داستان رقابت هیوندای و رنو در بازار ایران به کجا خواهد کشید؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
داستان رقابت هیوندای و رنو در بازار ایران به کجا خواهد کشید؟

با شروع دوباره واردات خودرو به بازار کشور در دهه ۸۰ شمسی، برندهای گوناگون ژاپنی، آلمانی، کره ای، فرانسوی و… برای سهم خواهی از این بازار، فعالیت خود را به صورت گسترده در ایران شروع کردند.

در آن روزها بیش ترین سهم بازار به شرکت های کره ای و سپس به ژاپنی ها متعلق بود  و با گذشت زمان، گاهی جایگاه این دو کشور در بازار ایران تغییر می کرد. اما امروز با چالش های پیش روی واردات خودرو به کشور، تنها دو برند وارداتی هستند که توانسته اند با بیشترین سهم از این بازار ظاهر شوند و قدرت خود را همچنان بیشتر کنند.

” رنو ” و ” هیوندای ” را می توان به عنوان سردمداران بازار واردات خودرو در دو سال اخیر معرفی کرد که توانسته اند هر سال رشد بیش تری را تجربه نمایند و از سویی سهم خوبی از بازار ایران کسب کنند.

معرفی محصولات تازه، ارائه فیس لیفت های سالانه، تمرکز بر موضوع خدمات فروش و پس از فروش، قسمتی از فعالیت هایی است که نمایندگان این برندهای تجاری و شرکت های سازنده خودرو، امروز با سرعت رشد بالایی در بازار جهانی انجام می دهند و الان موج این سیاستِ کاری در بازار خودروهای وارداتی ایران نیز احساس می گردد. با نگاهی به روند جایگاه برندهای وارداتی در کشور، مشاهده می کنیم که ” رنو ” موفق شده جایگاه خود را برای مشتریان ارتقا دهد و از سویی بعضی اقدامات هیوندای، باعث شده اعتبار برخی خودروهای آن رفته رفته کاهش پیدا نماید. برای بررسی این موضوع به سال های قبل بازار خودروهای وارداتی ایران باز می گردیم.

چند سال پیش با حضور ” رنو لتیتود ” در بازار کشور، این سدان به دلیل قیمت و ویژگی های موتوری با یک مدل هم رده مانند هیوندای آزرا به رقابت پرداخت، اما نهایتا موفق نشد به جایگاهی مانند آزرای کره ای برسد و به فروش و محبوبیت آن دست پیدا نماید. آزرا خودرویی با طراحی همه پسندتر بود و ویژگی های فنی آن، مشتریان را راغب می کرد تا به جای خرید لتیتود به سراغ آن بروند. از سویی دیگر، امکانات رفاهی و بازار فروش آزرا به مراتب بهتر از لتیتود بود و از نظر تکنولوژی کارآمد و جذاب برای بازار ایران، این هیوندای بود که جایگاه بهتری نزد مشتریان به خود اختصاص داده بود. بعد از آن در سال ۲۰۱۴ شما می توانستید به سراغ ” هیوندای گرنجور ” بروید که خودرویی زیبا و محبوب بود و یا این که در میان محصولات رنو، ” سفران ” را انتخاب می نمودید. قرارگیری سفران در کنار آزرا گرانجور بیش تر به علت بازه قیمتی آن ها در سال های قبل بود و نهایتا گرنجور به مراتب پرفروش تر و جذاب تر از سفران برای مشتریان ایرانی محسوب می شد، چون امکانات فنی و رفاهی آن حرف اول را در آن رده قیمتی می زد و همچنین از نظر نیرو و شتاب به مراتب قوی تر و جذاب تر از رقیب هایی همچون سفران بود.

اکنون در سال ۲۰۱۸ مشاهده می کنیم که دو سطح خودرو از دو برند جهانی، جایگاه متفاوتی در مقایسه با گذشته در بازار کشور دارند. نسل جدید اتاق های لتیتود و سفران، این روزها در بازار ایران با اسم ” تلیسمان ” شناخته می شود که پرفروش ترین سدان وارداتی بازار ایران هست. اما تلیسمان مانند اجداد خود در گذشته، در رده گران قیمت ترین سدان های نیمه لوکس بازار قرار نمی گیرد و امروز تلیسمان با حفظ جایگاه اصلی و تخصصی خود با سدان هایی مانند هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و فولکس واگن پاسات رقابت می کند. ولی هیوندای آزرا که زمانی در بازار ایران به غیر از اتاق لوکس رنو، رقبای ژاپنی را هم کنار می زد و بیش ترین ارزش خرید را دارا بود، امروز به شکلی متفاوت در بازار ایران حضور پیدا کرده است. آزرا یا همان گانجور زمانی سمبل قدرت، آسایش، امکانات به روز و تکنولوژی برتر در بازار ایران بود و امروز کم تر نشانی از این موارد در نسل جدید آن دیده می شود.

واضح است که آزرای جدید نیز مانند نسل های قبل، اتاقی جادارتر و ابعادی بزرگ تر نسبت به رقبای ارزان تر داشته باشد، همچنین سواری آن با توجه به نوع کلاس اتاق، باید نرم تر و با آسایش بیش تری نسبت به گذشته خود و برخی از رقبای کنونی باشد، اما زمانی که به موتور این خودرو برای بازار کشور نگاه می کنیم، دیگر خبری از قدرت و برتری فنی نسبت به رقبا و دیگر سدان ها نیست و تکنولوژی به روزی در آن دیده نمی شود. آزرا ۲۰۱۸ به موتور ۲٫۴ لیتری GDi مجهز می باشد که ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این موتور می تواند در بهترین حالت، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این مدل کره ای را در ۹٫۷ ثانیه ثبت کند و این بار نمی توان گفت که آزرا دوباره با صفت چالاک و قدرتمند به بازار ایران آمده است. از نظر برخی کارشناسان، حضور آزرا با این موتور اعتبار نام آن را در بازار کاهش می دهد و شاید بهتر بود این خودرو با پیشرانه دو لیتری توربو به بازار ایران می آمد. از سوی دیگر، وقتی نام آزرا می آید، بسیاری آن را خودرویی فول آپشن و کامل تر از تمام سدان های خوش قیمت بازار می دانند، اما امروز آزرای ۲۰۱۸ دست آورد و برتری ای نسبت به سدان های زیر ۳۰۰ میلیون تومانی بازار ندارد و حتی برخی تجهیزات قبل در آن دیده نمی شود و یا نسخه بازار ایران آن با امکاناتی خوب به دست مشتریان نمی رسد. با این که در این خودرو امکاناتی مثل کروز کنترل هوشمند، گرم کن صندلی ها و غیره وجود دارد، اما خیلی از امکاناتی که امروز حتی در کیا اپتیما، رنو تلیسمان و فولکس واگن پاسات دیده می شود در آزرا وجود ندارند.

بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که آزرا دوباره به بازار ایران آمده است، کماکان با طراحی پویا و بدنه ای بزرگ و با ابهت، اما دیگر خبری از موتور قوی، شتاب قابل قبول، امکانات سرآمد و… در آن وجود ندارد. امروز آزرا به بازار آمده تا بتواند سهم هیوندای در ایران را افزایش دهد. از سوی دیگر در این مدت، رقیبی به نام رنو که در گذشته هیچ وقت به مقام هیوندای در بازار کشور نرسیده بود، نسل جدیدی از خودروهای لتیتود و سفران را با نام تلیسمان به بازار ایران فرستاده که پرفروش ترین سدان وارداتی می باشد و از آزرای ۲۰۱۸، محبوب تر، قوی تر، پرشتاب تر و دارای آپشن های بیش تری است. با این که تلیسمان از نظر اندازه در کلاس آزرا قرار ندارد، ولی با قیمتی نزدیک به ۱۱۰ میلیون تومان ارزان تر، ارزش افزوده بیش تری را برای خریداران خود دارد و نشان می دهد که رنو در این چند سال برای کسب سهم بازار کشورهایی مانند ایران چه تغییرات و پیشرفت هایی کرده و از آن سو هیوندای با معرفی نسخه ای از آزرا در ایران، نام با افتخار این محصول را به یک چالش جدی کشیده است. در حال حاضر دلایل بسیاری وجود دارد که به جای خرید هیوندای آزرا ۲۰۱۸، می توان سراغ خودروهایی با اندازه کمی کوچک تر، ولی قوی تر و با آپشن های بیش تر رفت.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar