تحلیل سهام خودروسازان پس از رسمی شدن افزایش سرمایه

سه شنبه 29 بهمن 98 ساعت 14:13
تحلیل سهام خودروسازان پس از رسمی شدن افزایش سرمایه

بورس تهران این روزها همچنان روی نوار صعودی حرکت می‌کند و باتوجه به این‌ که همچنان نقدینگی قدرتمندی در بازار در جریان است، این امیدواری وجود دارد تا پایان سال همچنان رشد بازار سرمایه ادامه داشته باشد. این در حالی است که گروه خودرویی به‌ عنوان لیدر این روزهای بازار، همچنان توجهات را به خود جلب کرده است.

پس از این‌که دو گروه ایران‌خودرو و سایپا به‌طور رسمی خبر افزایش سرمایه خود از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را اعلام کردند، به خاطر رشدی که این دو نماد قبل از رسمی‌شدن افزایش سرمایه خود تجربه کرده بودند، وارد فاز اصلاح قیمتی شدند و این روند همچنان ادامه دارد. حال باید دید این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. در‌همین‌رابطه حمیدرضا افشار، کارشناس بازار سرمایه به تشریح آخرین وضعیت گروه خودرویی پرداخته است.

دلایل جذابیت این روزهای بازار سهام چیست؟

بازار سهام طی مدت گذشته با هجوم بی‌سابقه سرمایه‌گذاران مواجه شد و به دلیل کم‌ بازده شدن بازارهای موازی و همچنین سیاست‌های دولت بهترین محل برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود. همچنین این‌ موضوع که بازده این بازار تاثیری بر تورم جامعه و بار روانی تورمی نداشته و همچنین محدودیتی برای ورود سرمایه‌های جدید هم وجود ندارد، به جذاب‌ماندن بورس تهران در سال جاری کمک کرده است.

پیش‌بینی شما از روند حرکت بورس در سال آینده چیست؟

از طرفی باتوجه به بسته‌ شدن کف قیمتی دلار و روند صعودی آن، باز هم می‌توان به سال ۹۹ خوش‌بین بود. از طرف ‌دیگر، دولت برای تأمین مالی قسمتی از بودجه سال آینده، روی واگذاری قسمتی از دارایی‌های خود حساب کرده است. پس باید همچنان بورس را داغ نگهدارد تا انجام این امر میسر بوده و ورود نقدینگی جدید توجیه داشته باشد.

هم اکنون چه گروه‌هایی می‌توانند برای فعالان بازار جذابیت داشته باشند؟

در این مدت اکثر گروه‌هـــــا رشد قابل ‌ملاحظه‌ای داشتند و با افرایش قیمت‌ها، ریســــک بازار بالا رفته است. به همین خاطر سرمایه‌گذارها به سمت شرکت‌های بنیادی و سودساز متمایل شده‌اند. این در حالی است که گروه‌های جذاب بازار همچنان خودرویی، بانکی، فلزی‌ معدنی و پالایشی هستند.

وضعیت گروه خودرویی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در گروه خودرویی همان‌طور که از مدت‌ها پیش معلوم بود، با بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ها، نمادهای خودروساز با استقبال بسیار خوبی رو به رو شدند و مطابق معمول با شایعه رشد کردند و با وقوع آن، رشد گروه متوقف و روند اصلاحی آغاز شد. البته از نظر تکنیکالی اکثر نمادهای این گروه به مناطق حمایتی خود رسیده‌اند و انتظار نوسانات مثبت از این گروه دور از ذهن نیست.

البته پس از خوابیدن تب‌وتاب این خبر و تأیید افزایش سرمایه‌ها باید بر عملکرد سال آتی این گروه کار کارشناسی و تحلیلی بیشتری انجام داد و شرکت‌هایی را انتخاب کرد که بعد از خارج‌شدن از زیان (با افزایش سرمایه) توان سودسازی را داشته باشند.

هم اکنون چه نماد خودرویی می‌تواند برای فعالان جذاب باشد؟

در این زمینه پارس‌ خودرو گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

وضعیت گروه خودرویی را برای سال آینده چگونه می‌توان پیش‌بینی کرد؟

برای سال آینده باتوجه به حجم نقدینگی واردشده نمی‌توان به گروه خودرویی خوش‌بین نبود، مگر این‌که اتفاق ناخوشایند سیاسی یا مساله خارج از محاسبه پیش آید.

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar