خودروهای داخلی باید آسیب شناسی شوند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
خودروهای داخلی باید آسیب شناسی شوند

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: خروج کمپانی‌های خودروسازی خارجی مشکلی برای صنعت خودروی ایران ایجاد نخواهد کرد به این شرط که شرکت‌های ایرانی خودروهای خود را آسیب‌شناسی کرده، نقاط قوت آنها را تقویت و معایب‌شان را برطرف نمایند.

ابوالفضل خلخالی در این مورد اظهار کرد: شرکت‌های خودروساز داخلی از نظر فناوری و دانش فنی، مشکلی برای طراحی و تولید خودروهای مناسب و با کیفیت ندارند.

وی ادامه داد: علت این که خودروسازها در فضای پسا برجام به سمت همکاری مشترک با خودروسازان خارجی رفتند این بود که مدل‌های جدید را با قیمت اقتصادی و با هزینه کمتری تولید کنند.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه افزود: اکنون که برخی خودروسازهای خارجی تحت فشارهای آمریکا در پی خروج از ایران هستند مشکلی وجود ندارد و خودروسازان از این پس می‌توانند روی طراحی و تولید خودرو با برندهای داخلی تمرکز کنند.

وی با بیان اینکه در مسیر مذکور قدم اول این است که خودروسازها نقاط قوت و مزایای خودروهای داخلی را تقویت و معایب و نقاط ضعف آنها را برطرف نمایند، خاطرنشان کرد: اگر برندهای داخلی جدی گرفته شده و بر روی آنها سرمایه‌گذاری لازم انجام شود هم نیازهای داخلی برطرف شده و هم امکان صادرات خودرو و ارزآوری وجود خواهد داشت.

خلخالی در ادامه توضیح داد: از این به بعد باید تمرکز خودروسازها روی توسعه خودروهای داخلی و به‌ویژه تقویت زنجیره تأمین قطعات خودرویی باشد. هم اکنون یکی از مشکلات صنعت قطعه‌سازی خودرو این است که بخش تحقیق و توسعه در این واحدها چندان فعال نیست و قطعه‌سازها همگام با صنعت خودرو پیشرفت نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: در واقع علت اصلی مشکلات کیفی برخی خودروهای داخلی، پایین بودن کیفیت ساخت قطعات آن‌ها است که در این زمینه دولت باید به قطعه‌سازان کمک کند و آن‌ها بتوانند سرمایه‌گذاری لازم را برای ارتقای تکنولوژی و افزایش کیفیت انجام دهند.

مدتی پیش گروه خودروسازی پژو سیتروئن اعلام کرد که به دنبال خروج آمریکا از برجام، در حال حاضر فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق می‌کند. در واکنش به این اتفاق کارشناسان این اقدام پژو سیتروئن را مانند "خودزنی" این خودروساز فرانسوی تعبیر کردند.

به اعتقاد این کارشناس‌ها، با توجه به این که پژو قبل از این برای بازگشت دوباره به ایران مجبور به پرداخت غرامت حدوداً چهارصد و بیست میلیون یورویی شده بود و از سویی دیگر هم پژو و هم سیتروئن در فعالیت‌های خود در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری قابل توجهی کرده‌اند و امکان خروج سرمایه‌گذاری انجام شده را نیز ندارند، با توقف فعالیت در ایران این شرکت‌ها بدون شک به نوعی اقدام به خودزنی کرده‌اند.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar