رشد ۱۸ درصدی نرخ تورم تولید خودرو

شنبه 19 آبان 97 ساعت 01:24
رشد 18 درصدی نرخ تورم تولید خودرو

مرکز آمار شاخص بهای تولید کننده در بخش صنعت را در دومین فصل از سال ۹۷ اعلام کرد. براساس آمارهای منتشر شده از طرف مرکز آمار، شاخص کل بهای تولید کننده بخش صنعت در دومین فصل به نسبت فصل اول سال جاری، با رشد ۷. ۱۷ درصدی مواجه بوده است. در فصل پیش شاخص کل بهای تولید کننده در این بخش رقم ۲۸۹ را نشان می‌دهد، این در حالی است که شاخص بهای تولید کننده در دومین فصل سال، با رشد ۷. ۱۷ درصد به رقم ۳. ۳۴۰ رسیده است.

در حالی شاهد رشد ۷. ۱۷ درصدی در شاخص بهای تولید کننده در فصل تابستان به نسبت فصل بهار هستیم که مقایسه سه ماه اول سال جاری با سه ماه پایانی سال اخیر نشان دهنده افزایش ۱۴ درصدی است. شاخص بهای تولید کننده در بخش صنعت در فصل بهار ۹۷، رقم ۲۸۹ را نشان می‌دهد درصورتی که در فصل زمستان سال ۹۶، این شاخص رقم ۶. ۲۵۳ را نشان می‌دهد. از سوی دیگر اگر نگاهی به آمارهای منتشره شده در بهار سال پیش بیندازیم، متوجه می‌شویم که شاخص بهای تولید کننده در این بخش، در بازه زمانی ذکر شده رقم ۳. ۲۳۳ را نشان می‌دهد. پس اگر این شاخص را با شاخص بهار در سال جاری مقایسه کنیم متوجه افزایش ۴. ۳۷ درصدی فصل اول سال ۹۷، به نسبت فصل اول سال ۹۶ می‌شویم.

براساس اطلاعات ارائه شده در گزارش مرکز آمار، در دومین فصل سال جاری شاخص بهای تولید کننده در بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر» هم با رشد همراه بوده است. شاخص این بخش در نخستین فصل از سال ۹۷، رقم ۲۶۴ را نشان می‌دهد. این در وضعیتی است که شاخص بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌تریلر» با رشد ۲. ۶ درصدی به عدد ۵. ۲۸۰ رسیده است. براساس پارامترهای بررسی شده، دو پارامتر «تولید قطعات و ملحقات برای وسایل نقلیه موتوری و موتور آنها» و «تولید وسایل نقلیه موتوری» به ترتیب بیشترین تأثیر را در این بخش داشته‌اند. این دو پارامتر به ترتیب، ۳. ۱۹ و ۸. ۴ درصد بیشترین تأثیر را در رشد ۲. ۶ درصدی شاخص بهای تولید کننده در بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر» در فصل تابستان سال جاری داشته است. این میزان رشد، موجب شده تا شاخص بهای تولید کننده در این بخش در رتبه هفتم تاثیرگذاری روی شاخص کل بخش صنعت در بازه زمانی ذکر شده، قرار بگیرد. پیش از تأثیر بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌تریلر» بخش‌های «ماشین آلات و دستگاه‌های مولد و انتقال برق»، «تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی»، «صنایع محصولات شیمیایی»، «صنایع مواد غذایی و آشامیدنی»، «صنایع تولید زغال‌سنگ-پالایشگاه‌های نفت» و «تولید فلزات اساسی»، روی شاخص بهای تمام شده تولید کننده بخش صنعت در فصل تابستان اثرگذار بوده‌اند. طبق آمار، شاخص بهای تمام شده تولید کننده در بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر» در تابستان سال جاری به نسبت فصل ماقبل، رشد ۲. ۶ درصدی داشته است. این شاخص در بهار ۹۷ به نسبت فصل ماقبل، افزایش ۳. ۷ درصدی را تجربه کرده است. پس مشاهده می‌شود که رشد شاخص این بخش در تابستان نسبت به بهار ۹۷، منفی ۱. ۱ درصد بوده است.

با نگاهی به آمارهای ارائه شده متوجه می‌شویم که در فصل تابستان سال جاری به نسبت فصل تابستان سال پیش شاخص کل بهای تمام شده تولید کننده بخش صنعت رشد ۸. ۵۲ درصدی را تجربه کرده است. این شاخص در تابستان سال پیش رقم ۸. ۲۲۲ را نشان می‌دهد؛ درحالی که همان طور که اشاره شد در تابستان ۹۷، برای این شاخص رقم ۳. ۳۴۰ ارائه شده است.

با مقایسه بین شاخص «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر» در تابستان امسال با مدت مشابه سال پیش متوجه می‌شویم که شاخص این بخش رشد ۷. ۱۸ درصدی را تجربه کرده است. در تابستان سال پیش این شاخص رقم ۲. ۲۳۶ را نشان می‌دهد؛ درحالی که در تابستان سال جاری این رقم برابر با ۵. ۲۸۰ بوده است.

در گزارش مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌تریلر» از تابستان ۹۴ تا تابستان ۹۷ ارائه شده است. براساس این گزارش، درحالی که تورم نقطه به نقطه از تابستان ۹۴ تا بهار ۹۶، تغییر زیادی نداشته و در پاره‌ای از مواقع (مثل بهار ۹۵ به نسبت زمستان ۹۴ که افت ۴ درصدی را تجربه کرده است)، شاخص تورم نقطه به نقطه نزولی بوده است. این در وضعیتی است که مشاهده می‌شود از بهار ۹۶ تا تابستان سال جاری، نرخ تورم نقطه به نقطه روند صعودی به خود گرفته است. از ۶. ۰ درصد در بهار ۹۶ به ۷. ۱۸ درصد در تابستان ۹۷ رسیده است. یکی دیگر از بخش‌هایی که در گزارش مرکز آمار در ارتباط با شاخص بهایی تمام شده تولید کننده در بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری ریال تریلر و نیمه تریلر» به آن پرداخته شده است، نرخ تورم سالانه این بخش است. براساس آمارهای ارائه شده، نرخ تورم سالانه این بخش در ۱۲ ماه منتهی به تابستان سال پیش، ۱. ۱ درصد بوده است؛ درحالی که در ۱۲ ماهه منتهی به تابستان ۹۷، این میزان به ۳. ۱۰ درصد رسیده است.

نرخ تورم فصلی بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر» از دیگر بخش‌های گزارش مرکز آمار پیرامون بهای تمام شده تولید کننده است. براساس اطلاعات ارائه شده در این گزارش، نرخ تورم فصلی تابستان ۹۶ به نسبت بهار آن سال، رشد ۳. ۱ درصدی را نشان می‌دهد. این در وضعیتی است که نرخ تورم فصلی تابستان ۹۷ به نسبت بهار ۹۷، رشد ۲. ۶ درصدی را تجربه کرده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar