حضور پررنگ خودروهای چینی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو

چهارشنبه 24 آبان 02 ساعت 14:36
حضور پررنگ خودروهای چینی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو

مشاهدات خبرنگار تسنیم از نمایشگاه امسال تحول صنعت خودرو حاکی است، از همان لحظه ورود به سالن ها حضور خودروهای چینی توسط شرکت های مختلف جذابت زیادی را برای بازدید کنندگان به وجود آورده و رغبت آنها را در بازدید از غرفه‌ها افزایش می دهد.

شهریورماه سال گذشته بود که بعد از نمایشگاه‌های متعدد خودروی دولت تصمیم گرفت با برگزاری نمایشگاهی متفاوت موضوع تحول در صنعت خودرو را به نمایش بگذارد.

شکل و شمایل این نمایشگاه به‌نوعی طراحی شده بود تا فرصتی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه قطعه‌سازی باشد. اما با وجود تمام شعارها شرکت‌های خودروساز داخلی فقط ماکت خودروهایی را به نمایش گذاشتند که قرار بود در آینده تولید کنند، ضمن اینکه محصولات فعلی خود را هم به این نمایشگاه آورده بودند تا زرق‌وبرق غرفه‌های خود را بیشتر کنند.

امسال نیز با محوریت توسعه و تولید خودروهای برقی نمایشگاه تحول صنعت خودرو برگزار شده است اما هیچ یک از مسئولین وزارت صمت اعلام نکردند که نتایج نمایشگاه سال گذشته چه بود که امسال هم با بریز و بپاش‌هایی تصمیم به برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو گرفته‌اند؟

آیا بستر فعالیت قطعه سازان با شرکت های دانش بنیان فراهم شده یا همچنان قطعه ساز به دنبال دریافت مطالبات خود از خودروسازان است؟ آیا خودروساز تمرکزی به تولید خودروهای جدید داشته‌ یا همچنان محصولات قدیمی را به بهانه استاندارهای ۸۵ گانه رنگ و لعاب داده و با نصب چند آپشن با قیمت هایی بالا به مشتریان می فروشد؟

علاوه بر این تأکید شده که می خواهیم به توسعه و تولید خودروهای برقی اقدام کنیم اما آیا فعالیتی برای زیر ساخت این خودروها انجام شده تا مشتریان آنها با چالش های بیشتری روبه رو نشوند؟

امروز مردم از صنعت خودرو ناراضی هستند و حتی وزیر نیز به این نکته تأکید کرده است اما چرا به جای نمایش شعاری توانمندی این صنعت فکری به حال ساماندهی آن نمی شود؟ از آن طرف شرکت های چینی که به خوبی ذائقه مصرف کننده ایرانی را شناخته اند یکه تاز بازار شده و با معرفی محصولات جدید سعی در تصاحب بازار دارند که تاحدودی هم در این مسیر موفق بوده و توانسته اند سهم خوبی از بازار را از آن خود کنند.

مشاهدات خبرنگار تسنیم از نمایشگاه امسال تحول صنعت خودرو نشان از آن دارد که از همان لحظه ورود به سالن ها حضور خودروهای چینی توسط شرکت های مختلف جذابت زیادی را برای بازدید کنندگان به وجود آورده و رغبت آنها را در بازدید از غرفه‌ها افزایش می دهند به نظر می رسد برنده اصلی این نمایشگاه خودروسازان چینی باشند چراکه با تنوع محصول در جذب مشتری موفق عمل کرده اند اما از آن طرف ایران خودرو علاو بر نمایش خودروهای قدیمی با آپشن های جدید به رونمایی ری ا برقی  اکتفا کرد که معلوم نیست این خودرو چه زمانی تولید و راهی بازار می شود.

البته ایران خودرو در نمایشگاه سال گذشته تحول صنعت خودرو هم ری‌را، تارای برقی و رانای برقی رونمایی کرد و هنوز خبری از تولید این خودروها نیست.

علاوه بر این سایپا نیز خودروی برقی آریا (در قالب نمایش تصویری و معرفی تغییرات قوای محرکه و داشبورد)، خودروی هیبرید R9، SL 03(EV-R) (برند لوکس دیپال زیرمجموعه شرکت چانگان)، E-STAR و EADOO (دو محصول شرکت چانگان)، خودروSINOGOLD  و نمونه تحقیقاتی اطلس برقی را در معرض دید عموم قرار داد حال این محصولات چه زمانی راهی بازار می شوند مشخص نیست.

نکته جالب اینجاست این شرکت سال گذشته پروژه تولید تندر۹۰ ایرانی با نام ساپیاP90 را به نمایشگاه آورده بود که هنوز به بازار نیامده است و امسال با آوردن خودروهای نمونه برقی و چانگان چینی به غرفه خود سعی در جذب مخاطب کرده است.

در بخش خودروهای چینی کرمان موتور با خودروهای برقی، پلاگین هیبرید وارداتی در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو حضور پیدا کرده  و خودروهایی همچون kMC j7 E7، KMC E10X، KMC JS6 PHEV و خودروی KMC J4 EV از جمله محصولات جدید این شرکت بود.

 مکث موتور هم با ونوسیا که جوینت ونچر FAW و نیسان در چین است به نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران آمده و ۳ محصول جدیدش شامل یک سدان به نام D-60 Plus ، یک کراس اوور دیگر به نام Star و پیکاپ کلوت برقی به نمایشگاه آمده است.

مدیران خودرو نیز ضمن حضور در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، محصولات برقی و هیبریدی این شرکت را در معرض نمایش گذاشت.از جمله محصولات این شرکت می توان به تیگو ۸ پرو PHEV، آریزو ۵ برقی اشاره کرد.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar