تعیین تکلیف مطالبات قطعه سازان

یکشنبه 15 اسفند 00 ساعت 15:19
تعیین تکلیف مطالبات قطعه سازان
به دنبال افزایش حجم مطالبات معوق قطعه سازان در روزهای پایانی سال، دبیر انجمن قطعه سازان ایران از ساز و کار گروه سایپا برای پرداخت کل مطالبات سررسیده شده سازندگان این گروه تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

مدت بسیاری است که تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از مهمترین محورهای گفتمان بین خودروسازان و زنجیره تامین آنها شده است موضوعی که به خصوص در روزهای پایانی سال، بسیاری از سازندگان به خصوص واحدهای کوچک قطعه سازی را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

بر اساس آخرین اطلاعات از نشست انجمن قطعه سازان ایران با مدیران عامل شرکتهای خودروساز، سازو کارهای لازم برای پرداخت مطالبات سررسید شده سازندگان تا پایان سال جاری در نظر گرفته شده است.

گفته می شود تا اسفند ماه امسال کل مطالبات تعیین تکلیف نشده قطعه سازان از مرز ۴۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است؛ با این وجود با فرا رسیدن اسفندماه و ایام پایانی سال، به رسم سال‌های گذشته قطعه‌سازان تمام تلاش خود را مصروف تامین قطعات مورد نیاز خطوط تولید خودروسازان می کنند.

در چنین شرایطی و به منظور رفع مشکل نقدینگی قطعه سازان در ایام پایانی سال، دبیر انجمن قطعه سازان ایران از سازوکار گروه سایپا برای پرداخت کل مطالبات سررسیده شده سازندگان این گروه تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

مازیار بیگلو در گفت وگویی با اشاره به نشست هفته گذشته هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران با مدیرعامل گروه سایپا اظهار داشت: در این نشست که با هدف محاسبه و پرداخت مطالبات سررسید شده سازندگان دو شرکت سازه گستر و مگاموتور برگزار شد، کل مطالبات سررسیده شده سازندگان گروه سایپا تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعلام شد که با سازو کار گروه سایپا مقرر شد تا ۵۰ درصد مطالبات به صورت نقدی و ۵۰ درصد باقی مانده از محل اعتبارات بانکی و در قالب اوراق گام، خرید دین و از محل تفاهم نامه های سه جانبه گروه سایپا با چند بانک عامل پرداخت شود.

وی با تاکید بر اینکه اولویت پرداخت مطالبات در هر دو روش با قطعه سازان کوچک تر خواهد بود، اظهار داشت: چنانچه سازندگان هیچ اقدامی هم انجام ندهند تا پایان امسال ۵۰ درصد مطالبات سر رسیده شده را البته با اولویت قطعه سازان کوچک به صورت نقد دریافت می‌کنیم.

وی در خصوص نحوه اولویت بندی پرداخت مطالبات قطعه سازان گفت: گروه سایپا آمار قطعه سازان کوچک را بر اساس رقم مطالبات و میزان گردش مالی سالیانه سازندگان تعیین و به صورت اولویت بندی شده در اختیار دارد بنابراین به هر میزان رقم مطالبات و گردش مالی قطعه سازان کمتر باشد اولویت پرداخت با آنها خواهد بود.

مطالبات سررسید شده سازندگان سایپا تا پایان اسفند ۱۴۰۰ صفر می شود؟

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران گفت: در صورتی که تمام سازندگان گروه سایپا علاوه بر دریافت نقدی ۵۰ درصد مطالبات سررسید شده که حدود ۳۰۰۰ میلیارد می شود، شرایط و تمایل برای دریافت ۵۰ درصد الباقی مطالبات از محل اعتبارات بانکی را داشته باشند، کل مطالبات سر رسید شده تا پایان اسفند ۱۴۰۰ صفر خواهد شد.

بیگلو در ادامه در خصوص آخرین اقدامات انجمن برای مطالبات سر رسیده شده سازندگان ایران خودرو نیز گفت: به زودی نشستی را با مدیرعامل ایران خودرو خواهیم داشت تا مطالبات سررسید شده سازندگان ایران خودرو نیز تعیین تکلیف شود گر چه بر اساس آخرین اطلاعاتی که در آخرین جلسه انجمن که با خطیبی مطرح شد ایران خودرو نیز سازو کارهایی برای پرداخت مطالبات سررسیده شده سازندگان تا پایان سال در نظر گرفته است تا از این طریق مطالبات اکثر سازندگان قابل وصول باشد.

پرداخت تسهیلات ۱۰ هزار میلیاردی شورای پول و اعتبار در سال ۱۴۰۰ منتفی شد!

وی همچنین با توجه به موضوع تسهیلات شورای پول و اعتبار به خودروسازان در سال ۱۴۰۰ گفت: پرداخت تسهیلات ۱۰ هزار میلیاردی شورای پول و اعتبار در سال ۱۴۰۰ منتفی است زیرا در آخرین جلسه این شورا در هفته گذشته به دلیل عدم حضور وزیر صمت در این ارتباط صحبت و تصمیم گیری نشده است و مصوب شدن این تسهیلات منوط به حضور وزیر صمت در جلسه شورای پول و اعتبار شده است.

وی افزود: چنانچه در جلسه هفته جاری شورای پول و اعتبار نیز این تسهیلات با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مصوب شود باز هم با توجه به روند تخصیص منابع بانکی در روزهای پایانی سال، عملا پرداخت این تسهیلات در سال جاری به خودروسازان انجام نخواهد شد.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران در پایان پرداخت تسهیلات شورای پول و اعتبار در سال ۱۴۰۱ را نیز منوط به مصوبه این شورا دانست و خاطر نشان کرد: پرداخت این تسهیلات در سال جدید نیز مستلزم ابلاغ الزامات و قوانین بانکی در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ است که معمولا ابلاغ آن کمی زمانبر است و پس از آن در صورت مصوب شدن این تسهیلات در شورای پول و اعتبار پرداخت خواهد شد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar