تعمیر ماک های قدیمی با ۱۵۰ میلیون تومان

سه شنبه 3 تیر 99 ساعت 10:53
تعمیر ماک های قدیمی با 150 میلیون تومان

ماک‌هایی که هم اکنون سهم بیش از ۵۰ درصدی از ناوگان فرسوده را به خود اختصاص داده‌اند، اما همچنان برای مالکان خود، بهترین مدل هستند و از نظر افرادی که سال‌ها با این مدل‌ها کار کرده‌اند، هیچ خودرو امروزی حریف ماک‌های فرسوده نیست.

پیش از این به بررسی اجمالی دلایلی پرداختیم که موجب شده است مالکان خودروهای ماک به‌رغم فرسودگی بیش از حد این خودروها و سن بالای آن‌ها، تمایلی به مشارکت در طرح نوسازی نداشته باشند؛ ماک‌هایی که هم اکنون سهم بیش از ۵۰ درصدی از ناوگان فرسوده را به خود اختصاص داده‌اند، اما همچنان برای مالکان خود، بهترین مدل هستند و از نظر افرادی که سال‌ها با این مدل‌ها کار کرده‌اند، هیچ خودرو امروزی حریف ماک‌های فرسوده نیست.

حتی گفته می‌شود بعضی دارندگان خودروهای سنگین جدید به دنبال تعویض خودروهای خود با مدل‌های ۳۰ سال قدیمی‌تر شامل همین ماک‌ها هستند. این افراد علت تصمیم خود را وزن زیاد، استهلاک بالا، گرانی قطعات و لوازم و ناتوانی عبور از مسیرهای سخت و کوهستانی در خودروهای جدید عنوان می‌کنند. به همین خاطر مالکان خودروهای فرسوده مانند ماک حاضر به تعویض آن‌ها با مدل‌های جدید حتی در نسخه‌های اروپایی نیستند و اظهار می‌کنند در صورت خرید مدل‌های جدید، خودروهای به اصطلاح فرسوده را نگه خواهند داشت. علت دیگری که از دید این کاربران خودروهای سنگین، ماک‌ها فرسوده و قدیمی را نسبت به مدل‌های امروزی متمایز می‌کند، دسترسی آسان به قطعات و هزینه‌های پایین بازسازی این خودروهاست که در ادامه به بررسی آن‌ خواهیم پرداخت.

هزینه نگهداری و تعمیر

در وضعیتی که امکان نوسازی ناوگان سنگین در سال‌های گذشته به ‌واسطه مشکلات ناشی از تحریم‌ها به حداقل رسیده، هر از گاهی صحبت‌هایی بر سر بازسازی ناوگان فرسوده به میان آمده است که هزینه کمتری را به دولت، مالکان و حتی خودروسازان تحمیل می‌کند. ماک‌های قدیمی هم در این میان یکی از نامزدهای بازسازی هستند که به نظر می‌رسد هزینه‌ بازسازی آن‌ها به‌مراتب کمتر از سایر مدل‌ها باشد. یکی از مالکان چندین دستگاه از ماک‌های قدیمی در مورد مزایای این خودروها می‌گوید: «یک نمونه از ماک‌های قدیمی که هیچ کدام از قطعات آن سالم نیست، در بازار داخلی با قیمتی نزدیک به ۳۰۰میلیون تومان معامله می‌شود. خریدار این خودرو با هزینه نزدیک به ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان می‌تواند اتاق، موتور و گیربکس این خودرو را صفر تا صد تعمیر و تعویض کند و با ۴۵۰ میلیون تومان یک خودرو باکیفیت داشته باشد.» وی در این مورد بیان می‌کند: «گرچه محصولات ماک، چندین دهه امکان ورود به کشور را نداشته‌اند، اما با این‌حال درصد بالایی از قطعات این خودروها در ایران به‌سادگی یافت می‌شوند.» وی می‌افزاید: «قطعات و لوازم ماک‌های قدیمی به‌جز مواردی مانند سیلندر، سرسیلندر، میل‌لنگ و برخی قطعات کلیدی هم اکنون در ایران تولید می‌شوند و به‌راحتی در دسترس مشتریان قرار دارند.»

ماک و قدرت یدک‌کشی بار تا ۴۰۰ تن

این مالک خودروهای فرسوده در ادامه به دیگر مزایای ماک‌ها در مقایسه با مدل‌های امروزی اشاره می‌کند و می‌گوید: «ماک‌ها تنها خودروهایی هستند که در سایت‌های مختلف به کار می‌آیند و توانایی یدک ‌کشی بارهای فوق سنگین تا ۴۰۰ تن را دارند و می‌توانند جایگزین بوژی‌ها باشند.» وی می‌افزاید: «خودروهای دیگر توانایی این انجام این کار را ندارند و همین موضوع موجب شده است ماک‌ها حمل‌ونقل کشور را به دست گیرند.» وی همچنین مصرف سوخت پایین را از دیگر مزایای این خودروها می‌داند و اظهار می‌کند: «ماک‌هایی که در سال ۱۹۹۰ وارد ایران شدند، به ماک‌های میکرویی معروف هستند. سوخت این خودروها به اندازه‌ای کم است که در ترانزیت خطوط اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.» وی به وزن این خودروها هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «این خودروها سبک هستند و با تریلی حدود ۱۲ تن وزن دارند که این مزیت آن‌ها را در مقایسه با مدل‌های امروزی برتر نشان می‌دهد.»

تعویض اتاق ماک با ۱۲میلیون تومان

وی همچنین در مورد تعویض و بازسازی اتاق ماک‌ها می‌گوید: «اتاق خودروهای ماک هم اکنون در تبریز تولید می‌شود که با توجه به افزایش قیمت‌های فعلی این اتاق‌ها با قیمتی نزدیک به ۱۲میلیون تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که حتی اتاق پیکان را هم نمی‌توان با این قیمت تهیه کرد.» وی اظهار می‌کند: «البته باید به این موضوع توجه داشت که اتاق کامیون‌های جدید، ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارند، درحالی‌که اتاق این خودروها در دسترس نیست و به‌سختی می‌توان آن‌ها را برای تعویض پیدا کرد.» وی بیان می‌کند: «اگر یک خودرو ماک تصادف شدیدی داشته باشد، هزینه‌های تعمیر آن در مقایسه با یک خودرو سواری کمتر خواهد بود!» وی در مورد این هزینه‌ها می‌گوید: «چنانچه هزینه سیم‌کشی، نقاشی و تعمیرات کلی را هم به اتاق اضافه کنیم، هزینه آن در کنار تعویض اتاق به ۲۵ میلیون تومان می‌رسد.» وی عنوان می‌کند: «پیش از این کاپوت این خودروها را ایران‌کاوه تولید می‌کرد و هم اکنون در اصفهان تولید و با قیمت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. البته این قیمت‌ها پیش از افزایش نرخ دلار تنها ۲ میلیون تومان بود. تمام سیم‌ کشی خودروهای ماک کمتر از ۳ میلیون تومان و لوله ‌کشی ماک هم کمتر از ۲ میلیون تومان هزینه دارد.»

نصب موتور و گیربکس ماک روی خودروهای چینی

تمایل مالکان این خودروها به بازسازی در ازای مشارکت در طرح‌های نوسازی شاید به کیفیت قطعات به کاررفته در ماک‌های فرسوده هم برمی‌گردد. این دارنده خودروهای ماک در این مورد هم می‌گوید: «برخی افراد خودروهای چینی را به خاطر قیمت ارزان‌تر آن‌ها نسبت به مدل‌های اروپایی، خریداری می‌کنند، اما موتور و گیربکس آن‌ها را با ماک‌های ۴۰ سال قبل تعویض می‌کنند! موتور خودروهای چینی را هم برای زمان فروش نگهداری می‌کنند.» وی کیفیت بالای این خودروها را علت اصلی این اقدام می‌داند و اظهار می‌کند: «برخی مالکان هم دیفرانسیل و ترمزبندی ماک‌های قدیمی را روی خودروهای چینی و برخی مدل‌های اروپایی به کار می‌گیرند، چون که این قطعات امتحان خود را پس داده‌اند.»

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar