جزئیات گازسوز شدن رایگان خودروهای عمومی

یکشنبه 13 بهمن 98 ساعت 10:54
جزئیات گازسوز شدن رایگان خودروهای عمومی

قاسمی ده چشمه‌ای گفت: ۷ شرکت بزرگ مخزن ساز در کشور برای دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی اعلام آمادگی کرده‌اند.

قاسمی ده چشمه‌ای معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص  طرح دوگانه سوز کردن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی عمومی تصریح کرد: ثبت نام از متقاضیان این طرح از طرف وزارت صمت در سامانه  irngv.ir انجام می‌گیرد پس از اینکه عملیات تبدیل انجام شد از طریق همین سایت به طور اتوماتیک به سامانه ناجی متصل می‌شود تا مراحل تعویض سند خودرو انجام شود.

او ادامه داد: هم اکنون ۷ شرکت بزرگ مخزن ساز در کشور برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند. با دو خودرو بزرگ کشور قرارداد اصلی بسته شده همچنین قرارداد‌های همه مخزن ساز‌ها به جز یکی بسته شده و شرکت‌ها در حال تأمین مواد هستند.

قاسمی ده چشمی بیان کرد: برای اجرای این طرح  برنامه ریزی شده و باید طبق برنامه پیش برویم تا هفته آینده همزمان با ایام دهه فجر پیش بینی می‌کنیم نخستین تبدیل انجام گیرد.

او گفت: هم اکنون ظرفیت تولید مخزن نزدیک به ۹۰ هزار مخزن در ماه است و پیش بینی ما این است که اجرای کامل این طرح  در زمان حداقل ۱۴ ماه با دو ماه تشویقی انجام گیرد البته بعضی مخزن ساز‌ها وعده افزایش ظرفیت هم داده‌اند.

این مقام مسئول در مورد امکان کمبود عرضه سیان جی با وجود ازدیاد تقاضا تصریح کرد: هم اکنون ظرفیت تولید گاز سیان جی ۴۰ میلیون متر مکعب در روز است که ۲۵ میلیون متر مکعب مصرف می‌شود و نزدیک به ۱۵ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی وجود دارد.

او ادامه داد: با دوگانه سوز شدن یک میلیون ۴۰۰ هزار خودرو میزان نیاز به سیان جی نزدیک به ۱۱ میلیون متر مکعب است که باز هم میزان کل مصرف از ظرفیت اسمی تولید کمتر است اما در مورد پراکندگی جایگاه‌ها باید برنامه ریزی انجام گیرد و چند جایگاه کوچک ساخته شود.

قاسمی ده چشمه در خصوص ارائه وام برای دوگانه سوز شدن خودروهای معمولی گفت: مذاکرات این طرح با ۲ بانک‌ عامل نهایی شده  و جزئیات آن بعداً اطلاع رسانی می‌شود.

در ادامه شهبازی نایب رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین هم گفت: ۴۰۰ مرکز مجوز تبدیل خودرو‌های بنزینی به گازی را دریافت کرده‌اند.

او افزود: بیشتر صاحبان خودرو‌ها با توجه به اختلاف قیمت گاز و بنزین، درخواست تبدیل داده‌اند ولی بعضی رانندگان هم دست نگه داشته‌اند تا طرح با توجه به مشوق‌های مالی اجرا شود و این افراد خودرو خود را در موعد اعلامی گاز سوز کنند.

شهبازی تصریح کرد: اگر تأمین قطعات به خوبی انجام شود و مخزن و کیت‌های تبدیل که بیشتر بومی سازی شده به خوبی تأمین شود دوگانه سوز شدن یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی عمومی تا پایان سال ۹۹ انجام خواهد گرفت.

او افزود: آمادگی اولین تبدیل این طرح در یکی از مراکز مجهز در دهه فجر را داریم.

در ادامه ابراهیمی مقدم کارشناس سوخت و انرژی در این مورد گفت: سال ۸۱ دور اول دوگانه سوز شروع شد که  تا سال ۹۰ در مجموع تنها ۹۰۰ هزار خودرو در کشور دوگانه سوز شد که متولی آن هم وزارت نفت بود.

او ادامه داد: هم اکنون خیلی از مخزن سازها به خاطر رکود تعطیل شده‌اند و تا قبل از اصلاح قیمت  بنزین تنها ۲ تا شرکت مخزن ساز فعال بودند. اکنون با توجه به اینکه ۱۴ درصد کل مبلغ قرارداد پیش پرداخت برای تأمین ماده اولیه به به مخزن سازها ارائه می‌شود مابقی شرکت‌ها هم برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.

ابراهیمی مقدم تاکید کرد: باید واقع بینانه به اجرای طرح نگاه کرد و ابتدا بستر اجرای آن را فراهم کنیم بعد به مردم وعده انجام کار داده شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: با اجرایی شدن طرح دوگانه سوز شدن خودروهای عمومی می‌خواهیم حجم بالایی از تقاضای سیان جی ایجاد کنیم که این امر موجب می‌شود سال بعد در بخش عرضه به خاطر کمبود جایگاه سیان جی با مشکل رو به رو شویم و باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

باشگاه خبرنگاران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar