افزایش قیمت مواد اولیه تولید خودرو

دوشنبه 7 بهمن 98 ساعت 11:25
افزایش قیمت مواد اولیه تولید خودرو

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه تولید خودرو طی یک ماه گذشته، گفت: در این وضعیت، چطور برای خودروسازان تکلیف می‌کنند که قیمت تولیداتشان را کاهش دهند؟

محمد شهپری در یک نشست خبری اظهار داشت: هم اکنون خودروهای کف سایپا به صفر رسیده و خودروهای کف ایران‌ خودرو هم نزدیک به ۱۵ هزار دستگاه است. در این حال، تولید روزانه سایپا نزدیک به ۲ هزار دستگاه و در ایران‌ خودرو بیش از ۲ هزار دستگاه است.

وی با ذکر اینکه در حال حاضر خودروسازان دارای زیان انباشته هستند و این زیان روز به روز در حال افزایش است، گفت: قیمت فولاد به عنوان یک ماده اولیه،‌ تولید قطعات طی یک ماه گذشته ۱۵ درصد و قیمت آلومینیوم ایرالکو هم ۱۰ درصد افزایش یافته است. در عین حال، قیمت مس و مواد پتروشیمی هم بالا رفته که بر قیمت تمام شده تولید خودرو مؤثر است. در این شرایط معلوم نیست که چطور با افزایش قیمت مواد اولیه، برای خودروسازان تکلیف می‌کنند که قیمت تولیداتشان را کاهش دهند؟

شهپری تأکید کرد: دولت باید برای حل این مسئله فکری کند و یا به شرکتی مثل فولاد مبارکه دستور دهد که فولاد را بر مبنای قیمت تمام شده و یا با سودی اندک به خودروسازان تحویل دهد.

وی ادامه داد: قیمت قطعات در ابتدای امسال بر مبنای ارز ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومانی تعیین شد که همچنان ادامه دارد، در حالی که امروز نرخ ارز به ۱۳ هزار تومان رسیده است.

شهپری در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت طراحی و تولید قطعات پژو ۳۰۱ هم گفت: زمانی که کمپانی پژو در ایران حضور داشت، موضوع تولید داخلی‌سازی قطعات پژو ۳۰۱ پیشرفت خوبی داشت، اما با خروج پژو،‌ این کار با انجام تغییراتی در مرکز تحقیقات ایران‌ خودرو پیگیری شد و پلت‌فرم پژو ۳۰۱ عوض شد.

وی با ذکر اینکه در زمان حضور پژو در ایران،‌ خط مونتاژ پژو ۳۰۱ در کشور نصب شده بود، گفت: هم اکنون پروژه پژو ۳۰۱ به پژو ۳۲۲ تغییر یافته و طبق اعلام مسؤولان ایران‌خودرو، این خودرو از بهمن سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید.

وی با ذکر اینکه نزدیک به ۹ ماه است که ایران‌ خودرو بر روی این پروژه کار می‌کند، گفت:‌ تولید این خودرو با داخلی‌سازی بالای ۸۰ درصد شروع خواهد شد.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar