مشخص شدن تعرفه پارکینگ‌ های مرزی

یکشنبه 30 مرداد 01 ساعت 15:41
مشخص شدن تعرفه پارکینگ‌ های مرزی

سید مجید میراحمدی در نخستین قسمت از برنامه تلویزیونی «در مسیر حسین» در ابتدای سخنان خود پیش‌بینی‌اش از تعداد زائران اربعین امسال را اعلام کرد و گفت: در جلسات ستاد مرکزی اربعین از ۴-۵ ماه قبل، آمار و اطلاعات را تجزیه و تحلیل کردیم. برآورد ما این است که امسال حدود ۵ میلیون زائر در مراسم اربعین خواهیم داشت. 

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸ که سال غیرکرونایی بود، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر داشتیم که ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از آنان ایرانی و حدود ۴۰۰ هزار نفر اتباع غیرایرانی بودند. با توجه به تعداد گذرنامه‌هایی که در این مدت صادر شده و افزایش جمعیت چشمگیر زائران که برای مراسم دعای عرفه و ماه محرم راهی نجف و کربلا شدند، به نظر می‌رسد که شاهد جمعیت زیادی در مراسم اربعین خواهیم بود.

میراحمدی درباره وسایل حمل و نقل زائران بیان کرد: حمل و نقل ریلی ما حداکثر ظرفیت ۳۰۰ هزار نفر را دارد و حمل و نقل هوایی نیز ۱۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد. ۳۵ درصد از این جمعیت نیز می‌توانند با حمل و نقل زمینی تا مرز بروند و مابقی باید از حمل و نقل شخصی استفاده کنند. راه‌حل اساسی این است که به سمت توسعه پارکینگ‌ها و فراهم کردن بستری باشیم تا مردم بتوانند از طریق وسیله شخصی به مرز بیایند. 

وی درباره ظرفیت پارکینگ‌های مرزی خاطرنشان کرد: ظرفیت پارکینگ‌های ما در مرز نسبت به سال ۱۳۹۸، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در مرز مهران، قبل از افزایش ظرفیت‌ها، امکان پارک ۶۰ تا ۷۰ هزار خودرو وجود داشت و اکنون این رقم افزایش یافته است. البته در شلمچه و چزابه محدودیت‌ ما کمتر است. 

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره تعرفه پارکینگ‌ها نیز بیان داشت: با توجه به نظر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه هزینه‌های زائران تا جای ممکن ارزان باشد، پیشنهادی ۲ دسته پارکینگ را در ستاد مرکزی اربعین دادیم. دسته اول پارکینگ‌های در اختیار شهرداری‌ها و دسته دیگر پارکینگ‌های خصوصی است. در ابتدا رقم پارکینگ‌های بخش دولتی، هر ۲۴ ساعت، ۱۲ هزار تومان و برای پارکینگ‌های شخصی ۱۷ هزار تومان درنظر گرفته شد، اما این ارقام را به نصف تقلیل دادیم و هم‌اکنون قیمت پارکینگ‌های شهرداری برای هر شبانه روز ۵ هزار تومان و پارکینگ‌های خصوصی ۱۰ هزار تومان است. همچنین ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس‌ شهری برای انتقال زائران از پارکینگ تا مرز درنظر گرفته‌ایم. 

میراحمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تعداد پایانه‌ها و خروجی‌های مرز زمینی گفت: در سال‌های گذشته یکی از مشکلات خروجی مرزها این بود که برخلاف افزایش تعداد گیت‌ها در مرز خودمان، تعداد گیت ورودی عراقی‌ها افزایش نمی‌یافت و همین موضوع باعث ازدحام جمعیت می‌شد. برای امسال، هم تعداد گیت‌های خودمان را توسعه دادیم و هم با طرف عراقی برای افزایش گیت‌ها وارد مذاکره شدیم و آنان هم اقدامات خودشان را آغاز کردند. اکنون در مرز خودمان هر زائر زیر ۱۵ ثانیه می‌تواند از گیت عبور کند. 

وی تاکید کرد: فعلا مرزهای مهران، شلمچه، چزابه و خسروی باز است. البته مرز خسروی ۲۴ ساعته نیست و در ایام اربعین از ۵ صبح تا ۵ بعدازظهر باز است، چرا که امنیت زائران برای ما بسیار مهم است. علاوه براین، امسال مرز تمرچین در آذربایجان غربی و باشماق در کردستان را هم فعال کردیم اما این دو هم محدودیت زمانی ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر را خواهند داشت. 

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به لزوم ثبت نام در سامانه سماح گفت: اصرار ما برای ثبت نام زائرین در سامانه سماح، با ۲ هدف کلی است. اول آنکه وقتی زائر در این سامانه ثبت نام می‌کند، اطلاعاتی را از او می‌گیریم که قدرت ما در برنامه‌ریزی را آسان می‌کند و بر اساس همین اطلاعات امکانات خود را بسیج می‌کنیم. برای مثال، زائر به ما اعلام می‌کند که قصد عبور از کدام مرز را دارد.

میراحمدی خاطرنشان کرد: دومین هدف، موضوع بیمه است. امسال برای هر نفر، مبلغ بیمه را ۱۸ هزار تومان گذاشتیم که همانند قیمت سال ۱۳۹۸ است، اما خدمات بیمه‌ای را از ۳۴ تا ۱۰۰ درصد افزایش دادیم. اگر کسی نیاز به هزینه‌های سرپایی داشته باشد تا ۵ میلیون هزینه می‌کنیم، اگر نیاز به بستری و عمل جراحی داشت تا ۵۰ میلیون هزینه می‌کنیم و اگر فوت رخ بدهد تا ۳۰۰ میلیون داده می‌شود.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره اجباری بودن تزریق ۳ دز واکسن گفت: آن چیزی که مصوبه ستاد ملی کرونا است، ۲ دز واکسن است و اگر ۶ ماه از آن گذشته باشد، باید دز یادآور تزریق شود. تقاضای من این است که زائران به این موضوع دقت داشته باشند. طرف عراقی اجباری به تزریق ۳ دز واکسن نکرده و ما دستورالعمل‌هایی را رعایت می‌کنیم. طبق گزارشی که در جلسه امروز ستاد کرونا مطرح شد، وضعیت کرونا در عراق روند صعودی به خود گرفته است و باید دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود. 

میراحمدی ادامه داد: شرط ثبت نام در سامانه سماح، تزریق واکسن نیست و همه می‌توانند در آنجا ثبت نام قطعی کنند، اما از ۲ طریق این موضوع را کنترل می‌کنیم؛ اول آنکه سامانه سماح از سامانه ایران من استعلام می‌گیرد و اگر کسی که ثبت نام کرده باشد، به او پیام ارسال شده و می‌خواهد که برای عبور از مرز دُز یادآور تزریق شود. هم‌چنین در مرز نیز یا باید کارت واکسن داشته باشند و یا عکس آن را در موبایل خود نشان بدهند. 

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذشده درباره گذرنامه زائران گفت: واقعیت این است که هم‌اکنون، کارهای اداری بیش از ۲۰۰ هزار نفر انجام شده و در مرحله صدور گذرنامه‌اند. علاوه براین، روزانه بیش از ۵۰ هزار نفر متقاضی داریم. دستگاه صدور گذرنامه ما مدت‌هاست که شبانه‌روز در حال کار است اما باز هم جوابگو نیست. بنابراین اگر بخواهیم براساس گذرنامه‌های رسمی عمل کنیم، تعداد قابل توجهی از مردم جا می‌مانند. برهمین اساس با طرف عراقی مذاکره کردیم و چند پیشنهاد دادیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی اضافه کرد: یکی این بود که گذرنامه مخصوصی ویژه اربعین آماده کنیم تا هم هزینه کمتری توسط مردم پرداخت شود و هم اینکه سریع‌تر آماده شود. شرط آنان نیز این بود که دستگاه‌شان بتواند کد امنیتی را بخواند. خوشبختانه این کار انجام شد و هم‌اکنون منتظر تایید نخست وزیر عراق هستیم. 

میراحمدی تاکید کرد: علاوه براین، پیشنهاد کردیم که گذرنامه‌هایی که زیر ۶ ماه اعتبار دارند، مورد تایید قرار بگیرد و حتی اگر تاریخ‌اش گذشته است، مهر تمدید ۶ ماه بزنیم. طرف عراقی موافقت اولیه خود را اعلام کرده و این موضوع نیز منتظر تایید نخست وزیر عراق است. برآورد ما این است که این دو اتفاق محقق می‌شود. ظرف ۲-۳ روز آینده نظر دولت عراق اعلام شده و تکلیف گذرنامه‌ها مشخص می‌شود. اطمینان داریم که این نظر مثبت خواهد بود.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar