رژه باشکوه خودروهای کلاسیک در تهران

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
رژه باشکوه خودروهای کلاسیک در تهران

۵۰ اتومبیل کلاسیک با بیش از ۶۰ سال عمر از کاخ سعدآباد روانه کاخ نیاوران شدند تا در مقدمه روز جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی مردم را با میراث صنعتی که زمانی اوراق می‌شد، آشنا کنند.

این اتومبیل‌های قدیمی دو ماه در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد به عنوان میراث صنعتی و سرمایه‌های تاریخی نمایش داده شدند که در آخر برگزاری این نمایشگاه، رژه‌ای را در سطح شهر تهران در راه سعدآباد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موزه ملی و کاخ نیاوران به وسعت ۶۰ کیلومتر اجرا کردند.

این اتومبیل‌ها که کلاسیک‌ترین آن بنزی متعلق به سال ۱۹۵۲ میلادی و جوان‌ترین آن فولکس واگن ساخت آلمان به سال ۱۹۷۴ است برپایه اعلام سلمان یارمحمدی مدیر اتومبیل‌رانی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی که رژه اتومبیل‌های کلاسیک را ترتیب داده، بیش از ۳۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده‌اند.

 

در این رژه اتومبیل‌هایی از کمپانی‌های فورد، بنز، پورش، BMW، فیات و فولکس واگن شرکت کرده‌اند. این اتومبیل‌ها همه صاحبان خصوصی دارند.

در میان این اتومبیل‌ها که امروز در شهر رژه نمایشی رفتند تنها ۱۲ اتومبیل پلاک تاریخی دارند.

رامین افشاری مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیل رانی در مورد این پلاک‌ها توضیح داد: در گذشته قوانینی در ایران وجود داشت که اتومبیل‌ها بعد از ۲۵ سال از رده خارج و اوراق می‌شدند و یا اجازه ترفت و آمد در شهر را نداشتند، ولی با حمایت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این قانون اصلاح شد و کارگروهی با عنوان اتومبیل‌های تاریخی که اعضای گوناگونی از دیگر وزارتخانه‌ها دارد، تشکیل شد. دبیرخانه این کارگروه در کانون جهانگردی و اتومبیل رانی کشور است.

وی اضافه کرد: اتومبیل‌های تاریخی برای کسب این پلاک ویژه باید اول ثبت نام کنند و مراحل کارشناسی پلیس، نیروی انتظامی و ارزش‌گذاری تاریخی را طی و بعد از تأیید پلاک اتومبیل تاریخی را دریافت کنند. به گفته او در حال حاضر ۷۵۰ اتومبیل تاریخی شناسایی شده‌اند که تنها ۱۵۰ دستگاه موفق شدند این پلاک را دریافت کنند.

 

در رژه اتومبیل‌های قدیمی که برای اولین بار در سطح تهران اتفاق می‌افتد ۵۰ اتومبیل از سال ۱۹۵۲ تا ۱۹۷۴ به انگیزه آشنایی مردم با این میراث تاریخی و ترغیب آن‌ها برای حفاظت از میراث فرهنگی و بازدید از موزه‌ها شرکت کردند.

نمایش این اتومبیل‌ها که در خیابان‌های شهر تهران اتفاق افتاد واکنش‌های هیجانی مردم را به همراه داشت و همینطور در حالی که این اتومبیل‌ها در محوطه‌های سعدآباد و موزه ملی ایران حضور داشتند با استقبال و واکنش‌های مثبت گردشگران خارجی هم مواجه شد.

 

هنگام رژه هم تعدادی با ابراز تعجب از اینکه این اتومبیل‌ها میراث خارجی هستند و نه میراث فرهنگی ایران، به این حرکت واکنش‌های منفی نشان دادند.

 

رژه اتومبیل‌های قدیمی در سطح پایتخت برای اولین بار بود که با این شمار خودرو تاریخی و در ساعت کاری و پرترافیک شهر با همراهی و اسکورت راهنمایی و رانندگی اجرا شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar