تکذیب رشد مجدد قیمت روغن موتور

سه شنبه 25 تیر 98 ساعت 11:02
تکذیب رشد مجدد قیمت روغن موتور

دبیر کل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران گفت: هیچ‌گونه افزایش قیمت جدیدی در دستور کار انجمن برای روغن موتور وجود ندارد.

حمیدرضا خلیلی، دبیر کل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران در مورد افزایش قیمت روغن موتور گفت: به هیچ وجه صحبت رسمی و مکاتبه برای گرانی دوباره روغن موتور انجام نگرفته است. اگر در این مورد رسانه‌های گوناگون صحبت‌هایی کرده‌اند خبر ذکر شده مورد تأیید انجمن نیست. گفتنی است امسال قیمت خوراک شرکت‌های روغن‌سازی بیش از صد در صد و مواد افزودنی تا ۲ برابر افزایش داشت همچنین بقیه ملزومات تولید از جمله ظروف و بسته‌بندی ۳ برابر افزایش قیمت را تجربه کرد. تا این لحظه سازمان حمایت بر اساس مجوز رسمی از طرف کارگروه تنظیم بازار اجازه افزایش قیمت ۶۰ و ۷۰ درصدی به ترتیب برای محصولات دیزلی و بنزینی را داده است. این کار کاملاً قانونی بود در حالی که افزایش بهای تمام شده محصولات بیش از این رقم‌ها است ولی با توجه به فضای کنونی جامعه روی این درصدها با سازمان حمایت به توافق رسیدیم.

وضعیت تولید روغن موتور در ایران

وی در مورد تأمین مواد اولیه اظهار کرد: هم اکنون مواد اولیه پایه خوراکی هست که از پالایشگاه‌های نفت دریافت می‌شود و تأمین آن به صورت داخلی است. بخش دیگری از مواد اولیه مربوط به افزودنی‌ها است که نمونه‌های خارجی آن در حال وارد شدن است. ارز مورد نیاز این نوع مواد افزودنی هم از صادرات محصولات به خارج از کشور تأمین می‌شود. بحث صادرات در مورد شرکت‌ها متفاوت است چرا که برای بعضی از آن‌ها عمده فروش از طریق صادرات است و بعضی دیگر بازار داخلی را تأمین می‌کنند. نکته این است که شرکت‌های تولیدکننده هم‌اکنون بیش از نیاز داخل در حال تولید روغن موتور هستند و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد. ما ۸۰۰ هزار تن ظرفیت تولید در کشور داریم که کل نیاز در بدترین شرایط ممکن ۵۰۰ هزار تن است.

شرایط روغن گیربکس و سایر روانکارها

خلیلی در خصوص تولید و عرضه دیگر روانکارها گفت: روغن‌های موتور تحت نظارت سازمان حمایت هستند و شامل دیگر روانکارها مثل روغن جعبه دنده و صنعتی نمی‌شود. سهم این نوع روغن‌ها در بازار بسیار کوچک است و تأمین آن به خوبی و با تمام سطوح کیفی در حال انجام است. قیمت این نوع روانکارها کاملاً معقول و منطقی است و افزایش قیمت عجیبی تاکنون نداشته‌اند.

راه تشخیص روغن‌های تقلبی چیست؟

وی در پایان اشاره‌ای به بحث روغن‌ها تقلبی کرد و گفت: تشخیص روغن‌های تقلبی ممکن است برای خیلی از مصرف‌کنندگان سخت باشد. یک سری از افراد از فضایی که ایجاد شده استفاده می‌کنند و محصولات را به اسم شرکت‌های معتبر وارد بازار می‌کنند. برای این که مصرف‌کنندگان خاطرجمع باشند که محصول اصل خریداری می‌کنند بهتر است که از عاملین یا اتوسرویس‌های انجام دهند. این نوع اتوسرویس‌ها به خاطر اعتبار کسب و کار خود به هیچ وجه به سمت فروش روغن موتورهای تقلبی نمی‌روند. ما هم سعی می‌کنیم اگر موردی از تقلب را مشاهده کنیم کار را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنیم. به طور کلی روغن موتورهای تقلبی در بازار حجم بسیار وسیعی ندارند و ما هم به دنبال این هستیم که این مورد تا حد امکان کاهش پیدا کند. لازم به ذکر است که معتبر بودن اتوسرویس‌ها را می‌توان از روی جواز کسب و سابقه فعالیت را مردم مشاهده کنند. معمولاً اتوسرویس‌هایی که محصولات چهار شرکت تولید‌کننده داخلی را دارند عموماً معتبر هستند.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar