روند نزولی نمادهای خودروسازان در بورس

سه شنبه 12 اسفند 99 ساعت 16:10
روند نزولی نمادهای خودروسازان در بورس

میزان معاملات گروه خودرویی طی روز یکشنبه ۱۰ اسفند بالغ بر ۱۹ میلیون سهم و ارزش معاملات بالغ بر ۱۲میلیارد تومان بوده است.

روز گذشته در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی باز هم روند نزولی داشتند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، کرمان‌خودرو، گروه بهمن، زامیاد، فنرسازی زر، ایران‌خودرو دیزل، ایرکاپارت‌صنعت، صنایع ریخته‌گری ایران، مهندسی نصیرماشین، کمک‌فنر ایندامین، موتورسازان تراکتورسازی ایران، رادیاتور ایران و الکتریک‌خودرو شرق منفی خوردند و در مقابل هیچ نماد خودرویی مثبت نشد.

همچنین روز دوشنبه در گروه خودرویی طی ۵هزار نوبت معاملاتی، ۲۰۸میلیون سهم به ارزش ۶۳میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر ۲۲۲هزار میلیارد تومان شد. شاخص کل بورس نیز دیروز با کاهش نزدیک به ۴هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و ۱۸۱هزار واحدی ایستاد.

فاصله چندساله تا سقف قبلی ۲میلیون واحدی

برخی کارشناسان بازار سهام معتقدند مشکل اصلی بورس، عدم‌اعتماد مردم به دولت و سیاست‌های دولت است. وقتی کسی نمی‌تواند اعتماد کند تا پول خود را وارد بورس کند، نمی‌توان از بازار سرمایه انتظار دیگری جز پوشیدن رنگ سرخ را داشت. این در حالی است که بورس تبدیل به یک کوره پول‌سوزی شده است. از طرف دیگر، احتمال دارد چند سال طول بکشد تا به سقف قبلی شاخص کل در محدوده ۲میلیون واحدی بازگردیم.

ورود سرمایه‌گذاران حقوقی؛ اولین قدم برای بهبود وضعیت

اولین اقدام برای بهبود وضعیت بازار سهام، ورود سرمایه‌گذاران حقوقی به بورس است تا رونقی در معاملات ایجاد شود، وگرنه مردمی که تا ۸۰درصد سرمایه خود را از دست داده‌اند، نمی‌توانند کاری انجام دهند. درحال‌حاضر بورس نیاز به ورود پول هوشمند و جدید دارد و حداقل باید چند روز ارزش مالی معاملات بازار به‌طور مستمر بالای ۱۵ تا ۲۰هزارمیلیارد تومان باشد تا بتوان امید به بهبود داشت.

دنیای خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar