چه خبر از سیتروئن C3 هاچ‌بک؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
چه خبر از سیتروئن C3 هاچ‌بک؟

پس از امضای توافق برجام بود که همکاری احتمالی گروه خودروسازی پژو سیتروئن با دو خودروساز دولتی بزرگ ایران، سایپا و ایران خودرو سروصدای زیادی به پا کرد. پس از برجام مذاکرات ایران خودرو و پژو منجر به امضای قراردادهایی بین دو طرف شد که تأسیس شرکت ایکاپ، ثمره یکی از آن‌ها بود. این شرکت قرار است محصولات پژو را در ایران مونتاژ کرده و روانه بازار کند.

همکاری دوباره دو یار قدیمی

از سوی دیگر، سایپا و سیتروئن که دو یار قدیمی هم محسوب می‌شوند، طی ماه‌های اخیر سروصدای زیادی به پا کرده‌اند. در راستای این همکاری جدید دو کمپانی، سایپا بخشی از سهام خط تولید کاشان را به سیتروئن واگذار کرد  و این گونه مشخص شد که محصولات سیتروئن، همین جا قرار است مونتاژ شوند. در قرارداد سایپا با سیتروئن، این شرکت فرانسوی یک سرمایه گذاری معادل ۳۰۰ میلیون دلار در سایپا انجام داده و طبق این قرارداد، تا سال ۹۸ سه محصول مختلف سیتروئن در ایران تولید خواهد شد که ۳۰ درصد از آن‌ها قرار است به بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا صادر شوند.

سیتروئن C3 هاچ بک

هاچ‌بک C3 در ایران رونمایی شد

آذر ماه امسال، طی مراسمی رسمی، شرکت سایپا سیتروئن از هاچ بک C3 رونمایی کردند. فریبرز شهباز در مراسم رونمایی از این خودرو گفته بود که تولید آن قرار است در نیمه اول سال ۹۷ در خط تولید کاشان آغاز شود و در صورت تأمین شرایط لازم، تیراژ تولید آن به ۳۵ هزار دستگاه در سال خواهد رسید. این خودرو که رقیب مستقیم پژو ۲۰۰۸ محسوب می‌شود، یک مدل هاچ بک است که در بازارهای جهانی مختلف با قیمتی بین ۱۲ تا ۲۰ هزار دلار، بسته به تریم های مختلف فروخته می‌شود.

رونمایی سیتروئن C3 در ایران

رونمایی سیتروئن C3 در ایران

خط تولید در حال آماده‌سازی است

دی ماه سال جاری خبری منتشر شد که تولید آزمایشی این خودرو در خط تولید کاشان آغاز شده است و طبق برنامه ریزی‌ها، به زودی قرار است وارد فازهای بعدی بهره برداری آزمایشی قرار بگیرد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، از خرداد ۹۷ تولید این خودرو به صورت SKD قرار است شروع شود. در مراسم رونمایی، فریبرز شهباز در مورد این خودرو گفته: "براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده خودروی C3 به عنوان اولین محصول مشترک سایپا و سیتروئن فرانسه در ابتدای سال ۱۳۹۷ به تولید خواهد رسید، هرچند که تولید تیراژ بالا و عرضه‌ی این خودرو تا پیش از سال ۹۸ امکان‌پذیر نخواهد بود. این خودرو در ابتدا با میزان داخلی‌سازی ۲۰ درصد تولید خواهد شد و به مرور زمان این میزان را به ۷۰ درصد خواهیم رساند."

سیتروئن C3 هاچ بک

وی در ادامه با بیان این که پس از اسلوواکی ایران دومین کشوری محسوب می‌شود که خودرو قرار است در آن تولید شود افزوده: "تلاش می‌کنیم به عنوان هاب منطقه برای صادرات این محصول و دیگران خودروهای تولیدی مشترک ما با سیتروئن به کشورهای خاورمیانه و آفریقا فعالیت کنیم و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه، به دنبال صادرات ۳۰ درصدی محصولات خود هستیم."

در همین مراسم، آیان مارتین، قائم مقام سایپا سیتروئن با اعلام این که کمپانی در آینده دو مدل دیگر هم تولید خواهد کرد که یکی سدان و دیگری شاسی بلند هستند، افزوده: "سایپا از قدیم به عنوان شریک بلند مدت سیتروئن به شمار رفته به نحوی که سابقه‌ی همکاری ما با یکدیگر به بیش از ۵۰ سال قبل برمی‌گردد. نمایندگی‌های شرکت مشترک ما با استانداردهای روز سیتروئن فرانسه که در حال حاضر در کشورهای اروپایی اجرا شده است؛ در ایران نیز راه‌اندازی خواهند شد."

سیتروئن C3 هاچ بک

وضعیت C3 در بازار ایران

سیتروئن C3 در صورت ورود بازار قطعاً با استقبال خوب مردم که خسته از چینی‌های بی کیفیت هستند مواجه خواهد شد. قیمتی که احتمالاً سایپا روی این خودرو تعیین خواهد کرد قطعاً بالای ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود، البته برخی حتی می گویند ممکن است برخی تریم های این خودرو تا ۱۸۰ میلیون هم خریدوفروش شود! امیدواریم این خودرو را به قیمتی مناسب به زودی در خیابان‌های کشورمان ببینیم.

با توجه به این گزارش‌ها و همچنین انتشار خبری در بهمن ماه که حاکی از ورود اولین نمونه‌های این خودرو به گمرک بودیم، بهترین حدس ما این است که نخستین نمونه‌های این خودرو را از تابستان ۹۷ در خیابان‌های کشور خواهیم دید. در ادامه این مطلب، نگاهی کوتاه به این خودرو خواهیم انداخت، با ما همراه باشید.

چگونه خودرویی است؟

یک سوپرمینی با طراحی زیبا که جذبه فرانسوی آن از فرسنگ‌ها به چشم می زند. این خودرو برخی عناصر طراحی خود را از کاکتوس گرفته و وارد یک مسیر تازه شده که دیگر خبری از برخی موارد طراحی اکستریم کاکتوس در آن نیست. سیتروئن C3 خودرویی بسیار سبک و چالاک است. ضربه گیرهایی که روی بدنه می‌بینید آپشن هستند و در صورتی که از نظر شما خودرو را زشت می‌کنند، می‌توانید آن‌ها را حذف کنید. با وجود رنگ بدنه دوگانه و تم‌های مختلفی که داخل کابین می‌توانید انتخاب کنید، این ضربه گیرها می‌توانند زیبایی خاصی به خودرو ببخشند، هرچند، این موضوعی کاملاً سلیقه‌ای است. کمپانی فقط یک سبک بدنه ۵ درب از این خودرو ارائه کرده است. پلت فرم این خودرو با پژو ۲۰۸ یکی است و از نظر فنی بسیار شبیه به هم هستند، اگرچه در سیتروئن C3 تاکید بیشتری روی آسایش و رفاه سرنشین شده است.

سیتروئن C3 هاچ بک

در جاده چگونه است؟

به دلیل وزن کمی که خودرو دارد، سیتروئن C3 مدلی بسیار چالاک است و موتور ۱.۲ لیتری آن نیروی خوبی در اختیار راننده قرار می‌دهد، البته از ما می‌شنوید بی خیال نسخه‌های با موتور ضعیف‌تر آن بشوید. در پیچ‌ها، C3 توانایی‌های بالایی دارد ولی قطعاً در کلاس خود بهترین نیست. خودرو کاملاً چابک است ولی فرمان گاهی اوقات عملکرد خیلی خوبی ندارد. با این حال، سیستم تعلیق انعطاف پذیر خودرو حتی در پردست اندازترین جاده‌ها هم عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. صندلی‌ها به نظر صاف می‌رسند، ولی در پیچ‌ها به خوبی سرنشین را می‌توانند ساپورت کنند. در سرعت‌های بالا، صدای باد داخل کابین می‌پیچد ولی در دیگر مواقع، با کابینی بی سروصدا مواجه هستیم. در شهر، سیستم تعلیق به طرز شگفت انگیزی بی سروصداست.

داخل کابین

سیتروئن در حال گذر از کلیشه‌های طراحی کابین خودرویی به سوی یک طراحی بسیار مدرن است. شکل‌ها صاف‌تر هستند و گوشه‌هایی گرد دارند، تزئینات خاصی که داخل درب‌ها مشاهده می‌کنید، ضربه گیرها و حتی سقف خودرو ظاهر بسیار متفاوتی به کابین داده‌اند. مواد اولیه صندلی‌ها جدید هستند و بهتر بگوییم، چنین جنسی را قبلاً روی کاناپه منزلتان دیده‌اید. البته در پنل درب‌ها از پلاستیک زیادی استفاده شده که ممکن است به ذوق برخی‌ها بزند. حداقل خوبی C3 این است که می‌توانید داشبورد و درب‌ها را با پنل هایی ویژه سفارشی سازی کنید.

سیتروئن C3 هاچ بک

صفحه نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی از نظر گرافیکی و لمس بسیار بهتر از ۲۰۸ یا کاکتوس یا اکثریت دیگر سوپرمینی ها است و از سیستم همگام سازی تلفن همراه هم بهره می‌برد و دیگر نیازی نیست برای استفاده از سیستم ناوبری پشت فرمان گوشی تلفن خود را در دست بگیرید.

خودرو همچنین یک آپشن دوربین داشبورد هم دارد. اگر تصادفی رخ دهد، این دوربین لحظات قبل و بعد از تصادف را ضبط می‌کند. در لحظه‌های بهتر، اگر از منظره پیش روی خود می‌خواهید فیلم ضبط کنید، فقط کافیست یک دکمه روی آینه وسط را فشار دهید تا این کار انجام شود.

سیتروئن C3 هاچ بک

ارزش خرید دارد؟

با توجه به قیمت ۱۵ هزار یورویی سیتروئن C3 در بازارهای جهانی ، اگر این خودرو در بازه قیمتی ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان به بازار ایران عرضه شود قطعا فروش خوبی را تجربه خواهد کرد . شرکت در این خودرو سیستم ترمز اضطراری خودکار را حذف کرده که همین یکی از ایرادهای بزرگ آن محسوب می‌شود.

نتیجه گیری

سیتروئن C3 روی هم رفته یک هاچ بک سوپرمینی خوب ولی نه فوق العاده است، در کل از رانندگی با این خودرو لذت خواهید برد.

مزایا:

  • رانندگی و سواری با آن بسیار لذت بخش است،
  • ظاهر زیبایی دارد،
  • خودرویی متفاوت از دیگر مدل‌های سگمنت خود محسوب می‌شود

معایب:

  • فضای سرنشین عقب خیلی خوب نیست،
  • از تکنولوژی‌های خیلی بروز بهره نمی‌برد

 

جدول مشخصات فنی نمونه استاندارد ۱.۲ لیتری توربو

ظرفیت بار (لیتر - صندلی‌ها در حالت عادی) ۳۰۰
ظرفیت بار (لیتر - صندلی‌ها خوابیده) ۹۲۲
ظرفیت سرنشین ۵
قدرت موتور (اسب بخار) ۱۰۸
قدرت موتور (دور در دقیقه) ۵۵۰۰
گشتاور (نیوتن متر) ۲۰۵
گشتاور (دور در دقیقه) ۱۵۰۰
سیلندرها ۳
نوع سیستم سوخت رسانی تزریق مستقیم توربو
گیربکس دستی
تعداد دنده ۵
شعاع چرخش (متر) ۱۰.۹
مصرف سوخت شهر ۵.۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی ۴.۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر
صفر تا صد (ثانیه) ۹.۳
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت ۱۹۰
طول بین دو محور (میلی متر) ۲۵۳۹
حجم موتور (سی سی) ۱۱۹۹
ظرفیت باک (لیتر ۴۵
عرض (میلی متر) ۱۷۷۹
ارتفاع (میلی متر) ۱۴۷۴
طول (میلی متر) ۳۹۹۶
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۰۵۰

تکمیلی : شایان ذکر است سایپا اعلام کرده است که پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربوی پژو ۲۰۰۸ که قادر به تولید ۱۶۳ اسب بخار قدرت  و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور می باشد را برای سیتروئن C3 استفاده خواهد کرد !

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

5 دیدگاه ها برای "چه خبر از سیتروئن C3 هاچ‌بک؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
میلاد
مهمان

گفته ب قیمتی تقریبا بین۱۲تا ۲۰هزار دلار
با همون ۲۰هزار دلار هم میشه تقریبا۱۰۰میلیون تومن
ولی همینو منتظر باشید با ۲۰۰تومن چه فروشی بزنه
درضمن طرح چراغای جلوش هم از نیسان جوک گرفته که طرح جدیدی نیست

فراز
مهمان

Mahsin o bas savar shod ta begi khobe ya bade
Az ro kaghaz ke namishe fahmid !
Va gheymatesham bayad baz biad to bazar
Rozaye aval hamishe migan arzono folan bisan hast o arzon o folan bisan mikone !
Pridam ye moghei 4 5toman bud ! Samandam 13 14 toman! Va va va !!!!
Dar inke sharaf dare be tolidat dakheli shaki nis ! Az hame nazar !!!!!
Vali bas bebinim bishtar che sabk adamayi ya che nasli az maha in mashino mipasandan o mitone niazaye kharidarano bar taraf kone ya ….!!!!!!

فاراب
مهمان

خوب اگه این قیمتی که اعلام کردن باشه هر عقل سلیمی میگه مثلما DS3بهتر از سیتروئن هست

milad
مهمان

سیتروئن DS3 حدود ۱۹۰ میلیون تومانه !

Arash
مهمان

جنگه مگه چه خبره ۱۹۰ میلیون