دریافت جریمه از عاملان فروش قطعات خودرو

یکشنبه 7 اردیبهشت 99 ساعت 10:11
دریافت جریمه از عاملان فروش قطعات خودرو

در پی بحث‌های پیرامون دریافت جریمه از عاملان فروش قطعات خودرو دو خودروساز مطرح از بابت دیکرد تسویه قطعات خریداری شده، قائم مقام بازرگانی سایپا یدک اعلام کرد که از هفته اول آغاز به کار در سال جاری، مصوبه تمهیل اقساط فروردین و همچنین اردیبهشت بدون درنظر گرفتن جریمه تأخیر، صادر و به شبکه ابلاغ شده است.

طبق اطلاعات رسیده، تعدای از عاملان فروش قطعات محصولات ایران خودرو و سایپا، در اواخر سال اخیر اقدام به خرید قطعات خودرو از دو خودروساز مطرح کرده‌اند. باتوجه به اینکه خریداران یک تا دوماه پس از خرید، مبلغ را تسویه می‌کنند، درحقیقت خرید خودرو را با اعتبار یک یا دو ماهه انجام می‌دهند؛ از ایران خودرو یک ماهه و از گروه سایپا دوماهه خریدها انجام می‌شود.

هم اکنون باتوجه به وضعیت ناشی از کروناویروس و تعطیلی مراکز فروش که اجباراً طی دو ماه اخیر ایجاد شده است، این افراد نتوانسته‌اند قطعات خریداری شده خود را بفروشند؛ در نتیجه درآمدی هم نداشته‌اند که بتوانند وجه خریدهای خود را به دو خودروساز فوق بپردازند؛ بنابراین به گفته یکی از این عاملان فروش قطعات، این عدم تسویه حساب مشمول جریمه روزانه شده است.

او گفت: به طور مثال اگر قرار بوده است که ۲۰ میلیون تومان را در سال جاری پرداخت کنیم، به خاطر این عدم تسویه، در عرض یک ماه نزدیک به ۲ میلیون تومان جریمه برای ما در نظر گرفته شده که بسیار سنگین است. معلوم نیست که فرمول آن‌ها چگونه است. اگر در هفته اول دیرکرد چند درصد جریمه لحاظ شود، از هفته پس از آن درصد آن به دو تا سه برابر می‌رسد.

در این رابطه علیرضا پورسهراب، قائم مقام مدیرعامل سایپا یدک در حوزه بازرگانی، تصریح کرد: باتوجه به وضعیت حادث شده در رابطه با کرونا و تعطیلی کسب و کارها و صنوف از اسفندماه، مورخ ۲۳ فروردین امسال تصمیمی در شرکت سایپایدک گرفته شد و طی بخشنامه‌ای رسمی به تمامی اعضای شبکه شامل نمایندگی‌ها و عوامل فروش ابلاغ کردیم که بر اساس آن اعلام شد به خاطر وضعیت ایجاد شده بر اثر این ویروس و تعطیلی‌ها، تمامی اقساط مربوط به ماه فروردین را به سه قسط مساوی در ماههای فروردین، اردیبهشت و خرداد تقسیم و تمامی اقساط اردیبهشت ماه را به دو قسط در اردیبهشت و خرداد تقسیم کردیم؛ ضمن اینکه هیچ جریمه تاخیری از بابت این مهلت هم در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: در حقیقیت مطالبات خود را بدون هیچ جریمه تاخیری تمهیل کرده‌ایم. در بندی از بخشنامه اشاره شده است که این مساعدت شرکت سایپایدک با شبکه بدون هیچگونه جریمه تأخیر خواهد بود. با وجود اینکه انتظار شبکه، تنها تمهیل اقساط فروردین ماه بود اما مجموعه سایپا یدک به خاطر اینکه پیش‌بینی می‌کرد در اردیبهشت ماه هم رونق چندانی هنوز در صنوف رخ نداده باشد، اقساط اردیبهشت را هم به دو بخش تقسیم کرد.

این مقام مسئول در سایپایدک تصریح کرد: احتمالاً گله‌مندی‌ها هم متعلق به ایام پیش از ابلاغ بخشنامه بوده است. البته تا پایان فروردین ماه نیز فرصت تسویه وجود داشته است؛ لذا جریمه‌ای اعمال نمی‌شد؛ با این وجود در هفته اول پس از تعطیلات که به کار بازگشتیم، توانستیم مصوبات را از هیات مدیره گرفته و به شبکه و عاملان فروش خود ابلاغ کنیم.

لازم به ذکر است که پیگیری موضوع از ایران خودرو با نتیجه‌ای همراه نشد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar