تولید چه خودروهایی به طور کامل متوقف شده است؟

چهارشنبه 19 دی 97 ساعت 02:59
تولید چه خودروهایی به طور کامل متوقف شده است؟

«تولید خودرو سال آینده متوقف می‌شود!» این شایعه‌ای بود که روزهای گذشته دهان به دهان چرخید و البته خودروسازان آن را تکذیب کردند. ولی گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که تولید خودرو در ماه‌های گذشته نزدیک به ۳۰‌ درصد کاهش داشته و البته شکایت‌های مردم از خودروسازان نزدیک به ۳ برابر شده است. با وجود این، مدیران عامل دو خودروساز ایرانی در حاشیه نمایشگاه خودروی تهران اعلام کردند که متقاضی‌ها نگران نباشند و سفارش‌های متقاضیان حداکثر تا خرداد سال آینده تحویل داده می‌شود و خودروهایی که امکان تحویل آنها وجود ندارد، جایگزین می‌شود یا خسارت آن مطابق قرارداد پرداخت می‌شود. با این حال، خودروسازان و قطعه‌سازان از معضلات بزرگ تأمین قطعه بعضی خودروها می‌گویند و به نظر می‌رسد بازار ایران در سال‌های تحریم باید دور بعضی از خودروهای پرتیراژ گذشته را خط بکشد.

خودروسازها به تعهدات خود عمل کنند

بازار خودرو روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. خودروسازان برای اجرای تعهدات خود با مشکلاتی مواجه هستند که موجب شده خط تولید بعضی از خودروها به طور کامل متوقف شود. خروج کمپانی رنو از ایران و مشکلاتی که برای ساخت و تولید بعضی از قطعات خودروها ایجاد شده، دردسرهایی را برای گروه‌های خودروسازی پیش آورده و منجر به تعطیلی خط تولید بعضی از خودروها شده است.

مشکلاتی مانند تحریم‌ها و عدم تعهد شرکای خارجی خودروسازها و کاهش نقدینگی موجب شد تولیدات گروه‌های خودروسازی ایران در ماه‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد. تولیدات خودروسازهای ایران در یک سال گذشته نسبت به سال قبل ۳۰‌ درصد و نسبت به برنامه تدوین شده ۴۰۰‌ درصد کاهش داشته است. از سویی، کاهش تولید موجب شده سقف قرارداد قطعه سازان هم کاهش پیدا کند و متحمل ضرر شوند، ضمن این‌که نمی‌توانند قطعات مورد نظر گروه‌های خودروسازی را به آنها تحویل دهند. این مشکلات و دردسرها موجب شده ابهاماتی در خصوص اجرای تعهدات گروه‌های خودروسازی پیش آید. معاون وزیر صنعت و معدن در ای خصوص گفته است: «خودروسازان مکلف هستند که با توجه به نوع قرارداد، خودروی جایگزین تحویل دهند یا سود مشارکت را واریز کنند یا به صورت دیگر رضایت متقاضی را جلب کنند که البته وزارت صنعت روی این موضوع نظارت دارد. اگر هم در این بین تاخیری انجام بگیرد خودروسازان حتماً باید جبران مافات کنند. ضمن این که هیچ خودروسازی به بهانه ابلاغ قیمت‌ها از طرف ستاد تنظیم بازار نمی‌تواند در تحویل خودرو تأخیر ایجاد کند و ضرر و زیان برای متقاضی پیش بیاورد.»

تولید چه خودروهایی به بن بست خورده است؟

هرچند گروه‌های خودروسازی ملزم به اجرای تعهدات خود در قبال متقاضیانی که خودرو پیش خرید کرده‌اند، هستند، ولی واقعیت اینجاست که بعضی از خودروها دیگر شرایط لازم برای تولیدشدن را ندارد؛ به عنوان مثال در آبان ماه سال جاری خطوط تولید پژو در ایران متوقف شد. به جز پژو ۲۰۶ معمولی و اتوماتیک، دیگر خطوط تولید خانواده پژو در ایران متوقف شد، به صورتی که پژو پارس معمولی و دوگانه سوز که تولیدش در آبان پارسال در مجموع ۴ هزار و ۱۷۸ دستگاه گزارش شده بود، امسال صفر بوده است. در آبان ماه امسال حتی یک دستگاه پژو پارس دوگانه سوز تولید نشد. البته مدیرعامل ایران خودرو اخیراً اعلام کرده که تولید پژو ۳۰۱ داخلی سازی شده و تولیدات آزمایشی آن در حال انجام است و اولین سری آن در اسفند امسال به بازار خواهد آمد. از سوی دیگر تولید ‌X100 هم در شرکت خودروسازی بم و پراید دوگانه سوز در شرکت خودروسازی سایپا هم صفر گزارش شده است. نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که وضع تولید در شرکت کرمان موتور به هیچ وجه مساعد نیست، به صورتی که از ۱۲ خودروی تولیدی این شرکت ۹ تای آن خط تولیدش به نوعی متوقف شده و حجم تولید آن به صفر رسیده است. هیوندای ‌I20 و لیفان ‌X60 و ‌JAC j4 و ‌JAC J4 و ‌JAC j5‌ که در آبان پارسال به ترتیب حجم تولیدش ۳۶۰، ۶۰، ۱۷ و ۱۹۰ دستگاه از آن در کرمان موتور بود، آبان امسال هیچ تولیدی نداشته است. ‌

سایپا: به جز رنو تمام خودروها تولید می‌شود

گروه خودروسازی سایپا با امیدواری از اجرای تمام تعهدات خود نسبت به متقاضیان خبر می‌دهد. یکی از مسئولان این گروه در خصوص این که آیا سایپا می‌تواند به تمام تعهدات خود درباره خودروهای پیش فروش شده عمل کند، می‌گوید: «به جز محصولات کمپانی رنو که از خردادماه دیگر همکاری با ایران را قطع کرد، برای تولید دیگر خودروها مشکلی نداریم. برخلاف شایعات مطرح شده، سایپا این توانایی را دارد که به تمام تعهدات خود عمل کند، البته مشکلاتی مثل تأمین قطعات داریم ولی وضعیت به طوری نیست که نتوانیم خودروها را تحویل دهیم.»

شهروند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "تولید چه خودروهایی به طور کامل متوقف شده است؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مرتضی
مهمان

پژوپارس تیوفایووتیوفایوخشک اوتومات بهترین وباکیفیت ترین خودرو است تولید پژوپارس رامتوقف نکنید باشه