ثبت سفارش یک میلیارد دلار قطعات خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
ثبت سفارش یک میلیارد دلار قطعات خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: با توجه به اینکه تحریم خودرو جزو تحریم‌های اولیه بود، برای جلوگیری از ضرر و زیان، یک میلیارد دلار قطعات ثبت سفارش و خریداری شد.

محمدرضا نجفی منش در خصوص مشکلات ترخیص کالا اظهار کرد: مشکل ترخیص کالا ارتباطی به گمرک ندارد بلکه مجموع قوانینی است که جلوی گمرک قرار داده شده تا با انجام دادن آن‌ها بتوان کالاها را ترخیص کرد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی افزود: باید مقررات دست و پاگیر رو حذف کنیم تا راه برای انجام امور روان شود و این مشکلات اتفاق نیفتد.

وی در خصوص برطرف شدن مشکلات پرداخت مابه التفاوت ارز گفت: وزارت صنعت، فهرست ۱۲۹ صفحه‌ای را تهیه کرده که این فهرست شامل پرداخت مابه التفاوت نمی‌شوند ولی، یک سری از قطعات هستند که شامل این موضوع می‌شوند و واحدهای تولیدی مورد به مورد در حال مراجعه به وزارتخانه هستند که بتوانند آن‌ها برطرف کنند.

نجفی منش با اشاره به افرادی که اجناس را در گذشته به طور نسیه یا اعتباری آوردند و هم اکنون باید پول آن را بپردازند یادآوری کرد: نباید این افراد را به تهیه ارز به سامانه نیما ارجاع دهیم به خاطر اینکه این افراد اجناس را به عنوان مثال با دلار ۳ هزار تومان وارد کرده و فروخته‌اند و اگر بخواهد هم اکنون با ارز نیمایی بپردازد متضرر می‌شود.

وی ادامه داد: خیلی از افراد برای واردات ماشین آلات پیش پرداخت به طرف‌های خارجی پرداخت کرده‌اند و حالا برای وارد کردن آن باید مابقی مبلغ را با ارز نیمایی پرداخت کند که به واحدها فشار وارد می‌شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی یادآور شد: در گذشته تعدادی از شرکت‌های تجاری مواد اولیه و تجهیزات کارخانجات را وارد می‌کردند ولی، هم اکنون به شرکت تجاری تخصیص ارز نمی‌دهند و واحدهای تولید خود باید نسبت به واردات مواد اولیه خود اقدام کنند که در بعضی موارد این کار خیلی سخت است، باید به شرکت‌های تجاری مجوز دهند تا مواد اولیه و ملزومات که در داخل قابلیت ساخت ندارد را وارد کنند تا نیازهای واحدهای تولیدی تأمین شود.

نجفی منش در مورد میزان قطعات وارد شده هم گفت: با توجه به اینکه تحریم خودرو جزو تحریم‌های اولیه بود، برای جلوگیری از ضرر و زیان، یک میلیارد دلار قطعات ثبت سفارش و خریداری شد و تخصیص ارز پیدا کرد که بخشی وارد شده و مابقی در حال وارد شدن است.

وی همچنین در خصوص مطالبات قطعه سازان اظهار کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب داریم و درخواست‌مان این است که پرداخت به قطعه سازان یک ماهه شود تا واحدها بتوانند مواد اولیه خود را تأمین کنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar