رشد سه برابری شکایت‌های خودرویی مردم

سه شنبه 4 دی 97 ساعت 11:32
رشد سه برابری شکایت‌های خودرویی مردم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد: شمار شکایت‌های خودرویی مردم در سراسر کشور سال ۹۶ دو هزار و ۶۷ مورد بود ولی در ۹ ماه اخیر امسال با رشد سه برابری تا این مقطع از سال به ۶ هزار و ۳۶۶ مورد رسیده است.

یدالله صادقی با ذکر اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مرجع دریافت و رسیدگی به شکایت‌های خودرویی شهروندان در کل کشور است افزود: همه افراد شاکی از شرکت‌ها در خصوص روند فروش و تحویل خودروهای تولید داخلی و خارجی می‌توانند شکایت خود را برای رسیدگی به کمیته نظارت بر تخلفات خودرویی در این سازمان ارجاع دهند.

به گفته وی اگر شهروندان موضوع شکایت را به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت دیگر استان‌ها هم ارائه کنند به این سازمان در استان تهران برای پیگیری و رسیدگی ارجاع خواهد شد.

صادقی اظهارداشت: سال اخیر با وجود انجام واردات و تولید خودرو، با مشکلات کمتری در بازار خودرو همراه بودیم این در حالی است که امسال با توجه به موضوع منع واردات، عدم ایفای تعهدات کامل واردکنندگان و کاهش تولید خودرو، شکایت خودرویی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد که از مجموع هشت هزار و ۴۳۳ شکایت خودرویی سال‌های ۹۶ و ۹۷، چهار هزار و ۷۰۰ مورد به تشکیل پرونده منجر شده است.

وی اضافه کرد: تبدیل شکایت‌ها به پرونده به این معناست که در فرآیند رسیدگی، تخلف گروه‌های خودروساز یا عرضه کننده احراز و پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

به گفته صادقی یک هزار پرونده شکایت‌های خودرویی هم اکنون در دست بررسی است که در طول هفته آتی به تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهارداشت: موضوع دو هزار و ۷۳۳ پرونده شکایت، خارج از تعهدات قراردادی میان خریدار و فروشنده تلقی و به خاطر وارد نبودن شکایت، این پرونده‌ها مختومه و کنار گذاشته شده‌اند.

صادقی عنوان عمده تخلف‌های خودرویی را ایفای نکردن تعهدات و مطالبه وجه اضافه بر تعهدات گروه‌های خودرویی برشمرد.

وی با اشاره به مدت زمان پیگیری و رسیدگی به شکایت‌های خودرویی اظهارداشت: از زمان ارسال شکایت، پیگیری‌های لازم از طرف مسئولان مربوطه انجام می‌گیرد و در طول نامه‌ای به شرکت متعهد، ۱۰ روز فرصت داده می‌شود تا یا رضایت شاکی را جلب یا دلایل خود را در مورد روند عملکردی که داشته‌اند گزارش کنند.

وی ادامه داد: بعد از فرصت ۱۰ روزه اگر شاکی رضایت داد پرونده مختومه اعلام می‌شود در غیر اینصورت شکایت موردنظر در کمیته مربوط از نظر مباحث حقوقی، فنی و تجاری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

صادقی افزود: در ادامه رسیدگی و در پی صدور رأی در کمیته، پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در خصوص مدت زمان تشکیل جلسات کمیته رسیدگی به شکایت‌های خودرویی هم گفت: زمان تشکیل جلسات این کمیته به میزان پرونده‌های ارسال شده بستگی دارد و در وضعیت کنونی هفته‌ای یک بار تشکیل جلسه می‌دهد.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar