کنترل آلایندگی خودروهای استان تهران در کنار جاده

چهارشنبه 15 آذر 02 ساعت 10:13
کنترل آلایندگی خودروهای استان تهران در کنار جاده

ستاد معاینه فنی در برنامه ای مشترک با پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به راه اندازی دوباره واحدهای کنترل کنار جاده ای برای پایش وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین و سبک اقدام کرده است.

شادی مالکی مدیرعامل ستاد معاینه خودروهای تهران، با اعلام این خبر تاکید کرد: ناوگان سنگین به علت فرسودگی و عدم پایداری در حفظ شرایط مورد تایید در مراکز معاینه فنی، نیاز به کنترل مضاعف در سطح شهر دارند.

وی در خصوص دلایل اجرای این طرح با تشدید آلودگی هوا در شهر تهران توضیح داد: بنا بر آخرین سیاهه انتشار شهرداری تهران منابع متحرک در تولید آلاینده های گازی سهم ۸۳ درصدی و در تولید ذرات معلق سهم ۶۱ درصدی دارند که با توجه به سهم عمده این منابع در ایجاد آلودگی شهر تهران اجرای طرح هایی برای پایش مستمر این ناوگان مورد نیاز است. در همین راستا این ستاد در برنامه ای مشترک با پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به راه اندازی دوباره واحدهای کنترل کنار جاده ای برای پایش وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین و سبک اقدام کرده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در توضیح نحوه اجرای این طرح مشترک اظهار داشت: در این طرح خودروهایی که در شهر تردد می نمایند به صورت تصادفی متوقف و با استفاده از تجهیزات میزان آلایندگی آن اندازه گیری می شود. در این بررسی، خودروهای آلاینده و دودزا توسط پلیس راهور جریمه و با کنترل آنلاین معاینه فنی آنان، در صورت صحت معاینه فنی و مردودی در آزمون نسبت به ابطال آن اقدام می شود.

وی در توضیح این مسئله که چه خودروهایی شامل این طرح می شوند، افزود: حسب هماهنگی انجام شده با پلیس راهور تهران بزرگ در این طرح تمام خودروهای سبک و سنگین مورد ارزیابی و کنترل قرار می گیرد. در سنوات گذشته این طرح تنها برای خودروهای سنگین اجرا می شد که از امسال با توجه به طرح ابطال معاینه فنی خودروهای دودزا و دارای نقص فنی توسط پلیس خودروهای سبک نیز کنترل می شوند. البته ناوگان سنگین به علت فرسودگی و عدم پایداری در حفظ شرایط مورد تایید در مراکز معاینه فنی که در بحث آلایندگی حدود آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می شود نیاز به کنترل مضاعف دارند.

مالکی در خصوص نحوه پایش خودروها توسط این واحدها توضیح داد: این خودروها مجهز به تجهیزات آزمون آلایندگی برای خودروهای سبک و سنگین بوده و کارشناسان پس از کنترل وضعیت انتشار آلایندگی، مواردی از ظاهر وسیله نقلیه که مربوط به ایمنی است نظیر سلامت چراغ های اخطار، کمربند ایمنی، نداشتن روغن سوزی (دود آبی)، وضعیت لاستیک ها و ... را به صورت چشمی کنترل می کنند. در نهایت معاینه فنی وسیله نقلیه در صورت داشتن هرگونه نقص یا تغییر در وضعیت ظاهری و فنی که موجب کاهش ایمنی یا انتشار بیش از حد مجاز گازهای آلاینده هوا و صدا می شود توسط پلیس ابطال می شود.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar