۵۵ هزار میلیارد تومان رانت در بازار خودرو

چهارشنبه 18 اسفند 00 ساعت 14:43
55 هزار میلیارد تومان رانت در بازار خودرو
در بازار خودرو کشور دست کم ۵۵ هزار میلیارد تومان رانت حاصل از اعمال قیمت دستوری در دوره شش ماهه از ابتدای خرداد تا انتهای آبان ۱۴۰۰ توزیع شده است.

تا پایان سال ۱۳۹۹ رقم این رانت ۱۲۰ هزارمیلیارد تومان بود و جمع رانت شکاف بازار تا پایان شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۷۵ هزار میلیارد تومان بالغ می شود.

در حالیکه خودروسازان کشور حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی به زنجیره تأمین را در کارنامه خود ثبت کردند، و به این ‌ترتیب در شرایطی تولید‌کننده و مصرف‌ کننده خودروی کشور به واسطه سیاست‌گذاری غلط و قیمت‌گذاری دستوری، زیان هنگفتی را متحمل شدند که دلالان و واسطه ‌گران، سودهای نجومی از بازار کسب کردند.

این گزارش می افزاید که استمرار این سیاست‌های غلط، منجر به توزیع رانت با ارقام نجومی در بازار خودرو شده و روز به روز سرمایه‌های سرگردان بیشتری جذب این بازار می‌شود.

55 هزار میلیارد تومان رانت در بازار خودرو

بنا بر این گزاش، خریداران خودرو در ۱۱ ماه امسال به ‌صورت میانگین با کسب ۳۰ درصد سود حاصل از شکاف بازار بیش از همه سرمایه‌گذاران سود کرده‌ اند.

همچنین داده‌های آماری انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور نشان می‌دهد سطح عمومی قیمت خودروهای پرفروش در بازار داخلی از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ درصد افزایش یافته که این میزان، بیشتر از بازدهی سایر بازارها از جمله طلا، ارز، مسکن و بورس است.

همه اینها در حالی است که خریدارانی که امسال در جریان قرعه‌ کشی یا لاتاری خودروسازان، محصولات داخلی را به قیمت کارخانه خریده و در بازار آزاد فروخته ‌اند، بیش از هر سرمایه‌گذار دیگری در همه بازارها سود کرده‌اند.

در ادامه و در جدول زیر نگاهی به میزان رانت بازار خودروهای پرتیراژ کشور شامل گروه پژو، گروه سمند، دنا، رانا و خانواده تیبا می اندازیم که خالی از لطف نیست:

رانت بازار خودروهای پرتیراژ کشور شامل گروه پژو، گروه سمند، دنا، رانا و خانواده تیبا

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar