دلیل وابستگی به واردات قطعات خودرو چیست؟

بروزرسانی در: شنبه 2 شهریور 98 ساعت 12:55
دلیل وابستگی به واردات قطعات خودرو چیست؟

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کرمانشاه با ذکر اینکه در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد قطعات خودروهای داخلی توسط خودروسازهای کشور تأمین می‌شود، اظهارکرد: این میزان برای خودروهایی که داخلی سازی نشده‌اند، کمتر از ۲۰ درصد است.

سیروس کوهستانی در خصوص سهم قطعه‌سازها از تأمین قطعات خودرو مورد نیاز کشور، اظهار کرد: هم اکنون برای بعضی خودروهای تولید داخل از جمله پراید، تیبا و خانواده پژو بجز پژو ۲۰۷ نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد قطعات توسط خودروسازهای داخل کشور تأمین می‌شود و وابستگی کمتری به وارد کردن قطعات داریم، ولی برای بعضی خودروها مثل خانواده برلیانس، خانواده رنو و... که داخلی سازی نشده‌اند این میزان کمتر از ۲۰ درصد است و امکان تأمین سهم کمتری از قطعات توسط قطعه‌سازهای داخلی وجود دارد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کرمانشاه افزود: البته تأمین قطعات خودرو در داخل کشور هم بدون وابستگی کامل انجام نمی‌گیرد، بلکه همین قطعات مواد اولیه‌ای نیاز دارند که باید از خارج از کشور تأمین شود.

به گفته کوهستانی، نمونه این موارد را در تأمین کائوچو مورد نیاز برای ساخت لاستیک و لایه نایلونی مورد نیاز برای سکوریت کردن شیشه خودروها داریم که بعضی از مواد اولیه مورد نیاز ساخت آنها تنها توسط چند کشور خاص درجهان تولید می‌شود و مجبور به وارد کردن آنها هستیم.

وی تأمین قطعات خودرو را یک زنجیره جهانی دانست که در خیلی از بخش‌ها از جمله تأمین مواد اولیه نیاز به استفاده از ظرفیت کشورهای دیگر وجود دارد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو کرمانشاه در مورد دلایلی که موجب می‌شود در بعضی از انواع قطعات خودرو به واردات وابسته باشیم، عنوان کرد: یکی از این دلایل مقیاس تولید است. برای مثال بعضی کشورها میزان تولید برای بعضی قطعات را تا چند صد میلیون قطعه در سال انجام می‌دهند و این امر تولید و سرمایه‌گذاری را برای آنها مقرون به صرفه می‌کند، ولی در ایران مقیاس مصرفی قطعات خودرو حداکثر به یک میلیون قطعه در سال می‌رسد که موجب می‌شود در بعضی زمینه‌ها تولید از نظر اقتصادی به صرفه نباشد.

به گفته کوهستانی، از طرف دیگر در زمینه تکنولوژی صنعت قطعات خودرو هم طی ۴۰ سال اخیر تحول چندانی در کشور نداشتیم و این امر موجب می‌شود تا حدودی از تکنولوژی جهان عقب بمانیم که این موضوع احتمالاً در آینده خود را به صورت مشکلات جدی‌تری نشان می‌دهد.

وی یادآوری کرد: از طرف دیگر در زمینه تولید قطعات خودرو در کشور تخصصی عمل نکرده‌ایم و این در حالی است که بعضی از کشورها تولیدهای تخصصی قطعات خودرو را دارند مثلاً آلمان در زمینه گیربکس و اسپانیا در زمینه جعبه فرمان تخصص دارد.

دبیر انجمن قطعه سازان کرمانشاه عقیده دارد ، مجموع این عوامل موجب شده برای تأمین برخی قطعات خودرو به واردات وابسته باشیم.

ایسنا

۸ هزار خودروی وارداتی در انتظار تصمیم دولت

۴ پیشنهاد برای واردات خودرو بدون خروج ارز

۳ پرونده مهم خودروسازان در مجلس قرائت می‌شود

بازداشت مدیران خودروساز، پای دلالان را از بازار خودرو کوتاه می‌کند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar