تولید ال ۹۰ و ساندرو چه سرانجامی خواهد داشت؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
تولید ال ۹۰ و ساندرو چه سرانجامی خواهد داشت؟

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در حال حاضر با وجود کمبود قطعه، محصولات بی ۹۰، ال ۹۰ و استپ وی با روند کندی، تولید خواهد شد اما در عین حال به دنبال جایگزین مناسب برای تعدادی از محصولات پسابرجامی هستیم.

محسن صالحی نیا درباره تولید محصولات پسابرجامی اظهار کرد: پس از اتفاقات اخیر و خروج احتمالی پژو از ایران، جایگزینی برای تولید محصولاتی هم چون ۳۰۱ و ۲۰۸ که قرار بود بر اساس قرارداد مشترک وارد خط تولید خودروسازان شود، در نظر گرفته می‌شود. با این وضعیت محصولاتی که قابلیت تولید دارند وارد خط تولید می‌شوند.

او اضافه کرد: با فرض خروج پژو از ایران، از آن جا که این خودروها در قالب محصولات ایران خودرو عرضه می‌شود. خط تولید محصولات تعریف شده تعطیل نمی‌شود بلکه گروه دیگر با مدل و برند دیگری در آنجا فعالیت خواهد کرد.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به مشکلات موجود بر سر راه تأمین قطعات رنو اشاره کرده، گفت: محصولات رنو در حال حاضر شامل دو بخش است، دسته اول تولید محصولاتی مانند بی ۹۰، ال ۹۰ و استپ وی است که با داخلی سازی بیش از ۵۴ درصدی قطعات این خودروها، همراه بوده است و همین امر امکان تأمین برخی از قطعات از سایر منابع و جایگزین کردن آن‌ها را فراهم کرده است، اما با این وجود احتمال افت تولید در برهه‌ای از زمان وجود دارد، همان طور که شاهد افت تولید ۲۰۶ نیز در زمان تحریم‌ها بودیم که به طورحتم پس از مدتی روی ریل تولید قرار خواهد گرفت.

صالحی نیا درخصوص بخش دوم محصولات رنو شامل جوینت ونچر رنو و ایدرو این چنین بیان کرد: در وضعیت کنونی کمپانی فرانسوی خواستار فرصت بیشتر برای بررسی اوضاع بوجود آمده است چرا که این کمپانی آورده نقدی به ایران داشته و به طور حتم علاقمند به فعالیت در ایران و همکاری با صنعت خودرو ایران هستند. مدیرعامل پژو در سفر به ایران تاکید کرد، به آمریکا اعلام کردیم که با این اقدام علاوه بر این که صنعت خودرو ایران را تحریم می‌کنید، فرانسوی‌ها را نیز تحریم می‌کنید چرا که ما آورده نقدی به ایران داشتیم.

وی اظهار کرد: از مجموع ۷۰۰ میلیون یورو قرارداد پژو و سیتروئن با گروه ایران خودرو و سایپا، پژو ۶۷ میلیون یورو به ایران خودرو و سیتروئن ۱۳۳ میلیون یورو به سایپا تزریق کرده که در مجموع ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه وارد ایران شده است. به همین دلیل آن‌ها نیز به دنبال راه حلی هستند که در این اوضاع نابسامان، ضرر و زیان کمنری را متحمل شوند. در حال حاضر این کمپانی‌ها زیان دیده به شمار می‌آیند و با وجود تمایل ورود به بازار ایران، به دلیل وجود شرایط بین المللی با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص حمایت اروپا از برجام و اثر آن بر پایبندی فرانسوی‌ها به تعهدات خود در صنعت خودرو ایران نیز تصریح کرد: گزینه پیشنهادی اتحادیه اروپا باید به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد و معلوم شود این گزینه چگونه می‌تواند ضامن آتی فعالیت کمپانی‌هایی باشد که در نظام اقتصاد بین المللی در حال فعالیت هستند. در ادامه نیز مشخص شود که مسیر فعالیت، با این گزینه‌ها چه سرانجامی خواهد داشت. گرچه هم اکنون نیز تردید داریم که روش آتی کار قرار است به کجا برسد. اما آن چه قطعیت دارد این است که تولید روتین در حال انجام بوده ولی برای سرمایه گذاری‌های جدید باید همچنان منتظر باشیم.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar