تعرفه خودرو در دوران ممنوعیت ثابت ماند

یکشنبه 18 فروردین 98 ساعت 03:32
تعرفه خودرو در دوران ممنوعیت ثابت ماند

با اعلام جزئیات حقوق ورودی کالاها در سال ۹۸، معلوم شد تعرفه واردات خودرو تغییری نکرده، اگرچه ثبت‌ سفارش همچنان ممنوع است.

طبق دستورالعمل چندی پیش هیات وزیران، حداقل و حداکثر تعرفه در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۹۸، تغییری نکرده و فقط بعضی استثناها (مثل تعرفه‌های ۴ و ۱۰۰ درصدی) حذف شده‌اند و بنابراین تعرفه خودرو هم تغییری به خود نمی‌بیند. با توجه به آنکه کف تعرفه واردات کالا ۵ درصد و سقف آن ۵۵ درصد لحاظ شده است؛ پس اگر قرار بر لغو ممنوعیت ثبت‌ سفارش خودرو باشد، واردات خودرو با تعرفه حداقل ۵ و حداکثر ۵۵ درصدی انجام خواهد شد. دولت البته در گذشته تعرفه‌های بالاتر را برای واردات خودرو لحاظ کرد که به سقف ۹۵ درصد هم رسید و به محصولات دارای حجم پیشرانه ۲ هزار تا ۲۵۰۰ سی‌ سی مربوط بود.

هم اکنون بنا به تصمیم دولت و ظاهرا در راستای مدیریت منابع ارزی، ثبت ‌سفارش خودرو ممنوع است و بنابراین کف و سقف تعرفه‌ای فعلا برای خودرو محلی از اعراب ندارد. البته این امکان وجود دارد که در صورت لغو ممنوعیت ثبت‌ سفارش، دولت تعرفه‌ای جداگانه برای واردات خودرو لحاظ کرده و عددی بالاتر از سقف فعلی (۵۵ درصد) در نظر گرفته شود. هم اکنون ولی فعلا هیچ نشانه مثبتی مبنی‌بر باز شدن سایت ثبت‌ سفارش خودرو وجود ندارد و به‌نظر می‌رسد دولت تا وقتی از مدیریت منابع ارزی اطمینان حاصل نکند و موانع ورود ارز به کشور برطرف نشود، سایت موردنظر را باز نخواهد کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar