میتوانید خودروی ثبت نامی خود را تغییر دهید / فروردین ۱۴۰۲

بروزرسانی در: سه شنبه 22 فروردین 02 ساعت 11:07
میتوانید خودروی ثبت نامی خود را تغییر دهید / فروردین 1402

به روزرسانی ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ : پس از آنکه قیمت محصولات خودروسازان به صورت رسمی افزایش پیدا کرد، برخی ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای داخلی در طرح یکپارچه فروش خودروها، به این فکر کردند که کاش بتوانند نوع خودروی ثبت‌نامی خود را تغییر دهند؛ اما این موضوع تا زمان قرعه‌کشی تعیین نوبت‌ها، به احتمال زیاد نشدنی است و تا آن زمان، مردم منتظر بازگشایی مجدد برای ویرایش خودروها نباشند؛ اما پس از مشخص شدن نوبت‌ها، امکان ویرایش و تغییر خودروها فراهم خواهد بود.

دقیقا یک هفته پیش (سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه) بود که شورای رقابت دستورالعمل افزایش قیمت محصولات خودروسازان را تصویب کرد و بالاخره پس از بالغ بر یکسال، محصولات خودرویی داخلی مجوز  افزایش قیمت رسمی درب کارخانه را که از آن به عنوان اصلاح قیمت‌ها یاد می‌شود، دریافت کردند.

این مجوز چند روزی در هاله ابهام قرار داشت و منتشر نشد؛ اما در نهایت روز یکشنبه (۲۰ فروردین ماه) به صورت رسمی اعلام شد.

بر اساس مجوز صادره از سوی شورای رقابت، خودروسازان مجاز به افزایش متوسط ۲۹ درصد (بین ۱۰ تا ۴۲ درصد) قیمت محصولات خود شدند و بدین ترتیب لیست قیمت پایه خودروها اعلام شد.

نکته قابل توجه که قصد داریم در این گزارش بدان بپردازیم این است که خودروهای عرضه شده در طرح یکپارچه فروش خودروهای داخلی که ثبت‌نام اولیه آن از ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و تا ۲۹ اسفند ماه ادامه داشت و سپس دو مرحله دیگر در سال جدید تمدید شد، با قیمت‌های جدید (پس از اعمال افزایش قیمت‌ها)، تحویل مشتریان خواهد شد.

حال که قیمت جدید خودروها مشخص شده، تعدادی از ثبت‌نام‌کنندگان در طرح مذکور، به این فکر افتاده‌اند، با توجه به اینکه جز مرحله اولیه ثبت‌نام (۲۶-۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰)، دو مرحله دیگر مهلت ثبت‌نام خودرویی افراد دارای حساب وکالتی سازمان حمایت (در تاریخ‌های ۷ و ۸ فروردین ماه و سپس ۱۶ تا ۱۸ فررودین ماه) که تمدید شده بود، کاش بشود بازهم تمدید شده تا بتوانند خودروی انتخابی خود را تغییر دهند.

این موضوع اما تا زمان تعیین نوبت‌ها، بعید و نشدنی به‌نظر می‌رسد؛ چراکه از ابتدا مقرر شده بود که حداکثر تا پایان فروردین ماه نوبت متقاضیانِ تایید شده، اطلاع‌رسانی و مشخص شود؛ بنابراین با توجه به اینکه در ۱۰ روز پایانی از نخستین ماه از سال جدید قرار داریم و طی همین مدت باقی‌مانده، بایستی قرعه‌کشی نوبت‌دهی انجام و لیست نوبت افراد مشخص شود، تقریبا محال و دور از انتظار است.

پس از اعلام نوبت‌ها، امکان ویرایش فراهم می‌شود

 امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- در این رابطه، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قرعه‌کشی‌های نوبت‌دهی خودروهای داخلی تا پایان فروردین ماه یا نهایتا هفته ابتدایی اردیبهشت ماه، انجام خواهد شد. پس از مشخص شدن نوبت‌ها، سامانه بازگشایی و افراد می‌توانند از زمان تخصیص خودروی خود مطلع شوند؛ در همان زمان امکان ویرایش اطلاعات یا حتی تغییر نوع خودرو فراهم خواهد بود و متقاضایان می‌توانند نوع خودروی انتخابی خود را تغییر دهند.

بدین ترتیب می‌توان گفت که مشتریان دیگر منتظر هیچگونه بازگشایی مجدد سایت سامانه برای تغییر خودرو (و ثبت‌نام جدید که به‌هیچ عنوان) تا پیش از اعلام نوبت‌های تحویل نباشند؛ ضمن اینکه در اواخر خرداد ماه سال جاری زمانی دیگر در نظر گرفته شده تا جاماندگان از ثبت‌نام (حساب وکالتی‌های اشتباه که حذف شدند و... ) بتوانند در آن زمان برای ثبت‌نام خودرو اقدام کنند.

 

به روزرسانی ۸ فروردین ۱۴۰۲ : سخنگوی وزارت صمت ضمن اشاره بر اینکه سایت سامانه یکپارچه خودروهای داخلی امروز بسته می‌شود و ثبت‌نام به پایان می‌رسد، از فعال شدن مجدد آن برای ثبت‌نام طی روزهای ۱۶ لغایت ۱۸ فروردین خبر داد.

 

به روزرسانی ۵ فروردین ۱۴۰۲ : به دنبال اینکه برخی متقاضیان حائز همه شرایط ثبت‌نام در طرح عرضه یکپارچه خودروهای داخلی، به دلایل مختلف موفق به ثبت‌ درخواست خودرویی خود در بازه تعیین شده (۲۶ لغایت ۲۹ اسفند ماه) نشدند، سایت سامانه از دوشنبه (هفتم فروردین ماه) به مدت دو روز (تا سه‌شنبه هشتم فروردین) بازگشایی و فعال خواهد شد و جاماندگان می توانند درخواست خود برای خودروی مورد نظر را ثبت کنند.

اقدام برای مشاکت در طرح عرضه یکپارچه خودروهای وارداتی با تعریف حساب وکالتی به‌نفع سازمان حمایت و واریز و مسدود کردن وجه ۱۰۰ میلیون تومان د حساب مذکور از ۲۰ تا ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شد.

پس از آن، با اطلاعات واصله از بانک‌ها به سازمان حمایت، متقاضیانی که گام اول فوق را به درستی برداشته بودند، از روز ۲۶ اسفند ماه می‌توانستند با مراجعه به سایت سامانه تخصیص یکپارچه خودرهای داخلی، قدم دوم را بردارند و درخواست خود برای خودروی مورد نظر را ثبت کنند.

اما تعداد بسیاری خاطر اشتباه خود به‌ویژه در امر حساب وکالتی کردن حساب‌ها به نام (به نفع) سازمان حمایت یا ترافیک سنگین سامانه، از ثبت‌نام در موعد مقرر باز ماندند. 

با توجه به نزدیکی زمان ثبت‌نام اولیه (تعریف حساب وکالتی و واریز وجه) با طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو به مناسب نیمه شعبان و البته اینکه اعلام شد که متقاضیان می‌توانند با یک حساب وکالتی به شرط موجودی برای دو طرح (۲۳۰ میلیون تومان) و به‌ نفع سازمان حمایت کردن حساب وکالتی خود، در این طرح شرکت کنند، برخی متقاضیان باز هم علیرغم همه اطلاع‌رسانی‌ها اشتباه کرده و حساب خود را به نفع سازمان حمایت نکردند و تصور کردند که همان حساب وکالتی به نفع ایران‌خودرو کفایت می‌کند، اما این افراد از لیست واجدان شرایط حذف شده و نتوانستند به مرحله دوم دسترسی پیدا کنند.

 سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به سوالی در رابطه با  وضعیت افرادی که حساب وکالتی خود را به نفع سازمان حمایت نکردند هم اعلام کرد: با توجه به اینکه زمان فروش ایران خودرو به طرح تخصیص یکپارچه خودرو نزدیک بود، عده‌ای فکر کردند با همان حساب وکالتی می‌توانند ثبت نام کنند و آن را به نفع سازمان حمایت تغییر ندادند. این موضوع مشکل ایجاد کرده و این افراد حذف شدند.

از سوی دیگر تعدادی از متقاضیان هم از جهت اشکال در حساب وکالتی خود دچار مشکل شده و موفق به ثبت‌نام نشدند، برخی دیگر هم به دلایل بار ترافیکی بالای سایت سامانه، با پیام‌های مختلف و ارورهایی نظیر عدم تطابق کد ملی و شماره تلفن، عدم یافتن حساب وکالتی و... نتوانستند ثبت‌نام خود را نهایی کنند.

بدین ترتیب ضمن اینکه امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص دلایل اختلال در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، از افرادی که مراجعه کردند اما نتوانستند ثبت‌نام خود را انجام دهند، عذرخواهی و تاکید کرد: قول می‌دهیم تا نفر آخری که حساب وکالتی تعریف و ۱۰۰ میلیون تومان را مسدود کرده باشد، ثبت‌نام انجام خواهد شد. 

همچنین این امکان فراهم شده است که افرادی که نتوانستند در طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کنند، در پایان خرداد ماه ۱۴۰۲ یک بار دیگر شانس خود را برای خودروهایی که در این دوره اول عرضه، تقاضای بالایی نداشتند، امتحان کنند.

علاوه براین، باتوجه به مواردی همچون شلوغی سایت سامانه در بازه ۲۶ تا ۲۹ اسفند ماه که افرادی که حساب وکالتی را در مهلت مقرر به نام سازمان حمایت باز کردند اما موفق به ثبت‌نام در موعد مقرر نشدند یا بانک‌ها اسامی آن‌ها را به موقع به سامانه ارسال نکرده‌اند، مجددا در روزهای هفتم و هشتم فروردین ماه سامانه فعال و از این افراد ثبت‌نام به عمل خواهد آمد و مجدد سایت برای جامانده‌های ثبت‌نام که واجد شرایط هستند، بازگشایی خواهد شد. 

بنابراین جاماندگان ثبت‌نام دارای شرایط، می‌توانند هفتم و هشتم فروردین به سایت سامانه به آدرس esalecar.ir مراجعه و برای ثبت درخواست خودروی مورد نظر اقدام کنند.

 

به روزرسانی ۲ فروردین ۱۴۰۲ : سخنگوی وزارت صمت گفت: روزهای ۷ و ۸ فروردین ۱۴۰۲ نیز برای ثبت نام طرح یکپارچه عرضه خودرو در نظر گرفته شده است.

امید قالیباف گفت: ساعت ۲۴ امروز ۲۹ اسفند سامانه ثبت نام طرح عرضه یکپارچه خودرو بسته شد و هر چند پیش بینی میشود تمام متقاضیان ثبت نام خود را تا آن زمان انجام داده باشند اما برای آن دسته از افرادی که حساب وکالتی را در مهلت مقرر به نام سازمان حمایت باز کرده اند ولی موفق به ثبت نام نشده اند یا بانکها اسامی آنها را به موقع به سامانه ارسال نکرده اند مجددا در روزهای ۷ و ۸ فروردین ثبت نام بعمل خواهد آمد.

وی افزود: وزارت صمت با افزودن روزهای ۷ و ۸ فروردین از متقاضیان واجد شرایط میخواهد با آرامش در روزهای یاد شده خودروی موردنظرشان را ثبت نام کنند.

به روزرسانی ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ : سخنگوی وزارت صمت از تمدید زمان ثبت‌نام در سامانه خرید خودروهای داخلی حداقل یک روز، یعنی تا ۲۹ اسفند خبر داد.

امید قالیباف در نشستی خبری با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۵ میلیون نفر در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو حضور پیدا کرده‌اند، گفت: تاکنون نیز ۳۶۰ هزار نفر توانستند ثبت نام کامل خود را انجام دهند.

سخنگوی وزارت صمت افزود: در این طرح ۵۱ مدل خودرو به ۹۰۰ هزار نفر تعلق خواهد گرفت، اما در پایان بهار آینده برای خودروهایی که تقاضای آنها متعادل و کم است یک بار دیگر از طریق طرح یکپارچه خودرو ثبت نام به عمل خواهیم آورد. بر این اساس افرادی که نتوانستند در این طرح ثبت نام کنند در پایان خرداد ماه سال آینده می‌توانند یک بار دیگر شانس خود را برای ثبت نام برخی خودروها امتحان کنند.

وی در مورد مشکلات سامانه افزود: از کسانی که مراجعه کردند و نتوانستند ثبت نام کنند، عذرخواهی می‌کنم‌. قول می‌دهیم تا نفر آخری که حساب وکالتی ۱۰۰ میلیون تومانی دارد زمان برای ثبت نام باشد.

قالیباف افزود: زمان ثبت‌نام در سامانه برای خرید خودروهای داخلی حداقل یک روز، یعنی تا ۲۹ اسفند تمدید شد.

وی با اشاره به اینکه ۷۴ هزار حمله به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از ابتدای فعالیت آن تاکنون صورت گرفته است، گفت: فقط در ۲۴ ساعت گذشته ۵۵ هزار حمله به این سامانه انجام شده است که برخی از آنها بسیار جدی بوده است و موجب کندی سامانه شده است.

سخنگوی وزارت صمت در ادامه با اشاره به قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت گفت: شورای رقابت در فروردین ۱۴۰۲ قیمت جدید خودروها را اعلام خواهد کرد و قیمت خودروها در طرح عرضه یکپارچه نیز بر همین اساس تغییر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: البته درصدهایی نیز برای افزایش قیمت خودرو عنوان شده است که اعلام دقیق آن در حیطه شورای رقابت است. البته از ابتدای امسال تا امروز یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده است.  

وی گفت: تعهدات خودروسازان برای سال آینده ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو است و با توجه به ثبت‌نام ۹۰۰ هزار نفر در طرح یکپارچه تخصیص خودرو، در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه تعهد ایجاد شده است.  

مشاور وزیر صمت اضافه کرد: صنعت خودروسازی برای سال آینده به راحتی برای دستیابی به تیراژ یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه آماده شده است و بر این اساس تحویل خودروهای یادشده در سال ۱۴۰۳ منتفی است و تولید داخل توان تامین نیازها را خواهد داشت.

وی افزود: تحویل خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد رشد داشته، خودروی کف پارکینگ به صفر رسیده و قرعه کشی خودرو نیز حذف شده است.

قالیباف در ادامه با اشاره به رشد تولید خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته در خصوص واردات خودروهای دست دوم گفت: اگر این موضوع در قانون تکلیف و به وزارت صمت ابلاغ شود، ساز و کار آن را وزارتخانه فراهم خواهد کرد. مشاور وزیر صمت در عین حال خاطرنشان کرد: فارغ از بودجه سال ۱۴۰۲، در بهمن ماه گذشته موضوع واردات خودرو از مناطق آزاد از سوی این وزارتخانه عملیاتی شد.

 

به روزرسانی ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ : سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه همچنان بار ترافیکی سامانه یکپارچه برای ثبت‌نام خودروهای داخلی بالاست، از مردم خواست نگران نباشند؛ چرا که قطعا روند ثبت‌نام ادامه داشته و حتی احتمال تمدید نیز وجود دارد.

مرحله دوم ثبت‌نام در طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی که برای ثبت خودروی مورد نظر است از روز گذشته، آغاز شده است و (تا فردا ۲۸ اسفند ماه) فرصت وجود دارد اما با توجه به بار ترافیکی موجود که روند ثبت‌نام را با اختلال همراه کرده و روند ثبت‌نام کند شده است، احتمال تمدید ثبت‌نام وجود دارد.

از روز گذشته و تا همین امروز (شنبه) تعداد زیادی از متقاضیان در تماس با ایسنا، اعلام کرده‌اند که به دلایل متعدد همچون عدم تطابق کدملی و شماره تلفن همراه متقاضی، عدم تایید حساب کاربری، عدم یافت متفاضی و... روبرو شده‌اند.

در این رابطه، امید قالیباف - سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت - اعلام کرد: از روز گذشته ثبت‌نام آغاز شده و متقاضیان می‌توانند با ورود به سامانه ثبت‌نام خود را انجام دهند؛  البته بار ترافیکی سایت بالاست و نباید در این رابطه نگرانی از سوی مردم به وجود بیاید چرا که این اطمینان به متقاضیان داده می‌شود که روند ثبت‌نام ادامه داشته و حتی احتمال تمدید نیز وجود دارد.

وی افزود: تا ساعت ۸ صبح امروز (شنبه) ۲۸۰ هزار نفر نسبت به خرید خودرو در این سامانه اقدام کرده‌اند البته در روند ثبت‌نام ۹۰۰ نفر نیز انصراف داده‌اند.  

 

به روزرسانی ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ : سخنگوی وزارت صمت، ضمن اشاره به آغاز فرآیند ثبت‌نام مرحله دوم برای خرید خودروهای داخلی در قالب طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، اعلام کرد که متقاضیان می‌توانند از امروز (۲۶ اسفندماه) با مراجعه به سامانه نسبت به ثبت‌نام خودروی مورد نظر اقدام کنند.

طبق اعلام امید قالیباف، زمان ثبت‌نام سه روز خواهد بود و در پایان روز  ۲۸ اسفند به اتمام می‌رسد.

سخنگوی وزارت صمت خاطرنشان کرد: ۹ شرکت خودروساز داخلی در طرح تخصیص یکپارچه خودرو مشارکت دارند و ۵۱ مدل خودرو برای متقاضیان قابل خرید است.

وی افزود: در طرح یکپارچه تخصیص خودرو که از پیش اعلام شده بود بدون  قرعه‌کشی به همه متقاضیان خودرو داده می شود، کمتر از ۹۰۰ هزار نفر حساب وکالتی برای خرید خودرو اعلام کردند. این موضوع می‌تواند ثابت کند آمارهای چندین میلیونی ثبت‌نام های گذشته تقاضای واقعی نبوده است.

سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد: با فرض اینکه تمام ۹۰۰ هزار نفری که حساب وکالتی اعلام کرده‌اند واجد شرایط باشند و با لحاظ تعهدات قبلی خودروسازان در سال ۱۴۰۲ که حدود ۴۰۰ هزار دستگاه است، توان تولید خودرو از مجموع این دو رقم در سال ۱۴۰۲ به مراتب بیشتر است؛ بنابراین احتمال اینکه تحویل خودرو به سال ۱۴۰۳ بکشد، تقریبا صفر است.

قالیباف اعلام کرد: ۵۰ درصد عرضه خودرو در طرح یکپارچه تخصیص خودرو به مادران مشمول قانون جوانی جمعیت تخصیص خواهد یافت که البته برای این متقاضیان نیز داشتن حساب وکالتی الزامی است.

وی افزود: متقاضیان می‌توانند برای ثبت درخواست خودروی خود از طریق سامانه https://www.esalecar.ir اقدام کنند.

بروزرسانی ۲۱ اسفند ۱۴۰۱: سخنگوی وزارت صمت گفت: متقاضیان خرید خودرو در طرح فروش یکپارچه تا ۲۳ اسفند ماه برای ایجاد حساب وکالتی با موجودی ۱۰۰ میلیون تومان مهلت دارند.

به گفته امید قالیباف متقاضیان ثبت نام تا ۲۳ اسفند ماه مهلت دارند مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی خود مسدود کنند.

براساس این گزارش‎؛ از روز جمعه (۲۶ اسفند) تا روز یکشنبه (۲۸ اسفند) متقاضیان با مراجعه به سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی به نشانی www.esalecar.ir می‌توانند خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

آقای عبدالله توکلی مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تمامی خودروسازان برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کرده اند گفت: خودروسازان محصولات خود را در سامانه یکپارچه عرضه خواهند کرد.

سخنگوی وزارت صمت می‌گوید: تقدم در ثبت نام هیچ اولویتی برای متقاضیان به همراه ندارد و نوبت دهی را براساس ساز و کار دیگری مشخص می‌کنیم تا حق کسی ضایع نشود.

براساس این گزارش، مرحله بعدی رتبه بندی متقاضیان است تا از زمان تحویل خودرو مطلع شوند.

به گفته آقای توکلی؛ زمان تحویل خودرو به همه متقاضیان این طرح پس از اعلام نتایج در فروردین ۱۴۰۲ اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت صمت با اشاره به اینکه شورای رقابت تعیین کننده قیمت خودرو در سامانه یکپارچه است افزود: قیمت گذاری خودرو فقط بر اساس دستورالعمل شورای رقابت تعیین می‌شود ضمن اینکه این شورا اعلام کرده که قیمت‌ها در سال آینده تغییر می‌یابد.

وی اضافه کرد: از فروردین ۱۴۰۲ قیمت اعلامی شورای رقابت به عنوان مبنا خواهد بود و این اعلام قیمت، در هر بازه‌ای باشد قیمت خودرو بر اساس آن عرضه خواهد شد.

قالیباف گفت: قیمت‌های کنونی و اختلاف قیمت‌های موجود در بازار، ملاک نخواهد بود و قیمت‌ها را شورای رقابت تعیین می‌کند بنابراین افرادی که با نیت سوداگری می‌خواهند ماشین بخرند و گرانتر بفروشند وارد این طرح نشوند، زیرا این طرح جایی برای این بازی‌ها باقی نمی‌گذارد و خودرو‌ها به قیمت روز شورای رقابت تحویل داده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما‎ و براساس اطلاعیه وزارت صمت‎؛ همه ثبت نام کنندگان در این طرح خودرو دریافت خواهند کرد، اما با فاصله‌ی زمانی مختلف.

 

بروزرسانی ۲۱ اسفند ۱۴۰۱: با توجه به تاخیر در ارسال اطلاعات حساب وکالتی مشتریان توسط برخی از بانک ها، گروه صنعتی ایران خودرو زمان تعیین برندگان طرح فروش فوق العاده را از ساعت ۱۱ به ساعت ۱۷ امروز ۲۱ اسفندماه موکول و مهلت نام نویسی را تا ساعت ۱۳ تمدید کرد.

بروزرسانی ۲۱ اسفند ۱۴۰۱: امید قالیباف در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در طرح یکپارچه عرضه خودرو سهمیه طرح جوانی معیت لحاظ می‌شود اما چون قرعه کشی حذف می‌شود سهمیه‌ای برای جایگزینی خودروی فرسوده نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه اگر با یک حساب وکالتی می‌خواهید در طرح ایران خودرو و طرح یکپارچه شرکت کنید باید به اندازه مبالغ هر ۲ طرح در حساب موجودی داشته باشید.

بروزرسانی ۲۰ اسفند ۱۴۰۱: خودروهای سامانه یکپارچه اسفند ۱۴۰۱ مشخص شدند.

۱. ایران خودرو 

وانت آریسان
پژو ۲۰۷ اتومات
پژو ۲۰۷ دستی
پژو ۲۰۷ Tu3
دناپلاس دستی
تارا دستی
تارا اتوماتیک
سورن پلاس دوگانه
سورن پلاس بنزینی
دناپلاس اتومات
پارس ساده
پارس  ELX XUP
پارس سفارشی XUP

۲. سایپا

شاهین جی
کوییک آر اتومات
کوییک آر دستی
کوییک اتومات
کوییک اس

۳. آرین پارس موتور

لاماری

۴. فردا موتور

Fmc-sx5
Fmc-t5
Suma m4

۵. مکث موتور

تیارا

۶. گروه خودرو سازی ایلیا

دایون Y5

نکته: طرح جوانی جمعیت هم نیاز به افتتاح حساب و موجودی ۱۰۰ میلیون تومان خواهد داشت.

 

بروزرسانی ۲۰ اسفند ۱۴۰۱: هدف از این طرح عرضه گسترده و شفاف خودروهای داخلی با توجه به افزایش و تثبیت جریان تولید خودرو در سال جاری و همچنین برنامه ریزی انجام شده برای افزایش مستمر تولید در سال ۱۴۰۲ می باشد.

لذا به اطلاع عموم متقاضیان خودروهای داخلی می‌رساند، طرح یکپارچه عرضه برمبنای فرآیند نوبت دهی برای محصولات خودروسازان داخلی با شرایط مندرج در اطلاعیه، از امروز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ آغاز می گردد.

ضروری است متقاضیان طرح پیش از آغاز فرآیند، مندرجات اطلاعیه را بادقت مطالعه نمایند

*پس از مطالعه دقیق مندرجات اطلاعیه و درصورت پذیرش شرایط طرح، متقاضیان می توانند از تاریخ شنبه۱۴۰۱/۱۲/۲۰ تا پایان وقت اداری سه شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ نسبت به ایجاد حساب وکالتی در بانکهای مندرج در اطلاعیه، اقدام نمایند.

سپس صرفاً متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آنها ازسوی بانک ارسال شده است، می توانند از جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ تا یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ نسبت به ثبت نام اولیه به منظور تشکیل لیست نوبت دهی(لیست انتظار) برای خودروی مدنظر، در سامانه https://www.esalecar.ir اقدام نمایند.

سازوکار طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی برمبنای فرآیند نوبت دهی:

فرایند طرح یکپارچه عرضه برمبنای فرآیند نوبت دهی شامل سه مرحله زیر است:

* مرحله اول: پیش ثبت نام متقاضیان برای لیست نوبت دهی

* مرحله دوم: نوبت دهی و اعلام زمان بندی بازای هر محصول مشخص

* مرحله سوم: :قطعی نمودن ثبت نام متقاضیان براساس فراخوان خودروساز

مرحله اول: پیش ثبت نام متقاضیان برای لیست نوبت دهی:

در این مرحله متقاضیان واجد شرایط طرف تقاضا مندرج در همین اطلاعیه، که وجه اعتبار لازم را در حساب وکالتی خود مسدود نموده اند امکان ثبت نام اولیه برای قرارگرفتن در لیست نوبت دهی و یا حق تقدم خرید خودروهای داخلی برمبنای لیست انتظار را خواهند داشت بنابراین پیش نیاز ثبت نام متقاضیان برای لیست نوبت دهی، وکالتی نمودن حساب شخصی متقاضی به نفع سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و مسدود نمودن وجه اعتبار می باشد.

* زمان پیش بینی شده برای وکالتی نمودن حساب شخصی به نفع سازمان حمایت برای این طرح و مسدود نمودن وجه اعتبار لازم در حساب مذکور از روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ تا پایان وقت اداری روزسه شنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ می باشد . در این بین تا زمان ثبت نام اولیه، لیست افراد مجاز برای پیش ثبت نام در سامانه بر مبنای اطلاعات واصله از بانکها تهیه میگردد.

* صرفاً متقاضیان واجد شرایط که نسبت به تکمیل موجودی در حساب وکالتی خوداقدام نموده اند، می توانند از روز جمعه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ تا روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ نسبت به ثبت نام اولیه به منظور قرارگیری در لیست نوبت دهی خودروهای داخلی اقدام نمایند.

تبصره۱:موجودی لازم برای انجام ثبت نام در لیست نوبت دهی کلیه خودروهای داخلی "صد میلیون تومان" می باشد و این وجه اعتبار صرفاً لازم است تا زمان اعلام نتایج نوبت دهی در حساب شخصی وکالتی مشتریان وجود داشته باشد لازم به ذکر است که وجود وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی صرفاً به منظور شناسایی مشتریان واقعی درنظر گرفته شده است و برای کلیه متقاضیان طرح عادی و طرح حمایت از خانواده وجوانی جمعیت الزامی می باشد.

تبصره۲:ضروری است وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی شخص متقاضی، از زمان ثبت نام اولیه تا اعلام اولویتهای تخصیص (حداکثر تا پایان فروردین ماه) مسدود گردد و قابل برداشت نمی باشد. انصراف از حساب وکالتی و یا برداشت وجه توسط متقاضی در طی این مدت، به منزله انصراف از طرح تلقی می گردد و از لیست انتظار حذف می گردد.

تبصره۳:امکان ثبت نام صرفاً در یک خودرو وجود دارد و ثبت نام از کسانی که پیش از این در لیست نوبت دهی خودروهای وارداتی ثبت نام کرده اند، وجود ندارد.گردد. ثبت نام وی ملغی می گردد.

تبصره۴:ثبت نام مرحله اول در لیست نوبت دهی هیچگونه حقی را برای متقاضی برای دریافت خودرو ایجاد نمی نماید و تعهد خودروساز صرفاً براساس قطعی نمودن ثبت نام توسط خودروساز در مرحله سوم اجرای طرح،شکل می گیرد.

تبصره۵:ضروری است علاوه بردارا بودن حساب شخص وکالتی با وجه اعتبار لازم، کلیه شرایط طرف تقاضا، توسط متقاضیان رعایت گردیده وچنانچه در هرمرحله تا قطعی نمودن ثبت نام توسط خودروساز،مشخص گردد که متقاضی حایز شرایط ثبت نام نبوده، ثبت نام وی ملغی می گردد.

شرایط عمومی تعیین شده مندرج در ماده ۴ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری توسط شورای رقابت
۱.هر کد ملی مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از مجموع شرکت های خودروسازی می باشد.
۲.حداقل سن مجاز متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال می باشد.
۳.دارا بودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.
۴.متقاضیانی که طی ۴۸ ماهه گذشته در شرکت های ایران خودرو و سایپا و طی ۲۴ ماهه گذشته از سایر شرکت های خودروسازی نسبت به ثبت نام و یا صدور فاکتور (تمامی روش های فروش سامانه خودروسازان، بورس کالا و ...) اقدام نموده اند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.
۵.متقا ضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.
۶.انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است.
۷.امکان صلح خودروی خریداری شده به غیر وجود ندارد.
۸.شرکت های خودروسازی موظف اند روش های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله رهن گرفتن سند خودرو را اتخاذ و اجرا کند.
۹.امکان ثبت نام و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.
۱۰.در صورتی که در هریک از مراحل و فرآیند ثبت نام مشخص شود که متقاضی حائز شرایط ثبت نام نمیباشد، ثبت نام وی کان لم یکن تلقی و وجه واریزی (بدون پرداخت سود مشارکت و ...) عودت خواهد شد.
۱۱.در صورت بروز هرگونه تاخیر احتمالی در تحویل خودرو برابر ضوابط مندرج در قرارداد، خسارت جبران تاخیر در تحویل مطابق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و ابالغیه های مرتبط که متعاقبا از طریق بخشنامه های فروش اطالع رسانی می گردد پرداخت خو اهد شد.
۱۲.سایر موارد و شرایط بر اساس بخشنامه های صادره توسط شرکت های خودروسازی و قرارداد منعقده فی مابین با مشتریان خواهد بود.

مرحله دوم: نوبت دهی و اعلام زمان بندی بازای هر محصول مشخص

پس از نوبت دهی لیست متقاضیان واجد شرایط در ثبت نام اولیه، براساس برنامه تولید اعلام شده از سوی خودروسازان داخلی، زمان برنامه ریزی شده برای تحویل خودروی مدنظر به متقاضی در سامانه یکپارچه تعیین اولویت خودرو، اعلام می گردد.

تبصره ۱:اعلام زمانبندی براساس لیست انتظار در فروردین ماه ۱۴۰۲ و در سامانه https://www.esalecar.ir انجام می گردد.
تبصره ۲:قرارگرفتن متقاضی در لیست انتظار براساس زمانبندی اعلامی، تعهدی را برای خودروساز به منظور تحویل خودرو ایجاد نمی نماید و این تعهد صرفاً پس از انجام مرحله سوم و براساس انعقاد قرارداد فروش متقاضی با خودروساز و براساس مفاد قرارداد منعقده شکل می گیرد.
تبصره ۳:در این مرحله و پس از اعلام نتایج زمانبندی متقاضی می تواند نسبت به برداشت وجه اعتبار از حساب وکالتی اقدام نماید و در صورت تمایلِ متقاضی واجدشرایط برای تحویل خودرو مطابق با زمانبندی اعلامی در این مرحله، می¬تواند تا نسبت به قطعی نمودن ثبت نام براساس فراخوان خودروساز و باتکمیل وجه درحساب خودروساز و براساس قیمت روز، اقدام کند ویا آنکه با اعلام انصراف پس از اعلام نتایج زمانبندی، از لیست انتظار خودروی مدنظر خارج گردد.

مرحله سوم :قطعی نمودن ثبت نام متقاضیان براساس فراخوان خودروساز

*در این مرحله و پس از اعلام زمانبندی وعده فروش به متقاضیان و شکل گیری لیست انتظار برای هرمحصول، خودروساز موظف است تا هرگونه فراخوان برای طرحهای فروش خودرو را براساس نوبت دهی انجام شده، اعلام نماید بنابراین خودروسازان به مرور زمان و صرفاً برمبنای لیست اولویت بندی مذکور برای هرمحصول، نسبت به فراخوان و قطعی نمودن ثبت نام و انعقاد قرارداد فروش بر مبنای قیمت روز خودرو، اقدام خواهند نمود.
تبصره۱: قطعی نمودن ثبت نام توسط خودروسازان در این طرح براساس لیست نوبت دهی شده بر مبنای قیمت روز منطبق بر دستور العمل شورای رقابت می باشد.
تبصره ۲: در صورتی که در طول فراخوان مشتری در زمان تحویل ویا انجام ثبت نام قطعی مشخص گردد که مشتری از خودروسازان داخلی خودرو خریداری نموده اند ثبت نام در این طرح کن لم یکن تلقی می گردد.

بانک های وکالتی

مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت ضمن اشاره به آغاز مرحله اول طرح بزرگ یکپارچه فروش خودروهای داخلی (خارج از فرآیند قرعه‌کشی صرف برنده شدن یا نشدن) از امروز (شنبه)، اعلام کرد که لیست نوبت متقاضیان تایید شده در مرحله اول، در فروردین ماه ۱۴۰۲ اطلاع‌رسانی و مشخص خواهد شد.

بزرگترین طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی خارج از فرآیند قرعه‌کشی به جهت تعیین برنده و حذف برخی دیگر، با هدف عرضه گسترده و شفاف خودروهای داخلی از امروز (شنبه ۲۰ اسفند ماه) آغاز می شود که مرحله اول اجرای این طرح است که بر اساس آن متقاضیان خرید خودروی داخلی از امروز تا روز سه‌شنبه (۲۳ اسفند ماه) می‌توانند با تعریف حساب شخصی وکالتی به نام سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و واریز و مسدود مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در آن حساب، گام اول شرکت در این طرح را بردارند.

گفتنی است که قرعه‌کشی در این طرح تنها به جهت تعیین نوبت تخصیص خودروها به مشتریان خواهد بود. البته متقاضیان نباید پلاک انتظامی فعال داشته باشند و طی ۴۸ ماه گذشته از دو خودروساز بزرگ، خودرویی خریداری نکرده باشند.

پس از بررسی حساب‌های وکالتی متقاضیان، مرحله دوم از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ اسفند ماه اجرا می‌شود که در این مرحله متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه www.esalecar.ir نسبت به ثبت‌نام خودروی مورد نظر اقدام کنند؛ بلافاصله پس از پایان ثبت‌نام، علاوه براینکه اولویت‌بندی متقاضیان انجام می‌شود، با توجه به برنامه تولید، نسبت به زمانبندی خودروی درخواستی به متقاضی اقدام می‌شود. این مرحله حداکثر تا پایان فروردین طول خواهد کشید و طی این مدت مبلغ مسدود شده باید در حساب وکالتی خریدار باقی بماند.

لیست نوبت‌بندی افراد در فروردین ماه مشخص می‌شود

در رابطه با این طرح بزرگ فروش یکپارچه خودروهای داخلی، عبدالله توکلی لاهیجانی- مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت- اظهار کرد: با توجه به رشد مستمر تولید خودرو و با الگوبرداری از کشورهای موفق دنیا، از امروز (شنبه) مرحله اول طرح بزرگ عرضه یکپارچه خودرو های داخلی بر مبنای لیست نوبت‌دهی، آغاز می‌شود که مرحله اول، پیش‌ثبت‌نامِ متقاضیان است و با وکالتی کردن حساب شخصی خود به نفع سازمان حمایت که در آن مبلغ اعلام شده وجود دارد، می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند. از ۲۶ تا ۲۸ اسفند هم این افراد می‌توانند در سایت اعلام شده، اقدام به پیش ثبت‌نام به منظور قرارگیری در لیست نوبت‌دهی خودروی مدنظر خود کنند.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، وی در رابطه با حذف قرعه‌کشی صرف برنده شدن/نشدن متقاضیان، گفت: قرعه‌کشی به معنای واگذاری خودرو به عده‌ای و عدم واگذاری به سایرین است اما در شیوه فعلی به همه متقاضیان واجد شرایط خودرو تعلق خواهد گرفت؛ تنها نوبت تحویل خودرو یا اولویت آن‌ها مشخص خواهد شد. بنابراین در حقیقت همه متقاضیان در لیست انتظار قرار خواهند گرفت و نوبت‌شان مشخص می‌شود. 

این مقام مسئول در وزارت صمت، افزود: هر فرد می‌تواند پس از اعلام نتایج در صورت تمایل به تحویل‌گیری خودرو در زمان اعلام شده، نسبت به قطعی کردن ثبت‌نام در طرح فروش خودروسازان بر اساس قیمت روز اقدام کند. بر مبنای برنامه تولید خودروسازان و تثبیت جریان تولید، از فروردین سال آینده نوبت تحویل خودرو به همه متقاضیان، اعلام خواهد شد و از آن پس، بر اساس فراخوان خودروسازان و قیمت روز مصوب شورای رقابت، متقاضیان می‌توانند ثبت‌نام خود را قطعی و نهایی کنند. افرادی هم که تمایل به ادامه مسیر نداشته باشند، می‌توانند با انصراف از طرح، مبلغ مسدود شده در حساب شخصی وکالتی خود را آزاد کنند.

افراد متقاضی طرح یکپارچه، نباید در طرح اخیر ایران‌خودرو شرکت کرده باشند

توکلی لاهیجانی در رابطه با امکان ثبت‌نام همزمان در فروش اخیر ایران‌خودرو و طرح بزرگ فروش یکپارچه خودروها، تاکید کرد: افرادی که تا زمان اعلام نتایج در سامانه فروش بزرگ خودرو، طی مدت اعلام شده در اطلاعیه این طرح در سامانه esalecar.ir از خودروسازان کشور خودرویی خریداری کرده باشند از لیست حذف خواهند شد. در این زمینه باید دقت کرد همانطور که اشاره شد، برای این طرح فروش، لازم است وکالتی کردن حساب شخصی به نفع سازمان حمایت و مسدود کردن ۱۰۰ میلیون تومان وجه اعتبار تا زمان اعلام نتایج نوبت دهی انجام شود. پس از آن یا متقاضی با زمان نوبت اعلامی موافق است که نسبت به قطعی کردن ثبت‌نام و پرداخت وجه خودرو اقدام می‌کند  یا آنکه انصراف خود را از قرارگیری در لیست انصراف اعلام می‌کند.

بازار خودرو سال آینده به سمت رقابتی شدن پیش می‌رود

توکلی لاهیجانی تصریح کرد: با اجرای این طرح و واگذاری خودروها، پیش‌بینی می‌شود که بازار خودرو در سال آینده به سمت رقابتی شدن پیش رود.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت ضمن اشاره به رشد تولید خودروها، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ هر سال کمتر از یک میلیون دستگاه و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه تولید می‌شد که ۲۰ درصد آن هم خودروهای ناقص بود، اما امسال از این بحران کاهش تولید خودرو عبور کرده‌ایم؛بنابراین برآورد می‌شود تا پایان سال به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه هم برسیم که افزایش تولید ۴۰ درصدی محقق خواهد شد و عملا تثبیت جریان تولید در کشور اتفاق افتاده است.

 

بروزرسانی ۱۸ اسفند ۱۴۰۱: سخنگوی وزارت صمت گفت که طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی از شنبه ۲۰ اسفند آغاز می‌شود و جزئیات خرید خودرو از این سامانه را توضیح داد.

امید قالیباف اظهار کرد: در گام  اول متقاضیان خرید خودروی داخلی از روز شنبه ۲۰ اسفند تا سه شنبه ۲۳ اسفند فرصت دارند حساب شخصی وکالتی به نام سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد و مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در آن مسدود کنند. همچنین متقاضیان نباید پلاک فعال بنام خود داشته باشند و طی ۴۸ ماه گذشته از ایران خودرو و سایپا خودرو نخریده باشند.

وی با اشاره به اینکه در طرح یکپارچه عرضه خودرو قرعه کشی حذف شده، گفت: پس از بررسی حساب‌های وکالتی متقاضیان، مرحله دوم از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ اسفند ماه اجرا می‌شود که در این مرحله متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه www.esalecar.ir نسبت به ثبت نام خودروی مورد نظر اقدام کنند.

مشاور وزیر صمت گفت: بلافاصله پس از پایان ثبت نام اولا اولویت بندی متقاضیان انجام می‌شود و دوما با توجه به برنامه تولید نسبت به زمان بندی خودروی درخواستی به متقاضی اقدام می شود که این مرحله حداکثر تا پایان فروردین طول خواهد کشید و در این مدت مبلغ مسدود شده باید در حساب خریدار باقی بماند.

وی افزود: پس از این مرحله چنانچه زمان تحویل خودروی شخص بیشتر از سه ماه باشد می‌تواند نسبت به رفع انسداد( با حفظ نوبت) اقدام کند و سپس بر اساس فراخوان خودروساز منطبق با لیست انتظار هر محصول در خصوص قطعی کردن ثبت نام اقدام کند.

به گفته سخنگوی وزارت صمت اسامی بانک‌هایی که امکان ایجاد حساب وکالتی دارند تا این لحظه عبارتند از ؛ رسالت، آینده ، اقتصادنوین، ایران زمین ، گردشگری ، سینا، شهر، مهر ایران ، کشاورزی ، پست بانک ، سرمایه ؛ تجارت و ملت. اما این فهرست در حال تکمیل است و لیست نهایی روز شنبه در سامانه ذکر شده اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت صمت مرحله آخر طرح یکپارچه عرضه خودرو را تکمیل یا واریز وجه و دریافت خودرو ذکر کرد و گفت: خریداران خودرو توجه داشته باشند قیمت روز خودرو در زمان تحویل، قیمت روز اعلامی مطابق دستورالعمل شورای رقابت خواهد بود و کسانی که صرفاً با هدف کسب درآمد قصد ثبت نام دارند باید خطر بالای این کار را در نظر بگیرند.

قالیباف هدف از این طرح را عرضه گسترده و شفاف خودروهای داخلی با توجه به افزایش بیش از ۳۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری و تثبیت جریان تولید و  برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد و گفت: این طرح بر اساس الگوبرداری از نحوه فروش بسیاری از خودروسازان جهانی و به منظور شفاف سازی عرضه خودروسازان انجام می‌شود.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

11 دیدگاه ها برای "میتوانید خودروی ثبت نامی خود را تغییر دهید / فروردین ۱۴۰۲"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سعید
مهمان

تو خدا حساب وکالتی رو باز کن مردم انجام بدن اسفند پول نبود این روزها تمدید کن ماهم انجام بدم یک فکری برای ما بکشید‌

ال
مهمان

واقعا دارن با این کاراشون حق اونای که شب عیدی حسابشون خالی کردن و ثبت نام کردن ضایع میشه چرا همش دارین تمدید میکنین خدا ازتون نگذره نتایج اعلام کنین باز برای اونای که جا موندن ثبت نام بزارین خدا لعنتتون کنه با این برنامه ریزیتون

مصرف کننده واقعی
مهمان

چرا حساب وکالتی رو تمدید نمی کنید
بعضی ها اشتباها حساب وکالتی باز کردن
و الان نمیتوانند در این قرعه کشی شرکت کنند

مصطفی
مهمان

با این اخبار افزایش قیمت لطفا استعلامی هم بشود از اینکه ۷ و ۸ ام امکان تغییر خودرو ثبت نامی هست یا خیر. برخی شایعه میکنند که ۷۰ درصد افزایش پیدا میکند و وضعیت هیچ معلوم نیست و این بی احترامی به مشتریان واقعی است. دلالان را از راه دیگری کنترل کنید خب.

رضا
مهمان

سلام
حساب من وکالتی نشده لطفا پیگیری کنید مجددا برای وکالتی کردن حساب تمدید بکنن .
همانطور که انتخاب خودرو را تمدید کردن و به جا ماندگان فرصت دادن یکبار به کسانی که متقاضی هستند دوباره فرصت داده بشه
.
لطفا پیگیری کنید

مرتضی
مهمان

بر پدر و مادر باعث و بانی این وضع لعنت که تمام شرایط برای ثروتمندان فراهم میشه
بدون اینکه اطلاع رسانی درستی انجام بشه طرح می ریزند و تا یک سال همه ی خودرو ها رو می فروشند
خوشحالم هستن خودرو به دست مصرف کننده واقعی میرسه
واقعاً مسخره اس

مهران
مهمان

اگر ملاک قیمت گذاری شورای رقابت هست، چرا قیمت گذاری ها را اعلام نمی کنند شاید براساس قیمت های جدید، کسی مبلغ مابه التفاوت را نداشته باشد و انصراف دهد.
جالبه در این چند ساله هر موقع بخواهند قیمت ها بالا ببرند شورای رقابت میاد وسط. بجای بالا بردن کیفیت، قیمت ها می برند بالا ! تورم را امثال شورای رقابت ایجاد می کنند، البته آنها کاره ای نیستند چون انتخاب شدند که دستوری همین کار را بکنند.
بدبخت ملتی که روزی و زندگی شان دست یکعده منفعت طلب و … افتاده است.

مصطفی
مهمان

این اقدام به نوعی خیانت به سرمایه و زندگی مصرف کننده واقعی است. اگر افزایش قیمت را نتواند جبران کند، مجبور است سرشکسته از این اقدام عقب نشینی کند و بلوکه شدن ۱۰۰ تومانی که به زحمت فراهم کرده هم فرصت دیگر را از او گرفته. آقایان فکر میکنند راهکار مهار تورم درستی انتخاب کرده اند ولی در همین کار مرتکب معصیت هم شده اند. بازی با زندگی مردم که اینطور نمیشه.. قیمت قطعی بکو نتوانست از اول اقدام نکند.

عزیز
مهمان

شما هدفتان فقط خالی کردن جیب مردمه

حامد
مهمان

خوب چرا همه این کارها ظرف یک هفته انجام نمیدین .خوب حداقل باید طی یکماه سود پول رو بانک عامل یا خودرو ساز به حساب مردم واریز کنه که حقی ضایع نشه

رضا
مهمان

به نظر من در طرح یکپارچه فروش خودرو هیچ حقی برای خریدار ایجاد نشده و تنها خالی کردنِ جیب مردم به نفع خودرو ساز و دولت هدف گذاری
شده است