روش پرداخت خسارت تصادف به خودروی متعارف و نامتعارف

چهارشنبه 15 تیر 01 ساعت 17:40
روش پرداخت خسارت تصادف به خودروی متعارف و نامتعارف

سرهنگ احسان مومنی با اشاره به نحوه پرداخت خسارت از طریق بیمه به خودروهای متعارف و نامتعارف گفت: برابر ماده۸  قانون بیمه، خودروی متعارف خودرویی است که ارزش آن کمتر از ۵۰ درصد دیه یک انسان در ماه حرام باشد.

بر همین اساس خودروی نامتعارف خودرویی است ارزش آن بالای ۵۰ درصد دیه یک انسان در ماه حرام باشد. در سال جاری دیه یک انسان در ماه حرام ۸۰۰ میلیون است که ۵۰ درصد آن ۴۰۰ میلون تومان است، پس خودرویی متعارف است که زیر ۴۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد. در حال حاضر در میان خودروهای ایرانی می‌توان دنا پلاس را خودرویی متعارف نامید.

مومنی افزود: اگر تصادفی پیش آمد و خودرو نامتعارف بود، بیمه خسارتی بر اساس قیمت خودروی متعارف برای خودروی نامتعارف پرداخت می‌کند.

نحوه پرداخت خسارت در تصادف خودروهای نامتعارف چگونه است؟
وی ادامه داد: برای مثال اگر تصادفی میان یک دستگاه سواری بی‌ام‌دبلیو به عنوان خودرویی نامتعارف و یک دستگاه سواری پراید رخ دهد و در جریان آن سواری بی‌ام‌دبلیو غیر مقصر باشد و چراغ عقب سواری بی‌ام‌دبلیو خسارت ببیند و ارزش آن ۱۵ میلیون باشد، بیمه بر اساس خودروی متعارف که برای مثال سواری دنا پلاس است پنج میلیون تومان که برابر قیمت چراغ سواری دنا است به زیان‌دیده پرداخت می‌کند و مابه تفاوت ۱۰ میلیون تومانی توسط بیمه پرداخت نمی‌شود. پرداخت این رقم بر عهده راننده مقصر هم نیست و مالک سواری بی‌ام‌و اگر بیمه بدنه داشته‌باشد می‌تواند از طریق این بیمه خسارت خودرو را جبران کند.

مومنی افزود : به همین دلیل است که خودروهای نامتعارف حتما باید خودروی خود را بیمه بدنه کنند که در این حوادث بتوانند خسارت خود را جبران کنند.

وی با اشاره به تخفیف بیمه نیز گفت: بیمه وقتی تخفیف می‌دهد که مالک خودرو تخلف و تصادف نداشته باشد و از بیمه استفاده نکرده باشد که این اقدام به عنوان اهرمی تشویقی از سوی شرکت بیمه است. این تخفیف قبلا روی خودرو اعمال می شد و زمانی که خودرو فروخته می‌شد این تخفیف به مالک جدید منتقل می‌شد. ممکن بود مالک بعدی راننده متخلفی باشد اما در حال حاضر  تخفیف بیمه روی کد ملی اعمال می‌شود و اگر مالک راننده خوبی باشد تخفیف به وی تعلق می‌گیرد. این تخفیف برای راننده محفوظ می‌ماند و اگر خودروی جدید خریداری شد این تخفیف به خودروی جدید منتقل می‌شود. اگر فرد خودروی وی را نخرد نیز این تخفیف می‌تواند به افراد درجه یک خانواده مانند فرزند، همسر و والدین  منتقل شود.

دستورالعمل پلیس برای رانندگان در شرایط وقوع تصادفات خسارتی زیر بیست میلیون تومان
مومنی درباره نحوه اقدامات راننده پس از تصادف و خرابی خودرو نیز گفت: در صورت وقوع تصادف خسارتی و خرابی وسیله نقلیه، ابتدا رانندگان باید خونسردی خود را حفظ کنند و چراغ‌های خطر وسیله نقلیه را روشن کرده و وسیله را به منتهی الیه سمت راست راه و محلی امن هدایت کنند. اگر این اتفاق در محور بزرگراهی افتاد حتی المقدور وسیله نقلیه را از محور بزرگراهی خارج کرده و در قسمت عقب وسیله نقلیه و در فاصله ۱۵۰ متری از علایم هشداردهنده و بیم‌دهنده برای اطلاع و آگاهی به دیگر رانندگان نصب کنند.

وی افزود: نکته‌ای که رانندگان باید به آن توجه کنند این است که راننده و سرنشینان وسیله نقلیه باید سریعا از خودرو خارج شده و در محلی امن خارج از سطح راه بایستند و با مراکز امدادی و پلیس تماس بگیرند تا تیم‌ها و عوامل امدادی در محل حادثه حضور پیدا کنند و رانندگان از تعمیر وسیله نقلیه در سطح معابر مخصوصا محورهای بزرگراهی  بخاطر سرعت زیاد وسایل نقلیه جدا خودداری کنند.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می‌کرد، ادامه داد: با این اقدامات از بروز تصادفاتی شدید که ممکن است باعث شود راننده یا دیگر سرنشینان جان خود را از دست بدهند تا حدود بسیار زیادی جلوگیری می‌شود.

نحوه دریافت خسارات در تصادفات خسارتی زیر ۲۰ میلیون تومان
مومنی در ادامه درباره دریافت خسارت در تصادفات خسارتی زیر بیست میلیون تومان و نحوه و شرایط مراجعه به بیمه نیز اظهارکرد: در صورت وقوع تصادف خسارتی، ابتدا رانندگان باید ضمن حفظ خونسردی خود وسیله نقلیه را به منتهی الیه سمت راست راه و به یک محل امن هدایت کنند و اگر تصادف خسارتی باشد، خسارت زیر مبلغ بیست میلیون تومان باشد و رانندگان با یکدیگر توافق داشته باشند و مقصر حادثه تقصیر خود را قبول داشته و اختلافی بین آنها وجود نداشته باشد و هر دو سیله نقلیه نیز دارای بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر باشند می‌توانند به اتفاق یکدیگر به شرکت بیمه مراجعه کنند و تا سقف ۲۰ میلیون تومان بدون کروکی و بدون گزارش پلیس خسارت خود را دریافت کنند.

وی گفت: نیازی نیز رانندگان در تصادفات خسارتی زیر بیست میلیون تومان منتظر حضور پلیس باشند و ترافیک ایجاد کنند. آنها می‌توانند با توجه به موارد ذکر شده به بیمه مراجعه و خسارت خود را دریافت کنند. برابر آیین نامه راهور رانندگان مکلفند در تصادفات خسارتی وسیله نقلیه را به سمت راست راه منتقل کنند اما در تصادفات جرحی  و فوتی باید صحنه حفظ شود تا پلیس در صحنه تصادف حضور پیدا کند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar