رقابت تنگاتنگ شاسی بلندهای بازار

چهارشنبه 8 آبان 98 ساعت 15:18
رقابت تنگاتنگ شاسی بلندهای بازار

در کلاس‌بندی جهانی خودرو، استانداردهایی وجود دارد که هر خودروساز برای تولید یک محصول آن را رعایت می‌کند. برای قرار گرفتن یک خودرو در رده سدان‌ها هم داشتن حداقل ۴عدد در، طولی در حدود ۴الی ۵متر برای سایز متوسط و صندوق عقب جادار از جمله این الزامات است. همچنین برای قرار گرفتن یک خودرو در رده خودروهای شاسی‌بلند، بیشتر ارتفاع و عرض خودرو ملاک قرار‌می‌گیرد.

بر این اساس خودروهای شاسی بلند هم قوانین و ضوابط خاص خود را دارند و خودروهای تولیدی برای قرار‌گرفتن در این رده‌بندی باید از استانداردهای خاصی پیروی کنند. ولی متأسفانه طی چند سال گذشته شاهد هستیم که برخی خودرو‌های معمولی با اضافه کردن یک محافظ پلاستیکی، چند میلی‌متر ‌ارتفاع بیشتر و روف رک به شاسی بلندهای جدید در بازار خودرو تبدیل می‌شوند. این نوشتار قصد دارد با مقایسه توان فنی و امکانات داخلی ۳عضو باشگاه شاسی بلندهای موجود در بازار ایران، به انتخاب متقاضیان خرید این خودروها کمک کند.مقایسه کیفیت و قیمت سه نمونه از خودرو‌های هاچ‌بک شاسی بلند بازار ایران بیانگر نقاط ضعف و قوت نزدیک این خودروهاست.

H30 کراس

رقابت تنگاتنگ شاسی بلندهای بازار

اواخر سال‌۹۴پیش‌فروش این خودرو آغاز شد ولی  H30کراس هم دیرتر به بازار راه پیدا کرد. این خودرو هم یک هاچ ‌بک با کمی ارتفاع است که خود را در رده کراس‌اوور‌ها جا کرده است. طراحی کابین و مواد استفاده شده در آن به همراه جعبه دنده هماهنگ آیسین از جمله نقاط‌قوت این خودرو است ولی از نظر آپشن، H30 کراس  حتی یک کروز کنترل ساده هم ندارد و در همین جاست که مشتریان خود را نا امید می‌کند. همچنین ایران ‌خودرو  برای کاهش هزینه تمام ‌شده تولید از سال ۹۷رینگ آلومینیومی این خودرو را از فهرست آپشن‌های H30کراس  حذف کرد تا آپشن یاد شده دل‌ خوشی را برای متقاضیان خرید این خودرو ایجاد نکند.

کوییک اتوماتیک فول پلاس

رقابت تنگاتنگ شاسی بلندهای بازار

شاید بتوان گفت که باید به سایپا بابت تولید چنین محصولی افتخار کرد. عرضه کوییک اتوماتیک فول پلاس توسط این گروه خودروسازی نشان می‌دهد که سایپا و ایران‌خودرو توان تولید خودرویی با تجهیزات حداقل یک خودروی اروپایی را دارند ولی مشخص نیست که چرا نمی‌خواهند چنین خودروهایی را تولید و روانه بازار ایران کنند. با وجود این کوییک بسیار دیر به بازار آمد. اگر این خودرو چند سال پیش به بازار عرضه می‌شد، می‌توانست به‌عنوان یک گزینه ارزان‌قیمت ولی با آپشن در بازار خودروی ایران جولان دهد.  ولی هنگام سوار شدن به کوییک باید توجه داشته باشید که از نظر کیفیت کابین شما همان تیبا با قیمتی بسیار بالا را سوار هستید که چندان چنگی به دل نمی‌زند.

برلیانس کراس

رقابت تنگاتنگ شاسی بلندهای بازار

بررسی کم‌و‌کیف این خودرو چینی هم نشان می‌دهد که مثل ۲ خودروی دیگر، بازهم با پدیده هاچ‌بک ارتفاع خورده مواجه هستیم. در واقع این خودرو همان برلیانس H320 است که این بار با قیمت کمی بالاتر و یدک کشیدن لقب کراس‌اوور به بازار عرضه شده تا شما آن را بپذیرید. این خودرو از نظر امکانات و کیفیت ساخت تغییری نسبت به نسل قبلی خود نداشته ولی از نظر قوای فنی، برلیانس کراس در نمونه ۱.۶لیتری بهبود پیدا کرده‌است. یکی از مزایای این خودرو استفاده از زنجیر به جای تسمه‌تایم است. طراحی خارجی برلیانس از ۲خودروی دیگر بسیار بهتر و زیباتر است، ولی کابین این خودرو از نظر کیفیت و طراحی حرفی برای گفتن ندارد.

نتیجه گیری

بررسی مشخصات فنی و امکانات رفاهی و تریم این خودروها نشان می‌دهد که در مقایسه ۳خودروی یاد شده مثل دیگر انواع خودروها به راحتی نمی‌توانید دست یکی از شرکت‌کننده‌ها را بالا برده و آن را برنده بلامنازعه بدانید. کوییک سایپا از نظر آپشن از ۲ خودروی دیگر غنی‌تر است و حرف اول را در این مقایسه می‌زند ولی کیفیت ساخت بسیار پایین خصوصاً در کابین موجب می‌شود تا بعضی مشتریان عطای این خودرو را به لقایش ببخشند؛ چون که این خودرو ضعیف‌ترین و کوچک‌ترین خودرو در بین دیگر رقباست. H30 کراس هم از نظر طراحی حرفی برای گفتن ندارد ولی در کابین، اوضاع کمی بهتر است. طراحی قابل ‌قبول همراه با کیفیت متریال(مواد) مصرف شده در این بخش هم تنها برتری این خودرو نسبت به ۲ ‌رقیب دیگر محسوب می‌شود. همانطور که قبلاً گفته شد تنها نقطه‌ قوت برلیانس موتور قدرتمند و بهینه آن است که دیگر ضعف‌های این خودرو را می‌پوشاند. در جمع‌بندی این مقایسه می‌توان گفت که هیچ‌کدام از این خودرو‌ها برنده نخواهند بود. در بین ۳ خودروی یاد شده، کوییک قیمت کمتر و امکانات رفاهی بالاتری را برای مالک خود به‌دنبال خواهد داشت، H30 کراس بزرگ‌ترین خودرو در این مقایسه است که فضای داخلی راحت همراه با زیبایی و کیفیت مناسب را به سرنشینان هدیه می‌دهد و برلیانس کراس هم از نظر قوای فنی و طراحی خارجی زیبا و چشم‌نواز و در بخش کابین از کیفیت و طراحی متوسطی برخوردار است. به‌طور مختصر هر سه خودروی یاد شده به طور جداگانه حرفی برای گفتن دارند و در نهایت شما باید تصمیم بگیرید که خرید کدام خودرو با توجه به قیمت، امکانات‌رفاهی و قدرت برای شما مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

نبض بازار

در جمع‌بندی مقایسه ۳ شاسی بلند موجود در بازار ایران می‌توان گفت که هیچ‌کدام از این خودرو‌ها برنده نخواهند بود. در بین ۳ خودروی یاد شده، کوییک قیمت کمتر و امکانات رفاهی بالاتری را برای مالک خود درپی خواهد داشت، H30 کراس بزرگ‌ترین خودرو در این مقایسه است که فضای داخلی راحت همراه با زیبایی و کیفیت مناسب را به سرنشینان هدیه می‌دهد و برلیانس کراس هم از نظر قوای فنی و طراحی خارجی زیبا و چشم‌نواز و در بخش کابین از کیفیت و طراحی متوسطی برخوردار است.

همشهری

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar