جلوگیری از آفتاب سوختگی ماشین با چند روش ساده

شنبه 8 اردیبهشت 03 ساعت 08:46
جلوگیری از آفتاب سوختگی ماشین با چند روش ساده

همیشه یافتن بهترین روش های جلوگیری از آفتاب سوختگی ماشین، جزء دغدغه های اصلی آن دسته از افرادی است که بنا به دلایلی از جمله عدم رسیدگی به خودرو و یا پارک کردن ماشین در معرفی نور آفتاب، از ظاهر خودروی خود راضی نیستند. همانطور که رنگ پوست انسان در اثر تابش مستقیم اشعه های نور خورشید دچار تغییر رنگ می‌شود، این اتفاق هم ممکن است برای خودرو بیفتد. به عبارت بهتر زمانی که خودرو برای یک مدت نسبتا طولانی در یک روز گرم تابستانی پارک می‌شود، به مرور رنگ بدنه آن مات و کدر می‌شود که اگر رسیدگی صورت نگیرد، در نهایت غیر قابل ترمیم خواهد شد. در ادامه جهت رفع آفتاب سوختگی ماشین، به روش هایی اشاره خواهد شد که هریک نقش بسزایی در درخشندگی و شفافیت هرچه بیشتر ماشین شما خواهند داشت.

آیا نور خورشید به رنگ خودرو آسیب می‌زند؟

همه ما می‌دانیم که قاتل اصلی رنگ بدنه خودرو، اشعه UV خورشیدی است؛ اما سوال مهمتر اینجاست چگونه این فرایند صورت می‌گیرد؟ نور آفتاب به شکل ملایم از طریق اشعه ماوراء بنفش به زمین می‌رسد و چنانچه خودرویی برای مدت طولانی در معرض این تابش قرار گیرد، ممکن است دچار آفتاب سوختگی شود. به این شکل که در اثر تابش اشعه های خورشیدی، پیوند های شیشمایی موجود در رنگ بدنه تخریب شده و در نتیجه باعث محو شدن رنگ می‌شود. در این فرایند، اکسیداسیون هم رخ می‌دهد که با کاهش الکترون‌ها، رنگ ماشین تغییر می‌کند. آسیب دیدن رنگ بدنه، تنها نتیجه تابش نور خورشید نیست و حتی داشبورد و قطعات داخلی وسیله نقلیه هم در معرض آسیب قرار می‌گیرند؛ حال خوشبختانه با خرید و استفاده از آفتابگیر ماشین در شیشه جلو، عقب و شیشه های کناری اتومبیل، این مشکل به آسانی قابل حل است.

دلایل آفتاب سوختگی ماشین

قبل از اینکه به روش های جلوگیری از آفتاب سوختگی ماشین بپردازیم، لازم است با دلایلی که باعث می‌شوند بدنه خودرو آفتاب سوخته شود، آشنا شویم. نور آفتاب، اصلی ترین دلیلی است که می‌تواند پیوند مولکولی بین ذرات رنگ خودرو را از بین ببرد و در صورت عدم مراقبت، ظاهری زشت و آفتاب سوخته را به صاحب خودرو هدیه می‌دهد. البته که کیفیت رنگی که روی خودرو استفاده شده هم تاثیر زیادی در آفتاب سوختگی دارد؛ برای مثال ماشین هایی با رنگ تیره به دلیل توانایی بیشتر این رنگ ها در جذب نور و اشعه خورشید، بیشتر در معرض آفتاب سوخته شدن قرار دارند. از دیگر علل آفتاب سوختگی خودرو می‌توان به آلودگی هوا، بارش باران های اسیدی، عدم رسیدگی به خودرو، کیفیت پایین رنگ بدنه، سن بالای خودرو و استفاده از مواد پاک کننده قوی اشاره کرد.

روش های جلوگیری از آفتاب سوختگی خودرو

خب تا اینجای متن با عواملی آشنا شدیم که روی رنگ خودرو کاملا تاثیرگذارند. حال می‌توانیم برخی از روش های کاربردی را برای مقابله با آنها و رفع آفتاب سوختگی ماشین به کار بگیریم.

پارک خودرو در سایه

اولین و بدون شک مهمترین کاری که باید جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی ماشین انجام داد، پارک خودرو تا حد امکان در سایه است. آسیب نور خورشید به رنگ خودرویی که در خیابان قرار گرفته است، بسیار بیشتر از آسیبی است که به خودروی داخل پارکینگ سرپوشیده وارد می‌شود. برای این کار می‌توانید یا خودروی خود را زیر سایه درختان و ساختمان بلند پارک کنید و یا اگر در محل زندگی یا کارتان پارکینگ مسقف وجود دارد، حتما از آن استفاده کنید. چرا که هرچه نور فرابنفش کمتری به رنگ خودرو برسد، آسیب کمتری به آن وارد می‌شود.

شستشوی منظم ماشین و پاک کردن کثیفی

شستش ماشین و پاک کردن مداوم کثیفی و آلودگی‌ها، یکی از راه های نگهداری خودرو در تابستان و پیشگیری از آفتاب سوختگی ماشین است؛ تنها با شست و شوی منظم وسیله نقیه و حذف آلودگی‌ها، می‌توان مدت زمان قبل از آسیب دیدن بدنه در اثر نور خورشید را به طور قابل توجهی افزایش داد؛ چرا که در آلاینده های خارجی مثل باران های اسیدی، نمک های آلی و معدنی، هیدروکربن‌ها و... مواد خورنده ای وجود دارد که بسیار خطرناک بوده و برخی از آنها می‌توانند کاملا برای پوشش خودروی شما کاملا مضر باشند. اگر رنگ خودرو هم آسیب ببیند، نور آفتاب راحتتر به بدنه آسیب می‌زند. راهکار موثر برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ماشین در این روش، این است که مداوم و طی برنامه ای منظم ماشین خود را بشوئید و در صورت هرگونه مشاهده کثیفی، آن را به سرعت پاک کنید.

به کارگیری نانو سرامیک

پوشش سرامیکی خودرو، از دیگر روش های موثر در جلوگیری از آفتاب سوختگی خودرو است که ممکن است در ابتدا هزینه نسبتا بالایی داشته باشید اما در دراز مدت با هدف نرسیدن اشعه های خطرناک خورشید، بسیار ارزشمند است. نانو سرامیک که حالتی مایع دارد، لایه ضخیمی روی رنگ بدنه شکل می‌دهد و مانع از ساییدگی و خوردگی رنگ می‌شود.

کاور بدنه خودرو

جهت جلوگیری از وارد شدن هر گونه آسیبی به رنگ بدنه که آفتاب سوختگی یکی از آنها است، استفاده از کاور بدنه هم راهکار موثر و به مراتب کم خرج تری نسیبت به نانو سرامیک است. کاور بدنه خودرو در انواع رنگ های مختلف، بی رنگ، سفارشی، مات و براق تولید و روانه بازار می‌شود. اگر قصد دارید از آفتاب سوختگی ماشین خود جلوگیری کنید، کافیست بر روی بدنه، کاوری از جنس PVC نصب کنید.

استفاده از شوینده مناسب

زمانی که حرف از شستشوی ماشین می‌شود، اولین نکته استفاده از شوینده مناسب است که آسیبی به رنگ ماشین وارد نشود. لازم به ذکر است پاک کننده های خانگی (مثل میع ظرفشویی) دارای اسید سیتریک هستند که خاصیت چربی زادیی داشته و رنگ خودرو را از بین می‌برند.

آیا امکان رفع آفتاب سوختگی ماشین وجود دارد؟

بله وجود دارد؛ آن دسته از افرادی که به هر دلیلی، نتوانسته‌اند جلوی آفتاب سوختگی را بگیرند و حالا به دنبال راهی هستند تا مجددا رنگ از بین رفته ماشین خود را برگردانند، از روش های زیر استفاده کنند تا دوباره درخشندگی و شفافیت ماشین خود را احیا کنند:

  • شستشوی ماشین
  • استفاده از آماده ساز رنگ
  • استفاده از خمیر الکلی
  • استفاده از پاک کننده آهن و لنت
  • پولیش بدنه خودرو
  • استفاده از پوشش محافظ (کاور، سرامیک و...)

نتیجه گیری

آفتاب سوختگی، از مشکلاتی است که به دلیل عدم رسیدگی و نگهداری درست از خودرو روی بدنه ایجاد می‌شود. در این متن ابتدا به این موضوع اشاره شد که از چه روش هایی باید برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ماشین استفاده کرد. سپس روش هایی مورد بررسی قرار گرفت که استفاده از آنها برای رفع آفتاب سوختگی خودرو حتی در خانه هم امکانپذیر است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar