۲۵ هزار نیروی مازاد خودروسازان

یکشنبه 12 دی 00 ساعت 11:07
۲۵ هزار نیروی مازاد خودروسازان

با شروع مجلس یازدهم موضوعات مهمی همچون مسئله طرح شفافیت مطرح شد که زمینه‌ساز خبرسازی و اطلاع‌رسانی از اتفاقات در جریان بررسی و تصویب آن شد، این درحالی بود که خبرهای زیادی درباره خود مجلس یازدهم و عملکرد آن در رسانه‌ها چه موافق با این مجلس چه منتقدان مطرح شد.

مسائلی همچون طرح شفافیت آرا و شفاف‌سازی مسائل در امور مختلف مجلس و دولت، مسئله عملکرد مجلس انقلابی یازدهم، بازار بورس، بازار خودرو، وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و جامعه و همچنین موضوع مهم بودجه ۱۴۰۱ زمینه مصاحبه‌ای شد تا خبرنگاران به سراغ عضو هیئت رئیسه مجلس بروند.

"حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی" که در طی دوره هشتم، نهم، دهم و یازدهم در مجلس نماینده مردم محلات و دلیجان بوده و در دوره یازدهم عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی است در این گفت‌و‌گو تفصیلی تحلیل‌های خود را در ابعاد مختلف ارائه کرد که مشروح این مصاحبه در زیر می‌آید:

رویکرد مجلس یازدهم رویکردی اسلامی و انقلابی است

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به مهمترین شاخصه‌های مجلس یازدهم اظهار داشت: در هر دوره مجلس فراز و فرودهای مختلفی وجود دارد و حتما در هر دوره نقاط قوت و ضعفی وجود دارد، یکی از ویژگی‌های مجلس دوره یازدهم این است که ترکیبی از نیروهای با تجربه و نیروهای جوان است که مقام معظم رهبری هم نسبت به آن تاکید داشتند، این ترکیب توانسته انرژی جدی را به مجموعه مجلس ببخشد که این انرژی می‌تواند نقش برجسته‌ای را برای مجلس یازدهم رقم بزند.

وی افزود: رویکرد مجلس یازدهم رویکرد اسلامی انقلابی است، این مجلس بود که دست تیم مذاکره کننده را با وضع قانون هسته‌ای که یکی از قوانین کلیدی و اساسی کشور بود پر و باز کرد، این مجلس بود که توانست قانون جهش تولید مسکن را وضع کند، اکنون جهش تولید یک ماه و نیم است که ابلاغ شده و در جای جای کشور بحث جانمایی زمین تحرکی را آرام آرام مشاهده می‌کنیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: تفاوت می‌کند بین اقدام ملی و این قانون، در اقدام ملی امکانات و تسهیلاتی برای ساخت مسکن درنظر گرفته نشده بود اما در قانون جهش اعتباردرنظر گرفته شده و کارهای اساسی انجام شده است و دستگاه‌های متولی مشخص شده‌اند و بحث چگونگی تامین زمین مشخص شد.

وی خاطرنشان کرد: این مجلس بود که بحث امنیت غذایی را کلید زد، قبل از این وضعیت بازار را به خاطر دارید، اکنون با همین قوانینی که داشتیم امسال بحث خرید تضمینی را به هر کیفیت نهایی کردیم، شما می‌دید که تکلیف کشاورزان مشخص نبود.

سلیمی بیان کرد: قانون رتبه‌بندی معلمان که ۱۰ سال روی زمین مانده بود بالاخره در این مجلس نهایی شد و به نتیجه رسید، یکی دیگر از ویژگی‌های این مجلس منظم بودن نمایندگان نسبت به دوره‌های گذشته است چون نسبت حضور نمایندگان در صحن و کمیسیون‌ها و همچنین مشارکت‌ها نسبت‌ به همه دوره‌های قبل بیشتر است و منظم‌ترین مجلس پس از پیروزی انقلاب همین مجلس یازدهم بوده است.

شورای راهبردی مجلس به طور منظم دوشنبه‌ها تشکیل می‌شود

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به تشکیل شورای راهبردی مجلس گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های مجلس دوره یازدهم این است که امروز مجلس یک شورای راهبردی دارد که از خود نمایندگان بوده و ترکیبی از هیئت رئیسه و روسای کمیسیون‌هاست و به صورت منظم دوشنبه‌ها اول وقت جلسه دارد و توانسته مسائل اساسی کشور را رصد کند و آرام آرام در بحث قانون‌گذاری و ریل‌گذاری ورود کند.

وی افزود: یکی از برجستگی‌های مجلس یازدهم این است که در عین حال که جانانه به دولت سیزدهم کمک می‌کند اما به سبب اینکه مجلس تکلیف‌گراست به جای خود از سر دلسوزی ارشاداتی که مجلس دارد را بیان می‌کند و این طور نیست که مجلس شعبه دوم دولت باشد.

سلیمی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مجالس قبل، مجلس به شعبه دوم دولت تبدیل شده بود و این آسیب زده بود، به هر حال مجلس یازدهم مخالفان جدی هم دارد همان‌ها که از ابتدا قبل از شروع مجلس یازدهم هم می‌گفتند مجلس یازدهم کارآیی ندارد، البته مخالفان مجلس یازدهم مخالفان مجلس نیستند بلکه مخالفان جریان انقلابی هستند و به هر بهانه دنبال زیرسوال بردن و تخریب رفتارهای انقلابی هستند و انقلابی‌گری را تخطئه می‌کنند.

وی بیان کرد: البته باهمه این موارد، گاهی ممکن است مجلس ضعف‌هایی هم وجود داشته باشد اما در مجموع نمره مجلس یازدهم تا اینجا نسبت به مجالس قبل که بنده هم در آنها بوده‌ام نمره قابل قبول‌تری است.

"حجت‌الاسلام سلیمی" عضو هیئت رئیسه مجلس می‌گوید: متاسفانه در مجالس قبل، مجلس به شعبه دوم دولت تبدیل شده بود و این آسیب زده بود، به هر حال مجلس یازدهم مخالفان جدی هم دارد همان‌ها که از ابتدا قبل از شروع مجلس یازدهم هم می‌گفتند مجلس یازدهم کارآیی ندارد، البته مخالفان مجلس یازدهم مخالفان مجلس نیستند بلکه مخالفان جریان انقلابی هستند و به هر بهانه دنبال زیرسوال بردن و تخریب رفتارهای انقلابی هستند و انقلابی‌گری را تخطئه می‌کنند...

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به تقدیم بودجه ۱۴۰۱ گفت: بودجه به مجلس داده شده، شما می‌دانید در مجلس الان زمان پیشنهاد نمایندگان به کمیسیون‌های تخصصی است، بعد ۱۰ روز فرصت کمیسیون‌های تخصصی است که بعد از ان به مدت ۱۵ روز هم می‌تواند تمدید شود بعد به کمیسیون تلفیق رفته و بعد به صحن مجلس می‌آید.

وی افزود: بنابراین بودجه در حد فرستادن پیشنهاد دولت به مجلس پیش رفته است و هنوز قانون نشده، اما تا همین اندازه یکی از پیشنهادات دولت برای بودجه ۱۴۰۱ این است که در مجموع بتوانیم استقراض از بانک مرکزی را کاهش دهیم، علت این است که در سال۱۴۰۰ کسری تراز عملیاتی بالای ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بوده اما در ۱۴۰۱ این رقم۲۰۰ هزار میلیارد تومان دیده شده که تقریبا از نصف هم کمتر است.

سلیمی بیان کرد: نتیجه کار در سال آینده و همین ایام، آرام آرام تاثیر گذاشته و سبب مدیریت تورم می‌شود، تورم با دستور مدیریت نمی‌شود، اقتصاد علم است، نمی‌شود وقتی اژدهای نقدینگی به حرکت درآمده شاهد تورم نباشیم، اژدهای نقدینگی هم بالاخره در دولت روحانی بیدار شد و آفتاب گرم بی‌انضباطی مالی اژدهای نقدینگی را فعال کرد و امروز دارد زندگی مردم را می‌بلعد.

بی‌انضباطی مالی در دولت یازدهم و دوازدهم بیداد می‌کرد

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: در دولت قبل بی‌انضباطی مالی بیداد می‌کرد، یکی از دلایل تورم همین بدهی است که روحانی بالا اورده و فرار کرده، الان ببینید در هر ماه دولت ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت بدهی دولت روحانی می‌پردازد که نتیجه آن تورم است.

وی افزود: بدهی مردم را باید داد یا خیر، روحانی که فرار کرده، این کسری عملیاتی اگر مدیریت شود، به مرور و نه به یکباره آرام آرام رشد تورم را کند می‌کند و به ثبات می‌رساند، الان میزان افزایش سرعت نقدینگی نسبت به دولت روحانی کاهش یافته، رشد پایه پولی از دیگر ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۱ است که درمجموع نسبت به ۱۴۰۰ مدیریت شده است.

سلیمی عنوان کرد: یکی دیگر از نقاط مثبت بودجه ۱۴۰۱ این است که مالیات را به سمت واقعی‌تر کردن سوق داده، به عبارت روشن‌تر فرار مالیاتی در کشور زیاد داریم و باید به دنبال مالیات گریزان برویم، بحث خانه‌های خالی که قرار شد مالیات بدهند تاثیرگذار است، وقتی آتش زده‌اند و رفته‌اند نتیجه همین تورم امروز است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید در بودجه ۱۴۰۱ یکی دیگر از نقاط مثبت این بودجه است، بنده همچنان اعتقاد دارم که بودجه اشتغالزایی نیست هرچند بودجه این حوزه به صورت چشمگیر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در بحث محرومیت‌زدایی بودجه ۱۴۰۱ چشمگیر است، بنده خود گله‌مند هستم در رابطه با افزایش دو سال به سن بازنشستگی که حتما در این باره نقد دارم، در پرداخت میانگین ۳۰ سال پایان خدمت به بازنشستگان بنده نقد دارم، در بحث تجمیع ردیف‌ها نقد دارم زیرا مانع شفافیت و موجب تمرکزگرایی می‌شود، البته اعتقاد داریم نقاط قوت بودجه ۱۴۰۱ باید تقویت و نقاط ضعف آن باید پوشش داده شود.

"حجت‌الاسلام سلیمی" عضو کمیسیون صنایع مجلی می‌گوید: خودروسازان ۲۵ هزار نفر نیروی مازاد دارند که از جیب مردم برداشته می‌شود یعنی اینها راحت‌ترین حربه را انتخاب کرده‌اند، درحالی که باید به دنبال مولد کردن اموال غیرمولد و افزایش بهره‌وری بروند... در مجلس دنبال این بودیم که واردات خودرو به صورت مدیریت شده باشد تا این انحصار شکسته شود و دو اینکه انتقال فناوری اتفاق بیفتد، واقعا مردم سوار بر ارابه‌های مرگ هستند، چرا ما باید در سال ۱۶ تا ۲۰ هزار فوتی ناشی از سوانح رانندگی داشته باشیم؟
بورس کودک ناقص‌الخلقه دولت روحانی است/ رئیس بورس نباید مدیریتی عشقی داشته باشد

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به مشکلات حوزه بورس در کشور گفت: بورس کودک ناقص‌الخلقه‌ای بوده که آقای روحانی گذاشته و فرار کرده هم مردم را نسبت به بورس به شدت بدبین کردند و هم نوع مدیریت آنها تبعات دارد، حرف‌هایی که در رابطه با بورس زده می‌شود علمی نبوده و شعاری هستند.

وی افزود: دولت برای بورس باید حساب ویژه‌ای باز کند، مجلس هم نسبت به بورس و فرابورس نقد جدی دارد، حقوقی‌ها در اینجا به حقیقی‌ها سیلی زدند و نباید مسیر حقوقی‌ها جاده چهاربانده باشد و مردم در یک جاده تنگ بخواهندحرکت کنند،

سلیمی ادامه داد: راهکارهایی از سوی وزیر اقتصاد پیشنهاد شده که باید اجرایی و عملیاتی شود، البته وزارت اقتصاد یک مقدار دیر در این زمینه اقدام کرد، نقره داغ کردن شرکت‌هایی که مالیات نمی‌دادند از سوی وزیر، اقدام درستی بوده چراکه قصه بورس قصه پیچیده‌ای است و نیاز به مدیریت علمی دارد نه مدیریت عشقی، منتظر هستیم ببینیم می‌توانند بورس را مدیریت کنند یا خیر؟

خودروسازان ۲۵ هزار نفر نیروی مازاد دارند

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به بازار خودروی کشور گفت: در قصه خودرو هم وزارتخانه ابتدا دور خورد، مردم مصاحبه‌های وزیر را با هم مقایسه می‌کنند و تفاوت در صحبت‌ها می‌بینند گله‌مند هستند.

وی افزود: خودروسازان ۲۵ هزار نفر نیروی مازاد دارند که از جیب مردم برداشته می‌شود یعنی اینها راحت‌ترین حربه را انتخاب کرده‌اند، درحالی که باید به دنبال مولد کردن اموال غیرمولد و افزایش بهره‌وری بروند.

سلیمی ادامه داد: در مجلس دنبال این بودیم که واردات خودرو به صورت مدیریت شده باشد تا این انحصار شکسته شود و دو اینکه انتقال فناوری اتفاق بیفتد، واقعا مردم سوار بر ارابه‌های مرگ هستند، چرا ما باید در سال ۱۶ تا ۲۰ هزار فوتی ناشی از سوانح رانندگی داشته باشیم، در سال چند نفر معلول می‌شوند اینها همه برای کشور هزینه دارد، بنابراین در مصوبه اصرار داریم گرچه ایراداتی گرفته شده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar