لزوم تشکیل میزهای مواد اولیه

چهارشنبه 24 مهر 98 ساعت 09:41
لزوم تشکیل میزهای مواد اولیه

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تأمین مواد اولیه برای داخلی‌سازی قطعات را بزرگترین مشکل میزهای تعمیق داخلی‌سازی صنعت خودرو دانست و گفت: با توجه به اینکه این موضوع تا به حال عملیاتی نشده، لازم است که هرچه زودتر اتفاق بیفتد.

مازیار بیگلو اظهار کرد: در میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو که در حال انجام هستند، شمار محدودی از قطعاتی که قرارداد آن‌ها در میز اول و دوم برای داخلی‌سازی بسته شد، به تولید انبوه رسیده است؛ البته داخلی‌سازی باقی قطعات نیز در حال پیشرفت است ولی دو موضوع اصلی را باید در نظر گرفت.

وی با ذکر اینکه هم اکنون شرایط نقدینگی خودروسازان بسیار بحرانی است و متعاقباً قطعه‌سازان هم با همین شرایط مواجه هستند، ادامه داد: تسریع در روند داخلی‌سازی قطعات میزها، نیازمند سرمایه‌گذاری چه در بعد تکنولوژی، دستگاه و فناوری و چه در بعد تأمین مواد اولیه است. هم اکنون  خودروساز که در پرداخت‌های روزانه خود با مشکل مواجه است، چگونه می‌خواهد پول بیشتری بابت تجهیز کردن قطعه‌سازان پرداخت کند؟ لذا این موضوع خطری است که موجب شده که حرکت و پیشرفت خودروسازان کند شود؛ لذا لازم است که وزارت صنعت راهکاری اندیشیده و از محلی، پولی را برای قطعه‌ساز و خودروساز تأمین کند تا بتوانند کارها را پیش ببرند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: علاوه بر این خطر دیگری که پروژه داخلی‌سازی قطعات خودرو را تهدید می‌کند، این است که بعضی از این قطعات در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند. مشکل در تأمین مواد اولیه هم که نه ارتباطی به خودروساز دارد و نه به قطعه‌ساز. تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی مانند آهن، آلومینیوم، مس یا پتروشیمی، دامنه تولید محصولاتشان آنچنان گسترده نیست که مواد اولیه مورد نیاز قطعات را هم بتوانند تأمین کنند؛ پس به اینجا رسیده‌ایم که قطعه‌سازان حرکت کرده و جلو رفته‌اند ولی مواد اولیه مورد نیازشان از داخل تأمین نمی‌شود و باید از خارج وارد شود که این موضوع اصل ساخت داخل را زیر سؤال می‌برد.

تا میزهای مواد اولیه به نتیجه نرسند؛ میزهای قطعات بی‌فایده‌اند

بیگلو تاکید کرد: وزارت صنعت در مورد تأمین اعتبار مالی وعده‌هایی داده است ولی هنوز عملیاتی نشده است. همچنین در رابطه با مواد اولیه هم قرار است میزهایی برگزار شود، ولی عملاً به زودی این اتفاق رخ نخواهد داد و این درحالی است که قطعه‌سازان بسیار عجله داشته و لازم است که هرچه زودتر میزهای مواد اولیه تشکیل شده و کاهش ارزبری را به دنبال داشته باشد.

وی اظهار کرد: هدف میزهای مواد اولیه آن است که آلیاژها یا مواد پلیمری خاصی که توسط پتروشیمی‌ها در کشور تولید نمی‌شود را بتوان در داخل تولید کرد. این میزها هنوز آغاز به کار نکرده‌اند ولی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال انجام کارهایی در این زمینه است اما موضوع مهم این است که زمان را از دست می‌دهیم. تا زمانی که میزهای مواد اولیه به نتیجه نرسد، میز داخلی‌سازی قطعات هم با مشکل مواجه خواهد بود.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar