خودروسازان پاک ایران را بشناسید

چهارشنبه 20 آذر 98 ساعت 10:52
خودروسازان پاک ایران را بشناسید

خودروسازان ایرانی سبد متنوعی از محصولات با مشخصات فنی و امکانات گوناگون را به بازار عرضه می‌کنند. گاهی قدرت برای انتخاب یک خودرو مد نظر مشتریان است و گاهی امکانات و جایگاه خودرو در بازار. مصرف سوخت هم از عوامل مؤثر در انتخاب یک خودرو مناسب است اما آیا آلودگی هوا موجب می‌شود مشتریان به سراغ خودروهایی بروند که کمترین میزان آلاینده را وارد هوا می‌کند؟ شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای پاسخ به این سؤال خودروهای تولیدی شرکت‌های ایرانی را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه به بررسی نتایج آن خواهیم پرداخت.

سال‌هاست که آلودگی هوا به یکی از بزرگترین معضلات شهرهای بزرگ کشور تبدیل شده است. خودروهای سواری از طرف خیلی از نهادها به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل آلاینده معرفی می‌شوند و بدون در نظر گرفتن اصلاح عوامل موثری مانند کیفیت سوخت، طرح‌های متنوعی در راستای محدودیت رفت و آمد خودروها وضع می‌شود اما این موضوع در کشورهای پیشرفته با بررسی مستقیم خودروهای تولیدی و وضع قوانین سختگیرانه باعث می‌شود تا میزان CO2 ( دی اکسید کربن) تولیدی تمامی خودروها به یکی از مهم‌ترین اعداد در جدول مشخصات خودروها بدل شود. بازگشت کارت سوخت و محدودیت سهمیه سوخت در هر ماه باعث شد تا خودروهای کم مصرف بار دیگر در بازار مورد توجه قرار بگیرند اما آیا آلودگی هوا نیز شما را ترغیب به شناخت خودروها و خودروسازان پاک بازار می‌کند؟

نتایج ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) از خودروهای تولیدی کشور در سال ۱۳۹۷ در زمینه میزان CO2 تولیدی محصولات نشان دهنده برتری ایپا در خودروسازی پاک است. بر اساس نتایج بررسی این موسسه معتبر، محصولات تولیدی سایپا در سال ۱۳۹۷ به طور میانگین ۱۵۶.۳ گرم CO2 در هر کیلومتر وارد هوا می‌کنند. رتبه بندی پاک‌ترین خودروسازان کشور نشان دهنده حضور سایپا سیتروئن، بن‌رو و پارس خودرو در رتبه‌های بعد است که هر ۳ شرکت یاد شده در گروه خودروسازی سایپا قرار دارند. گروه کرمان موتور با میانگین ۱۷۵ گرم CO2 در هر کیلومتر در رتبه پنجم و گروه ایران خودرو و مدیران خودرو در رتبه‌های بعد قرار دارند.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان متولی سنجش استاندارد و عملکرد انواع خودرو و خودروسازان در زمینه‌های گوناگون این آزمایش‌ها را در مرحله «CoP» یا «تطبیق تولید» روی نمونه‌های تولیدی شرکت‌های خودروساز انجام داده است.

میانگین دی اکسید کربن تولیدی خودروهای اروپایی بر اساس تحقیقات موسسه معتبر JATO طی سال‌های گذشته عمدتاً بین ۱۱۰ تا ۱۶۰ گرم در هر کیلومتر بوده است. بیش از ۲۰ برند معتبر خودروساز در اروپا خودروهایشان را با میانگین آلایندگی ۱۱۰ تا ۱۳۰ گرم در هر کیلومتر به بازار عرضه می‌کنند که سهمی بیش از ۷۰ درصد از بازار را در اختیار دارند. این در حالی است که میزان انتشار CO2 خودروهای تولیدی در ایران عددی بین ۱۵۶ تا ۲۶۳ گرم در هر کیلومتر را نشان می‌دهد که فاصله نسبتاً زیادی با استانداردهای جهانی و اروپا دارد.

مبارزه با آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین وظایف مسئولان و مردم است. ممکن است خودرو به خاطر تعدد ظاهری بیشتر نسبت به عوامل دیگر در مرکز اتهام باشد اما نمی‌توان از آلایندگی بالای موتورسیکلت‌ها، سوخت بی کیفیت و بسیاری دیگر از عوامل که در اولویت بررسی هستند نیز گذشت؛ با این حال چشم پوشی از استانداردهای آلایندگی خودروها نیز باید همواره در اولویت تصمیمات تدوین استانداردهای جدید باشد و بسترهای لازم برای این موضوع و کاهش آلودگی هوا طی سال‌های آینده فراهم شود.

خودروسازان پاک ایران را بشناسید

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar