چنین اجباری هم در نظر گرفته شود، قطعاً شهروندان راهی برای فروش خودروهای خود پیدا خواهند کرد و بعید است قیمت را هم تحت تأثیر ممنوعیت فروش، پایین بیاورند.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar