تشکیل کمیته‌ های فنی برای واردات اتوبوس و تاکسی‌ برقی

سه شنبه 16 آبان 02 ساعت 14:30
تشکیل کمیته‌ های فنی برای واردات اتوبوس و تاکسی‌ برقی

مشاور وزیر کشور در امور فناوری از تشکیل کمیته‌های فنی و نیاز سنجی‌های انواع اتوبوس‌های برقی، موتورها و تاکسی‌های برقی در وزارت کشور خبر داد و گفت: نیازمند تامین مالی برای خودروهای برقی با اختصاص تسهیلات ارزان قیمت هستیم تا خانواده‌ها انگیزه خرید داشته باشند.

«حمیدرضا طهوری» روز سه‌شنبه در نشست «توسعه حمل و نقل خودروهای برقی در کشور، بایدها و سیاست‌ها»، اظهار داشت: قیمت خودروهای برقی بیشتر از خودروهای بنزینی است و باید این فاصله تامین شود و دولت تسهیلات ارزان‌قیمت را در اختیار متقاضیان اختصاص دهد.

وی افزود: نیاز است شرایطی فراهم شود تا متقاضیان با آورده خود و تسهیلات ارزان‌قیمت بتوانند خودروهای برقی را تأمین . خریداری کنند.

مشاور وزیر کشور در امور فناوری با بیان اینکه حمل‌ونقل بخش مهمی از انرژی را به خود اختصاص داده است، گفت: با ورود خودروهای برقی، مصرف سوخت فسیلی به آرامی کاهش می‌یابد؛ در همین زمینه پیشنهادهایی وجود دارد که بالغ‌ترین آن، فناوری در خودروهای برقی با باتری‌های لیتیومی است.

طهوری ادامه داد: تغییر و توسعه باتری‌ها با کاهش قیمت‌ها در حال وقوع است و اکنون هزینه تهیه خودرو و باتری در حال کاهش است که در آینده به قیمت خودروهایی با مصرف سوخت فسیلی خواهد رسید و نیازمند سیاست‌های پیچیده‌ای نیست؛ اما تا رسیدن به این موضوع با فاصله روبرو هستم

وی با اشاره به اینکه با موضوع تحریم‌ها روبرو بودیم، گفت: اکنون تعداد خودروها روز به روز در حال افزایش است و مشکل افزایش مصرف بنزین را داریم به طوری که در آینده با افزایش تعداد خودرو و افزایش مصرف بنزین روبرو خواهیم شد.

مشاور وزیر کشور در امور فناوری عنوان کرد: موضوع دیگر در ضرورت استفاده از خودروهای برقی بحث یارانه‌های سنگین دولت است که به ازای هر لیتر بنزین ارقام مختلفی پرداخت می‌کند؛ همچنین مساله دیگر بحث آلودگی هواست این حجم از آلایندگی اثرات اقتصادی و مشکلاتی بر سلامتی دارد؛ چراکه حمل‌ونقل بخشی از این آلایندگی را به خود اختصاص می‌دهد.

طهوری خاطرنشان کرد: مساله بعدی بحث گازهای گلخانه‌ای است که منجر به تولید کربن می‌شود و منشأ اصلی گرمایش زمینی است.

وی تاکید کرد: ورود خودروهای برقی برای پاسخگویی به چهار ابر چالش از جمله حذف سوخت فسیلی، ناترازی بنزین، آلودگی هوا و گازهای گلخانه‌ای است که از این رو برقی سازی خودروها برای کشورمان اهمیت دارد و به نفع عموم جامعه است.

مشاور وزیر کشور در امور فناوری با بیان اینکه بهره‌برداری از خودروهای برقی باید برای همه گروه‌ها سود داشته باشد، گفت: باید مشوق‌هایی ایجاد شود تا تولیدکننده در این عرصه ورود کند. ما کشوری هستیم که از منابع انسانی و فناوری، موسسات تحقیقاتی و دانش بنیان‌ها غنی هستیم؛ ضمن اینکه باید اعتراف کنیم دولت‌ها دیر به موضوع پرداخته‌اند.

طهوری بیان کرد: از قبل در کشور با فناوران کار نشده و اکنون که نیاز وجود دارد، نمی‌توان سریع خودروهای برقی را در تیراژ بالا تولید کرد به خاطر همین منظور اقدام به واردات شده است.

وی با اشاره به اینکه مدل‌های کسب و کار و تامین مالی در تامین خودروهای برقی مهم است، گفت: در وزارت کشور کمیته‌های فنی شکل گرفته و نیاز سنجی‌های انواع اتوبوس‌های برقی، موتورها و تاکسی‌های برقی انجام شده که این موارد در شورای‌عالی کشور به تصویب رسیده است.

مشاور وزیر کشور بیان کرد: ایجاد زیرساخت تامین شارژ بر عهده تولیدکننده گذاشته شده است و باید ایستگاه‌های شارژ فراهم شود. اکنون چهار تا پنج تولیدکننده داخلی اقدام به تولید خودروی برقی کرده‌اند که قراردادهایی با آنها بسته شده است؛ همچنین تعدادی خودروهای برقی وارداتی خریداری شده که توسط صنایع صورت می‌گیرد.

طهوری با اشاره به اینکه باید تدریجاً خودروهای وارداتی وارد شود، گفت: پیشنهاداتی ارایه کردیم که شرکت‌ها تاکسیرانی یا شهرداری‌ها اقدام به خرید کنند تا اگر اشکالاتی بود، مسایل حل شود و بعد رانندگان وارد خرید شود تا ریسک پذیری کمتری برای رانندگان ایجاد شود.

وی گفت: وزارت نیرو مشکلاتی در تامین برق مورد نیاز خودروهای برقی دارد، البته تامین برق در تیراژ کمتر جوابگو است؛ همچنین در حوزه باتری نیز سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفته است.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar