۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان جریمه هر روز نداشتن معاینه فنی

چهارشنبه 27 مهر 01 ساعت 15:27
۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان جریمه هر روز نداشتن معاینه فنی

سرهنگ علی اصغر شریفی روز چهارشنبه در یک برنامه خبری افزود: دودزا بودن دو جریمه دارد؛ اول اینکه خودرو به علت دودزا بودن جریمه می‌شود و دوم به علت این موضوع، اعمال قانون و متوقف خواهد شد و در ادامه پلاک اعزام به تعمیرگاه دریافت می‌کند و حتما باید به تعمیرگاه برود و رفع نقص انجام دهد.

خودرو دود زا باید به معاینه فنی برود و پس از آن به پلیس مراجعه کند همچنین جریمه دودزا بودن نیز ۶۳ هزار تومان است و به ازای هر روز نداشتن معاینه فنی نیز ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان جریمه برای راننده خودرو در نظر گرفته می‌شود.

شریفی با بیان اینکه معاینه فنی یک بررسی کلی است، افزود: در این فرایند علاوه بر موضوعی مانند دودزا بودن به ارتفاع ماشین، وضعیت ظاهری، چراغ‌ها، شیشه، رینگ‌ها و لاستیک‌ها توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه در معاینه فنی موضوع آلایندگی خودروها کنترل و این فرایند با استفاده از یک دستگاه در اگزوز انجام می‌شود گفت: موضوع بعدی سیستم تعلیق و کمک‌فنرهای خودرو است همچنین سالم‌بودن شیشه خودرو و وجود ترک روی آن بسیار جدی و مهم است. یک ترک کوچک شاید در نگاه اول جدی نباشد اما ممکن است که همین سهل‌انگاری باعث بروز حوادث جدی شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: سیستم روشنایی خودرو و برف‌پاک‌کن‌ها نیز در فرایند معاینه فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد که این دو عامل به دید بهتر راننده حین رانندگی کمک می‌کند همچنین ریسک حادثه را کاهش می‌دهد.

وی درباره اینکه آیا احتمال باطل شدن معاینه فنی نیز وجود دارد گفت: اگر معاینه فنی توسط راننده دریافت شود ولی از نظر ظاهری وسیله نقلیه دارای ایراد و نقص باشد، پلیس می‌تواند این خودرو را مجدد به مراکز معاینه فنی اعزام کند، مواردی چون دود کردن خودروها، نقص در سیستم روشنایی، شکستگی شیشه‌ها، ارتفاع و نواقص ظاهری جز مواردی هست که پلیس می‌تواند در مورد آن اعمال قانون کند. این موضوعات مواردی هستند که به چشم پلیس مشهود است و اگر رؤیت شود می‌تواند جزو نواقص باشد و پلیس راننده را جریمه کند.

شریفی خاطرنشان کرد: در این صورت راننده توسط دست افزارهای در دست پلیس اعمال قانون می‌شود و معاینه فنی از درجه اعتبار ساقط و راننده باید بعد از رفع نقص مجدد نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کند. خودرویی که بعد از دریافت معاینه فنی دچار نقص می‌شود ممکن است از جلوی دوربین‌ها تردد کند اما به محض رؤیت نواقص توسط پلیس متوقف و معاینه فنی خودرو از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

اگر علت تصادف نقص فنی خودرو باشد، جرم محسوب می‌شود

وی با تاکید بر اینکه اگر در تصادف مشخص شود که حادثه به علت نقص فنی خودرو بوده‌است، جرم محسوب می‌شود، اظهارداشت: ما دو نوع نقص فنی در حوادث رانندگی داریم و اگر تصادفی روی دهد و برای کارشناس راهور محرز شود که این تصادف به دلیل داشتن نقص فنی وسیله نقلیه بوده است مانند اینکه راننده خواسته ترمز بگیرد و ترمز عمل نکرده مانند تصادف چند وقت کامیون با چند وسیله نقلیه در اشرفی اصفهانی که ترمز در سرازیری عمل نکرده بود، راننده باید تمام خسارات را جبران و این سهل انگاری وی جرم تلقی می‌شود زیرا با جان افراد سروکار دارد.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar