دود اگزوز خودرو احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد

سه شنبه 14 آبان 98 ساعت 15:46
دود اگزوز خودرو احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد

مطالعات محققان سوئدی نشان داد، قرار گرفتن در معرض دود وسائل نقلیه احتمال بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که در نزدیکی محل سکونتشان ترافیک وجود دارد و مدام در معرض دود حاصل از اگزوز خودروها قرار دارند،‌ در معرض سکته مغزی هستند. این خطر حتی در مناطقی با آلودگی کم هم یک تهدید جدی محسوب می‌شود.

کربن سیاه یا دوده سیاه حاصل از احتراق سوخت‌های فسیلی است و بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، عامل اصلی آلودگی هوا محسوب می‌شود. وسایل نقلیه و موتورهای دیزلی و بنزینی و نیروگاه‌های ذغال‌سنگ و دیگر سوخت‌های فسیلی، منبع اصلی تولید کربن سیاه به همراه دیگر ذرات معلق هستند.

محققان انستیتو کارولینسکا در سوئد با تمرکز بر مایع مغزی نخاعی، حس بویایی و بیماری‌های عصبی، تأثیر آلودگی را بر اعصاب بررسی کردند. نتایج نشان می‌دهد استنشاق کربن سیاه حاصل از اگزوز خودرو خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

سکته مغزی به خاطر وقفه‌ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ‌ها بوجود می‌آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می‌شود و بخشی از بافت مغز آسیب می‌بیند.

اکنون سکته مغزی مهمترین عامل ناتوانی در سراسر جهان و دومین دلیل مرگ و میر است. نکته حائز اهمیت این است که این عارضه به طور کامل قابل پیشگیری است. در سال جاری ۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان از سکته مغزی جان سالم به در بردند؛ اما خیلی از این افراد با چالش‌های اساسی از قبیل ناتوانی جسمی، مشکلات ارتباطی، ‌تغییر در نحوه تفکر و احساسات، از دست دادن شغل و درآمد و روابط اجتماعی مواجه هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه Environmental Health Perspectives منتشر شده است.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar