داخلی سازی ۹۰ درصدی قطعات خودروهای دوگانه سوز

یکشنبه 3 آذر 98 ساعت 11:00
داخلی سازی 90 درصدی قطعات خودروهای دوگانه سوز

رئیس اسبق انجمن صنفی CNG کشور گفت: با صرفه جویی و افزایش استفاده از سوخت CNG، می‌توان بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین صادر کرد.

اردشیر دادرس رئیس اسبق انجمن صنفی CNG کشور ا تأیید گفته‌های این مدیر نفتی، گفت: سوق پیدا کردن خودروها برای استفاده از سوخت فشرده، منجر به صرفه جویی در بنزین می‌شود، در حال حاضر روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب CNG مصرف می‌شود که تا سقف ۴۰ میلیون متر مکعب هم ظرفیت دارد، در واقع می‌توان حداقل ۵۰ درصد ظرفیت آن را افزایش داد.

به گفته رئیس اسبق انجمن صنفی CNG کشور، با صرفه جویی و افزایش استفاده از سوخت  CNG، می‌توان بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین صادر کرد.

او بیان کرد: حداقل ۴ و نیم میلیون خانوار دارای خودروی دوگانه سوز هستند که پیشنهاد داده‌ایم به جای پول نقدی که به آنها می‌دهند، به طور میانگین ۱۸۰ هزار تومان کارت اعتباری سوخت گاز رایگان بدهند.

دادرس ادامه داد: هزینه بنزین یک تاکسی که روزانه ۳۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند برابر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است در صورتی که با استفاده از گاز سیان جی، هزینه آن به حداقل می‌رسد.

او با اشاره به شمار موتور پایه گازسوز در کشور، گفت: متاسفانه شمار کمی موتور گازسوز در کشور تولید می‌شود این در حالیست که ۲۵ درصد سبد تولید خودرو و موتور، باید مختص به سوخت گاز باشد. سال پیش کمتر از ۷۰ هزار موتور پایه گازسوز تولید شد.

دادرس با تأکید بر اینکه تاکسی‌ها باید به سمت استفاده از سوخت گاز طبیعی بروند، گفت: بسیار خوب است اگر تاکسی‌ها همه گازسوز شوند. در صورتی که بسته حمایتی برای این نوع خودروها در نظر گرفته شود استقبال از آن افزایش پیدا می‌کند، به طور مثال خودروهای نو و تازه خروج از کارخانه، باید بتوانند ظرف مدت یک سال کارت اعتباری سوخت رایگان و یا ارزان نرخ دریافت کنند تا مشوق مالی خوبی برای آنها شود و دیگر به سمت سوخت بنزین نروند.

رئیس اسبق انجمن صنفی CNG کشور گفت: در تولید قطعه برای خودرو‌های دوگانه سوز مشکلی وجود ندارد و بیش از ۹۰ درصد قطعات خودرو‌های دوگانه سوز در ایران تولید و بومی‌سازی شده‌اند، همچنین آماده صادرات این دانش فنی، قطعه و کمپرسور هم هستیم.

او با ذکر اینکه سوخت گاز CNG از نظر آلایندگی سالم است، گفت: سوخت گاز CNG هیچ آلایندگی ندارد و بهترین سوخت دنیا به شمار می‌رود.

به گفته دادرس اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه CNG در سراسر کشور مستقر است که با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند با افزایش مصرف آن توان افزایش خدمت رسانی هم وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar