رانت ترخیص خودروهای وارداتی به جیب چه کسانی می‌رود؟ + ویدیو

چهارشنبه 19 دی 97 ساعت 11:37
رانت ترخیص خودروهای وارداتی به جیب چه کسانی می‌رود؟ + ویدیو

مصوبه دولت مبنی بر لغو ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای در گمرک مانده، ابهاماتی را برانگیخته است.

در روزهای گذشته مصوبه هیئت دولت در مورد لغو ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای وارد شده به گمرکات و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابلاغ شد. پس از ابلاغ این مصوبه مباحث گوناگونی در مورد آن مطرح شده است.

بر اساس اطلاعاتی که اولین بار منتشر شد، ۱۳ هزار خودرو در محوطه‌های گمرکی دپو شده است که طبق اعلام مسئولان زیربط با مصوبه یاد شده سازوکار لازم برای ترخیص این خودروها ایجاد شده است. واردات خودرو به همراه بیش از ۱۳۰۰ قلم کالای دیگر از خرداد ماه سال جاری با قرار گرفتن در گروه ۴ کالایی ممنوع شده است.

یکی از نکات جالب توجه در مورد خودروهای وارد شده به گمرک این است که بتازگی مباحثی در مورد متروکه شدن کالاهایی که ظرف ۲ ماه از محوطه‌های بندری ترخیص نشوند مطرح شده است. به عبارت دیگر هر کالایی که ظرف ۲ ماه پس از ورود به محوطه بندری، ترخیص نشود توسط سازمان‌های ذیربط ضمن اعلام متروکه شدن تحویل سازمان اموال تملیکی می‌شود. اکنون سؤال این است که در ۶ ماه گذشته چه تعداد خودرو وارد محوطه‌های بندری کشور شده است و ایا مقررات مربوط به متروکه شدن در مورد آنها اعمال شده است؟

در همین جهت مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت گفته بود: بعضی افراد پیش از ثبت سفارش واردات انجام می‌دهند و در داخل گمرکات به حدی دپو قرار می‌دهند تا دولت تحت فشار قرار گیرد و در خصوص آنها تصمیم گیری کند.

از سوی دیگر اگر قیمت میانگین هر یک از این خودروها ۲۵ هزار دلار لحاظ شود برای ۱۳ هزار خودروی مورد اشاره نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است. به عبارت دیگر اگر این خودروها در نیمه اول سال و در اوج بحران ارزی کشور وارد شده باشند، در خوش بینانه ترین حالت می‌توان گفت واردکنندگان توجهی به وضعیت کشور نداشته‌اند. ولی اگر بخشی از این خودروها در نیمه دوم سال وارد کشور شده باشند با توجه به تثبیت شرایط ممنوعیت واردات خودرو این سؤال جدی مطرح می‌شود که واردکننده با چه امیدی اقدام به واردات خودرو به محوطه‌های بندری و گمرکی کرده است؟ آیا از تصمیمات جدید در مورد مجوز ثبت سفارش خودرو اطلاعاتی وجود داشته است؟

در ویدئوی زیر تصاویری از دپو خودروهای وارد شده به گمرک شهید رجایی قابل مشاهده می‌باشد.

یکی از نکات جالب توجه در مورد ترخیص ۱۳ هزار خودرو در گمرک مانده این است که میانگین واردات سالیانه خودرو نزدیک به ۷۰ هزار دستگاه می‌باشد این در حالی است که اگر ۱۳ هزار خودرو مورد اشاره ترخیص شود مجموعاً در سال ۹۷ نزدیک به ۲۵ هزار خودرو وارد بازار می‌شود که به احتمال زیاد اثر قابل توجهی در بازار خودروهای خارجی نداشته و در واقع عموم مردم از این تصمیم (اثر کاهش قیمتها) منتفع نمی‌شوند.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar