دولت قانون اسقاط خودروهای فرسوده را جدی بگیرد

شنبه 2 شهریور 98 ساعت 15:39
دولت قانون اسقاط خودروهای فرسوده را جدی بگیرد

عضو کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از بی توجهی دولت به اسقاط خودروهای فرسوده و ایجاد مشکلات زیست محیطی گفت: با فعال شدن مراکز اسقاط و افزایش تولید در خودروسازان، اشتغال بیشتر شده و گردش مالی بهبود پیدا می‌کند.

نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم اهتمام بخش‌های گوناگون دولت در اسقاط خودرو گفت:‌ متأسفانه مردم تهران هزینه خرید بنز و بی‌ام‌و می‌دهند ولی پراید، پیکان و پژو سوار می‌شوند.

وی افزود:‌ متأسفانه بعضی خودروهای فعلی در ایران در وضعیتی است که در زمستان بخاری آنها کار نمی‌کند و در تابستان کولرش، چون که این خودروها فرسوده بوده و سیمای پایتخت را به هم زده است و چنین وضعیتی در دیگر شهرها هم وجود دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: خودروهای فرسوده اگر هرچه زودتر اسقاط نشوند می‌توانند مشکلات زیست‌محیطی بیشتری را برای جامعه به وجود آورند و با آلودگی هوا ضررهای بسیار بزرگ و غیرقابل جبرانی را برای بهداشت و سلامت جامعه وارد کرده و مصرف فراوان بنزین موجبات خسران کشور را ایجاد می‌کند.

قاضی‌پور اظهار داشت: وزارت نفت می‌تواند با همراهی و همکاری و ایفای وظایفش در مسیر قانون اسقاط خودروها ضمن ایجاد رونق تولید در کشور باعث کاهش مصرف بنزین در کشور شده و با اجرای اقداماتی برای صادرات آن برای کشور ارزآوری داشته باشد.

وی یادآوری کرد: اگر سریع‌تر برای اسقاط خودروهای فرسوده اقدام نکنیم موجبات آسیب فراوان به نسلی فعلی و آینده خواهد شد چون که آلودگی‌های زیست‌ محیطی و هوا در ژنتیک انسان تأثیر گذاشته و به خاطر عدم احتراق کامل سوخت باعث متولد شدن فرزندانی نارس و دارای بیماری‌های خاص خواهد شد. ضمن اینکه کودکان فعلی هم به خاطر آسیب‌پذیری بیشتر درگیر انواع و اقسام بیماری‌ها از جمله سرطان‌های گوناگون خواهند شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:‌ نیروی انتظامی و پلیس راهور با توجه به اینکه ایرادات اساسی خودروهای فرسوده مسبب بروز تصادفات فراوانی در کشور هستند می‌تواند با استفاده از ابزارهای قانونی و نظارتی خود از بخش‌های گوناگون دولت بخواهد قانون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را سریع‌تر اجرایی کند.

قاضی‌زاده گفت: شرکت‌های ذوب‌آهن و فولاد مبارکه در حال حاضر نیازمند آهن قراضه برای تولید ورق‌های گوناگون هستند و بر همین اساس اگر از ظرفیت بسیار قابل توجه واحدهای اسقاط خودرو در کشور استفاده کنیم می‌توانیم ضمن اشتغالزایی فراوان در این واحدها که بعضاً ۴۰ تا ۵۰ کارگر در آنجا مشغول است استفاده کرده و نیازمندهای آهن قراضه خود را با اسقاط خودرو تأمین کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود:‌در وضعیت تحریم‌های ظالمانه فعلی اگر به سمت اسقاط خودروهای فرسوده برویم منافع فراوانی برای کشور به همراه خواهد داشت که ضمن ایجاد رونق در شرکت خودروسازی و بهبود کار و تلاش در آنجا می‌توانیم اشتغال بیشتری را در این مراکز صنعتی داشته باشیم. ضمن اینکه اشتغال به وجود آمده در مراکز اسقاط ‌کننده خودرو هم منجر به توسعه درآمد در کشور خواهد شد.

قاضی‌پور گفت: در وضعیت کنونی که واردات ممنوع است می‌توانیم با بالفعل کردن ظرفیت بالقوه واحدهای اسقاط کننده خودرو به کار و کارگر ایرانی توجه بیشتری کنیم.

وی یادآوری کرد:‌ بتازگی طرح ساماندهی خودرو در مجلس با رفع ایرادات شورای نگهبان به تصویب رسیده است که در یکی از مواد آن دولت را موظف کردیم که به ازای تولید هر چهار خودرو یک خودرو را باید از رده خارج کند. ضمن اینکه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در قانون هوای پاک به صراحت آمده است. این در حالی است که دولت تن به اجرای این مصوبه نداده است.

قاضی پور افزود: اکنون که لوایح محیط زیستی مثل قانون هوای پاک وجود دارد، سازمان محیط زیست باید اجرای آنها را با دقت پیگیری کند.

وی با اشاره به تعویق ماده ۱۱ و ۱۲ آئین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک، گفت: این مواد در قانون هوای پاک که مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده و تولید موتورسیکلت‌های برقی است، به عقب افتاده در حالی که این یک مصوبه قانونی است که پیگیر این موضوع در مجلس خواهیم بود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: هدف از نشست‌های کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تضمین سلامت شهروندان است و اگر قرار باشد مصوبات و قوانین کاهش آلودگی هوا، اجرا نشود این جلسات و این کارگروه خروجی مثبتی نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: تعویق بعضی مواد قانون هوای پاک را از طریق هیأت تطبیق قوانین در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از طرف بخش‌های دولت که در قوانین گوناگون به صراحت وظایفی را برای قوه مجریه در نظر گرفته شده اجرایی نشود گزارشی را در این باره تهیه کرده و نهادهای نظارتی ارسال خواهیم کرد.

قاضی پور اظهار داشت: ۲ طرح «ممنوعیت رفت و آمد وسایل نقلیه موتوری فرسوده در کلان‌شهرها» و «الزام خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان به اسقاط» در خرداد ماه در مجلس به تصویب نمایندگان رسید که دولت موظف است از محل صرفه‌جویی حاصل از بهبود و مدیریت مصرف سوخت ناشی از اجرای این قانون، سازوکار و تسهیلات لازم را برای جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی با خودروهای نو فراهم کند.

وی گفت: خودرویی که از رده خارج می‌شود حداقل چند میلیون ارزش مالی دارد ولی اراده و جدیتی تاکنون برای اجرای قانون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده توسط خودروسازان، وجود نداشته است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس یادآوری کرد: اسقاط خودرو دارای گردش مالی فراوانی در کشور است که می‌توان به درآمد زیاد برای واحدهای اسقاط کننده و شرکت‌های خودروسازی اشاره کرد.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar