دپوی ۱۰ هزار کانتینر قطعات خودرو در مناطق آزاد

یکشنبه 19 اسفند 97 ساعت 13:39
دپوی 10 هزار کانتینر قطعات خودرو در مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد از دپوی ۱۰ هزار کانتینر قطعات خودرو در مناطق آزاد خبر داد و گفت: قطعات یدکی و لاستیک هم معاف از ثبت سفارش هستند و بدون تشریفات ثبت سفارش وارد مناطق آزاد شده‌اند.

در حالی که خودروسازان مهم‌ترین عامل افزایش قیمت خودرو را نبود قطعات خودرو عنوان می‌کنند که تنها از مبادی مناطق آزاد ۱۰ هزار کانتینر قطعات خودرو بدون طی مراحل ثبت سفارش وارد شده است و گویا واردات این قطعات و مواد اولیه با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی انجام شده است.

مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به اینکه با مصوبه دولت اجازه دپو بعضی از کالاها و قطعات در مناطق آزاد داده شده است، اظهار داشت: گفته می‌شود ۱۰ هزار کانتینر قطعات و مواد اولیه خودرو وارد مناطق آزاد شده است.

وی در خصوص دپوی کالاهای اساسی در مناطق آزاد گفت: دپوی قابل توجهی از کالاهای اساسی در مناطق آزاد وجود ندارد. اساساً وزارت صمت باید نسبت به واردات قطعات و مواد اولیه و کالاهای اساسی اقدام کند و مناطق آزاد در این حوزه سیاست گذار نیست.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با ذکر اینکه در راستای رفع مشکلات تأمین بعضی از کالاها در کشور، ۳ هزارو ۲۰۰ قلم کالا معاف از ثبت سفارش در مناطق آزاد شده‌اند، گفت: طبق مصوبه دولت این میزان کالا و مواد اولیه بدون ثبت سفارش و سهمیه ارزی وارد مناطق آزاد و در این مناطق دپو می‌شوند تا در وضعیت عادی پس از ثبت سفارش وارد سرزمین مادر شوند.

بانک تاکید کرد: هم قطعات یدکی خودرو و هم لاستیک مشمول معافیت از ثبت سفارش در مناطق آزاد هستند.

وی پیش‌تر گفته بود که برای واردات کالاها، مواد اولیه تولید و ماشین آلات ۲.۴ میلیارد دلار تقاضا شده بود ولی ‌ ۸۰ میلیون دلار برای ثبت سفارش کالا در مناطق آزاد تخصیص داده شد. رقم ۳۰۰ میلیون دلار هم تقاضا برای کالای همراه مسافر بود که اصلاً تخصیص داده نشد.

طبق گفته بانک، با وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی هم تفاهماتی انجام شده مبنی بر اینکه اگر نیاز به واردات کالای اساسی وجود دارد با تأمین ارز از طرف این وزارتخانه‌ها هر چه سریعتر نسبت به واردات آن از مناطق آزاد اقدام شود.

ایلنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar