نتیجه تغییرات مدیران دو خودروسازی

سه شنبه 13 اردیبهشت 01 ساعت 11:01
نتیجه تغییرات مدیران دو خودروسازی

مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا در بیانیه ای ضمن حمایت از عملکرد سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، طرح شکایت از وی را غیرمنصفانه دانستند و یادآور شدند که دولت سیزدهم صنعت خودرو را با بحرانی ترین وضعیت تحویل گرفت لذا در مدت کوتاه نمی توان چالش های که دولت گذشته برای این صنعت رقم زده است را حل کرد.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که دغدغه رشد و اعتلای صنعت خودرو را دارند و خواهان، آرامش بازار خودرو و حل مشکلات مردمی در این بخش هستند، با تدوین طرحی، خواستار اجرای ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس برای شکایت از سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به قوه قضائیه درباره بازار خودرو شده‌اند.

با توجه به چنین طرحی، مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا صادقانه و فارغ از هر گونه نگاه و موضع گیری سیاسی تاکید دارند که سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، صنعت خودرو را با بدترین و بحرانی شرایط تحویل گرفت؛ به گونه ای که قیمت خودرو در بازار در برخی از محصولات ۵۰۰ درصد و برخی دیگر بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش یافته بود و از سویی ۱۹۰ هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ خودروسازان وجود داشت.

از همین رو اولویت مدیران خودروسازی که در دوره جدید شروع به کار کردند، تکمیل کاری خودروهای ناقص بود که مجموعه سایپا با تاکیدات و پیگیری های وزیر صمت موفق شد عبور مستقیم خودروها را از ۲۰ درصد به بیش از ۹۰ درصد برساند. در این میان گروه خودروسازی سایپا با وجود چالش های فراوان میزان خودروهای ناقص که بیش از ۸۰ هزار دستگاه بود را تا پایان ماه جاری به ۲۰ هزار دستگاه کاهش می دهد.

 اگر دغدغه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در دولت قبل هم مانند این روزها بود، قطعا دولت وقت و وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت تلاش خود را دو چندان می کرد که صنعت خودرو زمین گیر نشود و در زمینه کیفیت و کاهش قیمت ها فکر اساسی شود، اما متاسفانه چنین امری دنبال نشد و حتی کار به جایی رسید که مقام معظم رهبری از کیفیت خودروهای داخلی ابراز نارضایتی کردند.

۱۱ اسفند سال گذشته و در راستای مشکلات مختلفی که صنعت خودرو از دولت گذشته به ارث برده است، رئیس جمهور فرمان ۸ ماده ای ابلاغ کرد و در آن به موضوع کیفیت، صادرات، افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو و همکاری با شرکت های خارجی اشاره شد. بدین جهت وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تحقق و عملیاتی شدن تک تک بندهای فرمان ابلاغ شده، از خطوط تولید بازدید کردند و گزارش های تخصصی را دریافت کردند لذا این امر نشان می دهد که حل مشکلات صنعت خودرو و تحقق اهداف ترسیم شده در دستور کار وزارت صمت است.

دولت سیزدهم عمر کوتاهی دارد از همین رو نمی توان انتظار داشت در مدت محدود، مشکلات صنعت خودرو را حل کرد و یا فرآیندها را با سرعت بهبود بخشید، لذا ضرورت دارد نمایندگان مجلس که همواره دغدغه صنعت کشور را دارند، فرصت دهند تا چالش ها حل و برنامه های ارتقاء کیفیت، افزایش تولید، معرفی محصولات جدید عملیاتی و رضایت صددرصد مشتریان، کسب شود. از زمانیکه دولت سیزدهم مستقر شده نظارت ها بر روند تولید، قطعه سازی و زنجیره تامین اعمال شده و خوشبختانه نتایج خوبی به خصوص در بخش ارتقاء کیفیت حاصل شده است.

در دولت خدمتگزار، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و پلیس راهنمایی و رانندگی بالاترین سطح نظارت ها را بر صنعت خودرو دارند و همین امر باعث خواهد شد که در این دولت خودروهای کیفی به دست مردم برسد.

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با دو ویژگی، تخصص صنعتی و انقلابی، شبانه روز در حال خدمت به صنعت کشور است و چنین دلسوزی تاکنون در این وزارتخانه دیده نشده بود لذا از نمایندگان انقلابی مجلس می خواهیم که در شرایط سخت و دشواری که صنعت خودرو قرار گرفته و تاکید می شود که این وضعیت از دولت گذشته به این دولت رسیده است، همراهی و همدلی لازم را داشته باشند تا بتوان در کنار هم مشکلات را کم کرد و زمینه توسعه صنعت خودرو و آرامش بازار خودرو که خواسته دلسوزان این صنعت است را محقق کرد.

تصمیم های اشتباه گذشته و خصوصی سازی نادرست باعث شد که زیان دهی شرکت های خودروساز افزایش پیدا کند و نقدینگی دچار بحران شود؛ از اینرو مجموع تصمیم های اشتباه گذشته سبب شد زیان انباشته خودروسازان به بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برسد و بدهی به سیستم بانکی و قطعه سازان از رقم ۸۰ هزار میلیارد تومان تجاوز کند. لذا وزارت صمت برای عبور از مشکلات اساسی این بخش تلاش کرده است که زنجیره تامین مالی در صنعت خودروسازی شفاف شود و البته بنا شده در سال جاری خصوصی سازی واقعی در صنعت خودرو انجام شود.

در دوره های گذشته افراد توصیه ای به صنعت خودرو راه پیدا می کردند، اما در این دوره از سوی وزیر صمت وزارت صنعت، معدن و تجارت یک نفر هم به صورت توصیه ای جذب نشده و تمام افرادی که توسط تیم جدید منصوب شده بر اساس تاییدیه نهادهای نظارتی و مدیران با سابقه، متعهد و متخصص بوده است. حتی مدیران توصیه ای گذشته که عملکرد خوبی نداشتند، بدون هر گونه تعارف حذف شدند.

آنچه مسلم است، تا قبل از ورود سیدرضا فاطمی امین، به وزارت صنعت، معدن و تجارت سرمایه گذاری جدی و اساسی در بخش های توسعه محصول، ارتقاء کیفیت و کسب رضایت مشتریان صورت نگرفته بود و این امر بر اساس اطلاعات و آمار در بخش نظرسنجی مشتریان است، اما در این دوره و بر اساس آنچه که تکلیف شده و به صورت متناوب وزیر صمت پیگیری می کند، کارهای بزرگی صورت گرفته است.

باید تاکید کرد که گروه خودروسازی سایپا به عنوان یک بنگاه اقتصادی و بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، ۸ فرمان ابلاغ شده از سوی رئیس جمهور و پیگیری های مستمر وزیر صمت، ۲ هزار پروژه ارتقاء کیفیت محصول در فرآیند تولید و زنجیره تامین قطعات تعریف کرده است و از سویی هدف گذاری شده است که میزان تولید این مجموعه در سال جاری به بیش از ۶۵۰ هزار دستگاه برسد.

به طور قطع این روند کمک خواهد کرد که سیر افزایشی قیمت خودرو متوقف شود و تمام خودروها بدون برگزاری قرعه کشی به دست مشتریان برسد که البته در این خصوص خودرو شاهین از فاز قرعه کشی خارج شده است و متقاضیان در طرح های پیش فروش و فروش فوق العاده سایپا می توانند نسبت به ثبت نام و خرید این خودرو اقتصادی و کیفی اقدام کنند.

در پایان یادآور می شود گروه خودروسازی سایپا به نوبه خود و بر اساس تکالیفی که وزیر صمت بر دوش آن گذاشته است و برنامه های جدید ابلاغی، سعی در کسب رضایت مشتریان دارد و از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar