ثبت و تمدید نمایندگی شرکت‌های تایرساز چینی

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
ثبت و تمدید نمایندگی شرکت‌های تایرساز چینی

وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال نابسامانی‌های ایجاد شده در بازار تایرهای سواری و باری اتوبوسی و افزایش هنگفت قیمت‌ها، با ثبت و تمدید نمایندگی شرکت‌های تایرساز چینی در ایران موافقت کرد.

ثبت نمایندگی تایرهای چینی و تمدید نمایندگی این کمپانی‌ها که در آخرین ماه‌های وزارت وزیر پیشین صمت ممنوع اعلام شده بود، بعد از کاهش تایر مورد نیاز بازار کشور با رضایت مسئولان این وزارتخانه آزاد شد.

صنعت چین مانند بسیاری رشته‌های دیگر، حالا برندهای گوناگونی را در صنعت تایرسازی خودروهای سواری و تجاری روانه میدان رقابت جهانی کرده است ولی در خیلی از کشورها این تایرها به خاطر مشخصات عملکردی ضعیف با استقبال زیادی رو به رو نشده و از کسب سهمی از بازار جا مانده‌اند.

پیش از این مرکز امور اصناف و بازرگانان به دستور وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت ثبت هرگونه برند جدید تایر چینی را ممنوع کرده بود و حتی کمپانی‌های صاحب نام تولید تایر چین هم پس از اتمام اعتبار گواهی نمایندگی‌هایشان نمی‌توانستند برای تمدید گواهی نامه مرکز امور اصناف اقدام کنند. ولی این روزها با بالا رفتن بی رویه قیمت انواع تایر چه در بخش رادیال سواری و چه در بخش باری اتوبوسی، وزارت صمت با تمدید مجوز نمایندگی این کمپانی‌ها موافقت کرده است تا بار دیگر تایرهای چینی اجازه ورود به بازار ایران را پیدا کنند.

بعضی از کارشناسان بازار عقیده دارند این روزها بازار تایرهای وارداتی به خصوص برندهای کره‌ای و ژاپنی شاهد افزایش قیمت است و به گونه‌ای که در برخی مدل‌ها و سایزها به شکل غیر معقولی افزایش قیمت رخ داده است. این به این علت است که تایر سازان مطرح دنیا از اروپا، ژاپن و حتی کره بازار کشور را به خاطر تحریم‌های آمریکا و ترس از دست دادن بازار بزرگ این کشور ترک کرده‌اند.

مسئولان وزارت صمت تصمیم تازه‌ای گرفتند، که موجب خواهد شد برندهای جدید تایرهای چینی که حاضر به ارسال محصولات خود به بازار ایران هستند، مجوز نمایندگی بگیرند و برندهایی که در گذشته در ایران نمایندگی داشته و به خاطر تمدید نشدن اعتبار نمایندگی‌شان قادر به همکاری با ایران نبودند هم بتوانند بعد از تمدید مجوزها بار دیگر محصولات خود را از طریق نمایندگان ایرانی خود به کشور صادر کنند.

تایر در سه ماهه اخیر صنعت تایر کشور دچار مشکلات بسیاری از جمله کمبود مواد اولیه بوده است و علت اصلی این امر، نبود ارز برای تهیه مواد اولیه برای تولید کننده داخلی است. تأمین جنس در بازار امروز به یکی از معضلات این صنف تبدیل شده به صورتی که یکی از نکات افزایش قیمت، کمبود لاستیک و تزریق نشدن به موقع آن در بازار است.

تصمیم وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت برای عدم اعطای نمایندگی جدید و تمدید نمایندگی برندهای تایر ساز چینی فقط با هدف حمایت از صنعت تایر سازی کشور گرفته شده بود که متاسفانه با اتفاقات گذشته و عدم تأمین به موقع مواد اولیه تایر سازان، کشور با کاهش تولید و کمبود این کالا در بازار مواجه شد.

برآوردهای رسمی نشان می‌دهد که ظرفیت تایر سازان ایرانی برای تأمین تمام نیازهای بازار کشور کافی نیست و از این رو برای تأمین این کالای حیاتی برای صنعت حمل و نقل، نیاز به واردات تایر به کشور وجود دارد ولی در آخر باید تاکید کرد که مجموع این تغییرات ماحصلی جز افزایش قیمت تایرهای داخلی و جایگزین شدن برندهای مطرح ژاپنی و اروپایی به دست رقبای چینی نداشته است که در آخر هر دو تغییر هم به ضرر مصرف کننده نهایی تمام خواهد شد، به ویژه که تایرهای چینی هنوز از نظر مشخصات ایمنی و استانداردهای صنعتی در خیلی از کشورها با محدودیت عرضه رو به رو هستند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar