زمان تحویل خودروها در هاله‌ای از ابهام

بروزرسانی در: یکشنبه 8 اردیبهشت 98 ساعت 18:46
زمان تحویل خودروها در هاله‌ای از ابهام

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران با تاکید بر این که فروش فوری تنها روی کاغذ انجام می‌شود، می‌گوید: فروش فوری خودروها مستلزم این است که خودروها را به مردم تحویل دهند و نیاز روزانه بازار تأمین شود.

بازار خودرو انگار تصمیم به آرامش ندارد. افزایش قیمت خودرو دیگر موضوع جدیدی نیست؛ تبدیل به داستانی دنباله‌دار شده است. هم اکنون هم رشد قیمت‌ها در انواع خودروها به بیش از ۲۰ میلیون رسیده و کمتر معاملاتی در بازار انجام می‌شود. این در وضعیتی است که طرح‌های فروش فوری خودروسازان بزرگ کشور ادامه دارد و هر روز یک خبر تازه در این مورد اعلام می‌شود. ولی نکته این‌جاست که مشتریان خودروهای پیش‌فروش از قیمت‌های تحویل خودرو معترض هستند و عقیده دارند خودروسازان در اعلام قیمت‌ها تخلف کرده‌اند؛ به صورتی که شرکت خود قیمت مصوب اعلام می‌کند، ولی اعمال نمی‌کند.

بعضی از متقاضیان می‌گویند: با وجود افزایش قیمت‌ها و فروش فوری محصولات، این‌که مدت حداقل شش ماهه پول‌های پیش پرداخت واریزی در دست شرکت باشد و از سود آن استفاده کند و نهایت هم خودرو را با قیمت بالاتر از مصوبات بهمن و اسفند تحویل دهند، درست نیست.

زمان تحویل خودروها در هاله‌ای از ابهام

هم اکنون زمان تحویل بعضی خودروهای پیش فروش در هاله‌ای از ابهام قرار دارند و گزارش‌ها نشان می‌دهد به خاطر تحریم‌ها و وابستگی صنعت خودروسازی به واردات مواداولیه و قطعه، سال پیش تولید خودرو درصد کاهش یافت و خودروسازان نتوانستند به تعهداتشان در تحویل خودروهای پیش فروش عمل کنند.

بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از آن است که تولید پارسال انواع خودرو در کشور با افت ۳۷.۸ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۶، به ۹۵۵ هزار و ۹۲۳ دستگاه رسید. پاییز پارسال تولید روزانه سایپا حدود ۴۰۰ دستگاه و ایران‌خودرو به حدود ۸۰۰ دستگاه رسیده و خودروهای زیادی کف کارخانه‌ها مانده بود که نقص قطعه داشت، اما در پایان اسفند ماه اخیر و با بسته‌های طراحی شده، مجموع تولید این ۲ خودروساز به بیش از ۴ هزار دستگاه رسید.

با این وجود، عزیز اکبریان، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرده افرادی که خودروهای داخلی را پیش‌خرید کردند، نگران نباشند، چون خودروی خریداری شده به آنها تحویل داده می‌شود.

فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در روزهای اخیر عنوان کرده طبق دستوری که به دو خودروساز مطرح کشور داده شده، باید نسبت به ایفای به موقع تعهدات اقدام شود که بر این اساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که کل تعهدات خودروسازان در سال ۹۷ حداکثر تا مهرماه سال جاری ایفا شود. این برنامه به طور قطع در سال ۹۸ اجرایی خواهد شد و جای نگرانی از بابت ایفای تعهدات خودروسازان وجود ندارد.

به گفته وی، تعهدات جدید خودروسازان مبنی بر پیش‌فروش‌های انجام گرفته در سال ۹۸ هم به طور قطع به موقع انجام می‌شود که بر این اساس، هر یک از خودروسازان مکلف هستند حداقل ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو را در سال‌جاری تولید کنند که در مجموع یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری تولید و راهی بازار خواهد شد.

آن‌طور که وزارت صنعت اعلام کرده، برنامه سخت‌گیرانه‌ای برای خودروسازان در نظر گرفته شده که برمبنای آن، یکی از تکالیف تعیین شده برای خودروسازان این است که تولید را از سطح یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه فراتر ببرند که جزییات آن پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

به گفته مقیمی، چنانچه خودروسازان به این برنامه تولید پایبند نباشند، دیگر اجازه پیش فروش خودرو نخواهند داشت و به تناسبی که افزایش تولید داشته باشند، می‌توانند خودرو در بازار پیش فروش کنند.

عرضه قطره‌ای فایده ندارد

ولی با این حال، سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران در رابطه با نحوه عرضه خودروسازان تاکید می‌کند: عرضه به طور قطره‌ای مناسب نیست و خودروسازان باید تیراژ تولید خود را افزایش دهند.

به عقیده وی، اگر ما بخواهیم بازار آرامی داشته باشیم، باید عرضه خودرو انجام گیرد و افزایش قیمت خودرو به این خاطر است که خودروسازان نمی‌توانند نیاز بازار را تأمین کنند. این در حالی است که اگر نیاز بازار را تأمین کنند و کالا به اندازه کافی به بازار عرضه شود، این مشکلات پیش نمی‌آید.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران با ذکر این‌که نوسان شدید بازار خودرو به خاطر عدم عرضه خودرو به بازار است، تصریح می‌کند: خودروهای فروش فوری فقط روی کاغذ انجام می‌شود. فروش فوری خودروها مستلزم این است که خودروها را به مردم تحویل دهند و بازار هم نیاز روزانه دارد که این نیاز باید تأمین شود.

موتمنی عنوان می‌کند: در صورتی که یک روز وقفه در عرضه خودرو بیفتد، هفته‌ها طول می‌کشد که این یک روز عرضه جبران شود.

وی متذکر می‌شود: هم اکنون یک عده در بازار منتظر هستند که عرضه یک کالا کم شود و هجوم بیاورند و آن کالا را با قیمت بالا بفروشند. همین اتفاق در بازار خودرو افتاده است. برای مثال، می‌دانند یک خودرو روی خط تولید نمی‌آید، این گروه می‌آیند و آن خودرو را می‌خرند و با قیمت بالا عرضه می‌کنند.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران در پاسخ به این سؤال که آیا بازار کشش قیمت‌های بالا را دارد؟ می‌گوید: خریدار پراید ۵۱ میلیون تومان در بازار کم است؛ مگر این‌که کسی نیاز داشته باشد.

رشد ۵ میلیونی پراید در بازار

هم اکنون پراید در حدود ۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ حدود ۲۱ میلیون تومان و سمند حدود ۱۰ میلیون تومان نسبت به ۱۸ فروردین‌ماه افزایش قیمت داشته است. محصولات مونتاژی مثل سراتو از ۲۴۵ میلیون تومان به ۲۹۰ میلیون تومان یا خودرویی مثل پژو ۲۰۰۸ از ۲۷۰ به ۳۴۰ میلیون تومان افزایش رسیده است. در این مدت گروه پژو ۲۰۶ بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

به این ترتیب، در بازار پراید ۱۱۱ با قیمت ۵۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۸۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ با قیمت ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، استپ‌وی با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان و H30 با قیمت ۱۴۵ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

چگونه حال بازار خوب می‌شود

کارشناسان صنعت خودرو عقیده دارند چنانچه از تمام پتانسیل‌های داخلی برای صنعت خودرو استفاده شود و بعضی قطعات که در داخل وجود نداشته و نیازمند واردات هستند، بتوانند وارد زنجیره تأمین شوند، می‌توان به تحقق تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری امیدوار بود.

به باور آنها، شرط تحقق این هدف‌گذاری این است که قطعه‌سازانی که دچار مشکل شده و از خودروسازان طلب دارند، مشکلاتشان برطرف شده و بتوانند با ایجاد تحول و بازسازی در روند فعالیت خود، قطعات را به میزان کافی در اختیار خودروسازان قرار دهند.

کارشناسان عنوان می‌کنند خودروسازان مشکل چندانی برای اجرای افزایش تولید ندارند، بلکه مشکل اصلی این صنعت در تأمین قطعه و مواداولیه است که باید تأمین شوند. در واقع مشکل اصلی تولید در ایران به دو موضوع نقدینگی و کمبود ارز باز می‌گردد.

خبرآنلاین

زمان تحویل خودروهای پیش فروش شده ایران خودرو و سایپا در سال ۹۸

فروش نقدی ایران خودرو

فروش فوری سایپا

زمان ارسال دعوتنامه ایران خودرو

زمان ارسال دعوتنامه سایپا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar