کاهش درآمد دفاتر اسناد رسمی

چهارشنبه 25 اسفند 00 ساعت 14:18
کاهش درآمد دفاتر اسناد رسمی

علی خندانی روز چهارشنبه در نشست خبری با اشاره به ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی و اعتبار برگ سبز خودرو به عنوان سند افزود: موضوعی که در سال ۱۴۰۰ پس از ۱۰ سال کشمکش دوباره پررنگ شد مناقشه قدیمی پلیس یا همان شرکت خصوصی رهگشا با دفاتر اسناد رسمی بر سر اعتبار بخشیدن به برگ سبزخودرو به عنوان سند نقل و انتقال خودرو بود. 

وی یادآور شد: هرچند آبان ماه سال جاری اداره کل تنقیح قوانین و مقررات مجلس ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را فصل الخطاب قرارداد و اعلام کرد حق با دفاتر اسناد رسمی است اما پلیس با فرافکنی و استفاده از ابزار رسانه ملی و برخی خبرگزاری ها بر تفسیر اشتباه خود از قانون پافشاری کرد.

خندانی خطاب به خبرنگاران گفت:  اگر رسالت شما دفاع از کشور و منافع مردم است بهتر است تحقیق کنید که چطور ۲۰۰۰ میلیارد تومان مالیات خودرو به دلیل یک مناقشه بیهوده به خزانه دولت نرفت و پلیس مردم را تلویحا به فرارمالیاتی تشویق کرد.

رییس کانون سردفتران با تاکید براینکه شرکتی با عنوان» رهگشا «از چند سال پیش منحل شده و چنین مجموعه ای وجود خارجی ندارد افزود: خسارت این یک سال را چه نهادی می دهد؟ آیا رسانه ملی و آن خبرگزاری های حامی شرکت رهگشا می توانند به مردم پاسخ دهند؟ 

خندانی اضافه کرد: لایحه دولت و ماده پیشنهادی مجلس در لایحه بودجه مبنی بر اعتبار بخشیدن به برگ سبزخودرو هم در حد یک پیشنهاد است و هنوز به کمیسیون نرفته و تصویب نشده و شورای نگهبان هم ابلاغ نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی طرحی قانونی نشده چرا باید فرمانده پلیس راهور و صدا و سیما و رسانه ها تیتر بزنند و مردم به دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال مالکیت خودرو مراجعه نکنند. 

خندانی افزود: این خبرها و اظهارات همه غیرقانونی و تبعات جبران ناپذیری برای کشور دارد. و برخی تیشه به ریشه دفاتر اسناد رسمی و سند رسمی می زنند.

۲۳۷ مورد شکایت مردمی در سال ۱۴۰۰ به کانون سردفتران و دفتریاران شد که ۱۰ مورد از آنها موجب اعمال ماده ۴۲ یعنی درخواست انفصال دائم سردفتر را داشتند و این موضوع در دادگاه انتظامی در حال رسیدگی و پیگیری است

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: از تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ بر اساس اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نیروی انتظامی و دفاتراسناد رسمی موظف شدند تا مالیات نقل و انتقال خودرو را از مردم اخذ کنند. چرا پلیس و شرکت راهگشا اقدام نکردند؟ برای اینکه به مردم بگویند ما ارزان سند صادر می کنیم و دفاتر اسناد رسمی پول زیادی از مردم می گیرند!؟ با این حال دفاتر همچنان در حال دریافت مالیات هستند و مر قانون را اجرا می کنند اما شرکت رهگشا زیربار دریافت مالیات نرفته است و در این مورد  نامه‌ای به رئیس سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات تقدیم کردیم.

خندانی اظهارداشت: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۱۵ هزار گواهی امضای الکترونیکی از طریق دفاتر اسناد رسمی صادر شد که نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به فعالیت ۲۳۰۰ دفترخانه اسناد رسمی در استان تهران ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۵۰۰ بازرسی از دفاتر اسناد رسمی در استان تهران داشتیم که ۳۴۲ مورد آن گزارش های ارسالی از اداره کل ثبت استان و ۲۳۷ مورد هم شکایت های مردمی به کانون سردفتران و دفتریاران بود که فقط ۱۰ مورد از آنها موجب اعمال ماده ۴۲ یعنی درخواست انفصال دائم سردفتر را داشتند و این موضوع در دادگاه انتظامی در حال رسیدگی و پیگیری است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران درباره فعالیت گروههای جهادی کانون افزود: با مشارکت جامعه سردفتری موجبات آزادی ۸ زندانی به مناسبت اعیاد ماه رجب و شعبان فراهم شد که این اقدام ادامه خواهد داشت همچنین در بخش مسئولیت اجتماعی کمک خیران سردفتر به توسعه مسجد حضرت میثم(ع) در تهران را داشتیم.

خندانی به انتخابات هیات مدیره کانون های سردفتران و دفتریاران در اواخر سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: این انتخابات در برخی از استان های کشور برگزار شد و اعضای هیات مدیره کانون ها در استان خراسان رضوی، کردستان، مرکزی، قزوین، آذربایجان شرقی انتخاب و منصوب شدند.

۴۰۰ میلیون صفحه سند دستنویس آرشیو الکترونیکی می شود

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: یکی از بزرگترین اقدامات کانون سردفتران و دفتریاران با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همکاری دفاتر اسناد رسمی بود. با اجرای این طرح دیگر نگران از بین رفتن یا سوء استفاده های احتمالی مبنی بر سرقت و کلاهبرداری از این دفاتر قدیمی نیستیم.

وی ادامه داد: کانون سردفتران و دفتریاران با خرید و در اختیار گذاشتن دوربین های عکاسی حرفه ای به استان ها و نظارت بر اجرای طرح از سوی کانون ها گام بلندی برای اجرای آرشیو الکترونیکی اسناد قدیمی برداشت. که به طور تقریبی با فعالیت حدود ۸۲۰۰ دفتر اسناد رسمی در کشور پیش بینی می شود بیش از   ۴۰۰ میلیون صفحه سند دستنویس تصویربرداری و آرشیو الکترونیکی خواهد شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar