خودروهای تولید داخل حدود ۲۳ درصد ارزبری دارند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
خودروهای تولید داخل حدود ۲۳ درصد ارزبری دارند

رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در خصوص تاثیر افزایش نرخ ارز بر روی قیمت خودرو گفت: باید درصد ارزبری خودروها را اندازه گیری کنیم. خودروهای تولید داخل نزدیک به ۲۲ تا ۲۳ درصد ارزبری دارند.

رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در جواب به این سوال که هزینه خودروسازان در وضعیت کنونی چه قدر افزایش یافته است؟ با اشاره به اینکه قیمت محصولاتی نظیر خودرو که وابستگی ارزی زیادی دارند با افزایش قیمت ارز، تغییر می کند، گفت: ولی واقعیت این است که ما در جنگ اقتصادی هستیم و به اتاق فرماندهی نیاز داریم تا این جنگ را هدایت و کنترل کند.

محمد حسن شجاعی فرد افزود: مشکل ما ۲ یا ۳ برابر شدن قیمت دلار نیست چون در سال ۱۳۷۶ هم قیمت دلار از ۳۰۰ به ۹۰۰ تومان رسید ولی قیمت خودرو سه برابر نشد.

وی، نداشتن برنامه را از جمله مشکلات دانست و ادامه داد: برنامه وزارت "صمت" در راستای سود و بهره برداری دلال هاست.

شجاعی فرد با اشاره به اینکه در بخش های گوناگون با مردم صادقانه سخن نمی گوئیم، اضافه کرد: اگر صداقت داشته باشیم دلال ها نمی توانند محور اقتصادی ایران را برهم زنند.

وی در مورد تاثیر افزایش نرخ ارز بر روی قیمت خودرو گفت: باید درصد ارزبری خودروها را اندازه گیری کنیم. خودروهایی تولید داخل نزدیک به ۲۲ تا ۲۳ درصد ارزبری دارند ولی خودروهایی که قطعات آن به طور کامل وارد می شود ممکن است تا ۹۵ درصد ارزبری داشته باشد.

شجاعی فرد با تاکید بر اینکه خودروسازها نباید همه افزایش هزینه های خود را از مردم بگیرند،گفت: خودروسازها با توجه به افزایش هزینه های تولید باید هزینه خود از جمله هزینه های مدیریتی و سفرها و خرج های اضافه را کم کنند ضمن اینکه در برخی زمان ها، خودروسازها سودهای کلانی داشتند و بانک، راه آهن و شرکت هایی را خریدند که می توانند در وضعیت کنونی آن ها را بفروشند.

وی افزود: برای مثال می توان افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودروها را برای امسال نسبت به پارسال در نظر گرفت. شمار محدودی خودرو با قیمت بالا در بازار فروخته می شود و مردم هم فکر می کنند قیمت ها این است در حالی که این گونه نیست.

شجاعی فرد با تاکید بر اینکه باید جلوی رانت ها را گرفت، گفت: قیمت های کنونی خودرو در بازار، غیر واقعی است و مصرف کننده واقعی، آن را نمی خرد و فقط دلالان برای بازارگرمی می خرند.

وی افزود: افزایش ۲۰ درصدی قیمت برای خودروهای تولید داخل، منطقی است.

رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: برای تولید و طراحی و بهینه سازی خودروهای ملی باید از ظرفیت دانشگاه های داخل استفاده کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar