طرح نصب پلاک سوم بر روی خودروها اجرایی خواهد شد

سه شنبه 13 دی 01 ساعت 12:33
طرح نصب پلاک سوم بر روی خودروها اجرایی خواهد شد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا گفت: به زودی، طرح نصب پلاک سوم بر روی خودروها، اجرایی خواهد شد.

سید کمال هادیانفر، با اعلام این خبر اظهار داشت: نصب پلاک سوم روی خودروها کار بسیار اثربخش و درستی است که باید انجام شود، این موضوع تکلیف قانونی سال ۸۴ است که به دلایل مختلفی اجرا نشده بود و از وقتی که من به پلیس راهور آمدم پیگیر اجرای آن هستم.

وی درباره اینکه درحال حاضر نصب پلاک سوم در چه مرحله‌ای قرار دارد، تصریح کرد: در حال حاضر ما در مرحله تولید نرم افزار هستیم و نرم‌افزارهای این پلاک سوم باید آماده شود. این موضوع در اولویت قرار دارد. موضوع دیگر بحث چیپ‌هایی است که باید زیر شیشه و آئینه خودرو نصب شود. برای این موضوع خود من به دانشگاه‌های مختلفی مانند دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت و ... رفتم و جلساتی را داشتیم، آنها آماده بودند که بیایند و در تولید چیپ به ما کمک کنند. این موضوع خوبی است که سبب می‌شود وابستگی ارزی هم نداشته باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا افزود: در مواردی که اشاره کردم اقداماتی انجام شده اما برخی مشکلات هم هنوز وجود دارد. یکی دیگر از مواردی که باید تهیه شود، دستگاه خواننده این چیپ‌هاست که در واقع به آن «چیپ ریدر» می‌گویند و ما این راه هم باید تهیه کنیم.

هادیانفر با تاکید بر اینکه نصب پلاک سوم روی خودرو الزام قانونی دارد، درباره فواید نصب پلاک سوم نیز گفت: این پلاک‌ها فواید زیادی دارد، از جمله اینکه در کشف خودروهای سرقتی بسیار موثر است. در مورد پلاک های مخدوش و دستکاری شده بسیار کارآمدی دارد و پلیس دیگر برای اصالت خودرو نیز نیازی به کنترل تمام اجزای خودرو ندارد.

وی ادامه داد: گاهی برخی از رانندگان گلایه می‌کنند در محلی نبوده اما از آن محل برای آنان پیامک جریمه آمده است و بعد که پیامک را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که فردی پلاکش را مخدوش کرده است. با اجرای طرح پلاک سوم می‌توان از مخدوش کردن پلاک‌ها و جرایم مربوط به این تخلف جلوگیری کرد. همچنین افسر راهور برای اینکه اصالت یک ماشین را چک کند، باید کاپوت را بالا بزند و شماره شاسی را نگاه کند که با اجرای پلاک سوم دیگر به این کار نیازی نیست و افسر می‌تواند کنار خیابان با دست افزارش این پلاک را اسکن و مشخصات را مشاهده کند.

هادیانفر درباره اینکه طرح پلاک سوم چه زمانی اجرایی خواهد شد، متذکر شد: ما تلاش داریم که پلاک سوم تا قبل از پایان سال ۱۴۰۱ به اجرا برسد و فاز اولیه آن اجرایی شود، اقداماتی که انجام می‌دهیم نیز در همین راستا است.

یادآور می شود که پلاک سوم چیپی است که زیر شیشه جلو و زیر آئینه باید نصب می‌شود و اطلاعات VIN و سایر اطلاعات مورد نیاز درباره خودرو در آن گنجانده می‌شود. اطلاعات موجود بر روی این چیپ به صورت RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا مأموران راهور بتوانند با دست افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند. 

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar