ناتوانی خودروسازان در تامین نیاز ۲ میلیونی بازار

شنبه 23 بهمن 00 ساعت 15:49
ناتوانی خودروسازان در تامین نیاز ۲ میلیونی بازار

لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با اصرار نمایندگان مجلس درخصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو و ارسال این طرح به مجلس تشخیص مصلحت نظام در حالی آخرین ایراد وارد شده به این طرح براساس ایرادات هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام که ذیل مجمع است، گفت: طرح واردات خودرو با دقت بسیار بالایی توسط کمیسیون صنایع و معادن تنظیم شد، رفت و برگشت داشت و ابهاماتی که شورای محترم نگهبان گرفته بود، برطرف شد.

اما مواجه شدیم با مخالفت هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص و شورای نگهبان طرح را به مجلس بازگرداند و از آنجا که کمیسیون مجدد طرح را تایید کرد، مجلس هم خوشبختانه رأی خوبی داد و آن را تایید کرد و در نتیجه به مجمع ارسال خواهد شد.

سیاهکلی در رابطه با ایراد وارد شده، اظهار داشت: من فکر می‌کنم منظور هیات عالی نظارت از ایراداتی که به این طرح گرفته این است که ممکن است واردات به تولید داخل لطمه بزند. اگر فرض را بر این بگذاریم در ابتدا ببینیم که اصلا تولید خودرو در کشور یک تولید داخلی شده است؟ از منظر بنده خیر.

وی افزود: در کشور ما بین ۲۰ الی ۸۰ درصد ما مونتاژ داریم، یعنی ما تولید خودرو نداریم. این دو تولیدکننده که ادعا می‌کنند تولید خودرو دارند، خودشان می‌گویند ۲۰ درصد وارداتی است پس ما از ۲۰ درصد تا ۸۰ درصد واردات داریم. ما تولید ۱۰۰ درصد داخلی نداریم، چرا؟ دلیلش همین خودروهایی است که در پارکینگ‌ها هستند و به بازار وارد نمی‌شوند، چرا وارد بازار نمی‌شود؟ قطعه ندارند و علت این کمبود قطعه وارداتی بودن آن است.

نماینده مردم قزوین در ادامه تصریح کرد: مساله دیگر اینکه خودروسازان می‌گویند ۱۵۰۰ دلار ارز برای هر محصول نیاز دارند، این به معنای وابستگی تولیدات خودرو به خارج از کشور است. پس به همین دو دلیل که خودشان می‌گویند اولا خودروهای پارکینگ را بیرون نمی‌دهند چون قطعه ندارد و دوم؛ خودشان می‌گویند برای هر خودرو به ۱۵۰۰ دلار نیاز دارند؛ در نتیجه خودرو یک محصول صد در صد تولید داخل نیست.

سیاهکلی همچنین عنوان کرد: پاسخ دوم من به ایراد مجمع این است، به فرض اینکه استدلال قبلی که عرض کردم غلط است و خودروهای تولیدی کاملا تولید داخل است. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا واردات به تولید داخل لطمه می‌زند؟ باید بگویم که در این شرایط خیر. چرا؟ به این علت که میزان نیاز کشور ۲ میلیون خودرو در سال است، یعنی ۲ میلیون خودرو نیاز داریم تا عرضه و تقاضا قابل مدیریت شود. اکنون چقدر تولید می‌شود؟ تقریبا ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار خودرو، یعنی ۵/۱ میلیون خودرو کمبود تولید داریم.

وی افزود: خب مگر با این مشکلات ارزی چقدر خودرو می‌توانیم وارد کنیم، حدود ۵۰، ۱۰۰ یا مثلا ۲۰۰ هزار خودرو بتوانیم وارد کنیم. هنوز ما خیلی فاصله داریم تا بتوانیم نیاز بازار را تامین کنیم. پس تولیدکننده داخلی حتی اگر با تمام ظرفیت و ادعایی که می‌کنند و هیچوقت ثابت نکردند یک و نیم میلیون خودرو در طول سال تولید کنند باز هم ما ۵۰۰ هزار خودرو کم داریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در ادامه تاکید کرد: در نتیجه واردات ما با تولید داخل مقابله نمی‌کند، بلکه دست دولت را برای تنظیم بازار باز می‌گذارد. این واردات برای تنظیم بازار است، تنظیم بازار که به تولید داخل لطمه نمی‌زند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال تصور کنید ما در مقاطعی که با کمبود مرغ برای مصرف داخل مواجه می‌شویم، به هر دلیل یا نهاده‌ها کم است، یا مرگ و میر و بیماری پدید می‌آید و در بازار ما با کاهش عرضه گوشت سفید مواجه می‌شویم؛ خب در اینجا چه کار می‌کنیم؟ واردات انجام می‌دهیم. آیا این واردات به تولید داخل لطمه می‌زند؟ خیر. تولید داخل که مصرف می‌شود و بازار آن وجود دارد این واردات برای کمک به تنظیم بازار انجام می‌شود.

سیاهکلی در پاسخ به سوالی پیرامون پیش‌بینی از نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این مصوبه، گفت: امیدواریم که مجمع تشخیص عنایت داشته باشد که این واردات لطمه‌ای به تولید نمی‌زند، به اضافه اینکه درآمد خوبی برای دولت دارد. ما که الان در بخش درآمدها مشکل داریم شما تصور کنید اگر ما ۱۰۰ هزار خودرو وارد کنیم درآمدی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای دولت خواهد داشت، آیا این کم است؟ چرا به این نکته توجه نمی‌کنیم.

وی افزود: این واردات هم به نفع دولت و تولید است، هم به نفع مصرف‌کننده و تنظیم بازار است و هم رقابت ایجاد می‌کند، این همه حُسن دارد.

عضو کمیسیون صنایع در ادامه اظهار داشت: در بحث نگرانی‌هایی که در حوزه ارز برای واردات وجود دارد، ما گفتیم ارز ناشی از صادرات و ربطی به ارز داخل کشور ندارد. به اضافه اینکه ما مقررات این طرح را در اختیار دولت قرار داده‌ایم، خب دولت مقررات را به نحوی تنظیم کند که در حوزه ارز مشکلی پدید نیاید.

وی تصریح کرد: بنابراین من از دوستان مجمع خواهش می‌کنم که عنایت داشته باشند که این طرح نه ربطی به ارز داخل دارد و نه مخالف تولید است. اگر ایراد دیگری مدنظر دارند بفرمایند تا ما آن ایراد را به مجمع توضیح دهیم.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar