زمان حساس برای تأمین قطعات خودروسازان

سه شنبه 20 اسفند 98 ساعت 17:35
زمان حساس برای تأمین قطعات خودروسازان

به عقیده یکی از اعضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی، با زیان ده شدن صنعت خودروسازی کشور، در وضعیتی که شریک اصلی خودروسازی ایران پس از مدتی مجدد فعال شده است، لازم است که در جهت تأمین ارز مورد نیاز برای واردات قطعات حساس و مؤثر در خطوط تولید فرصت را از دست نداده و شاهد تعطیلی خودروسازان نباشیم.

سید حسین بحرینیان اظهار کرد: یک بنگاه اقتصادی برای فعالیت خود و استمرار آن قطعاً به عوامل گوناگونی از جمله ابزار و ماشین‌ آلات و خطوط بسته به نوع و سطح تکنولوژی محصول، نیروی انسانی متخصص و متعهد، کشش محصول یا به عبارتی تقاضا و سرمایه درگردش متناسب با بودجه و... و. نیاز دارد. در قدم اول لازم  است که  از حیث نیروی انسانی و مدیران متخصص و متعهد، پس از یک دوره تاریک از نیمه‌های سال جاری، با درایت مدیران خودروساز کشور، شرایط بهتری حاکم شد به طوری که توانستند پس از مدتی طولانی دوباره به تیراژهای تولید خود بازگردند؛ اما تماماً و در هر دو گروه خودروساز باتوجه به سوابق مدیران پیشین، مدیران جدید با کوهی از تعهدات بسیار سنگین و زیان ده رو به رو شدند.

این عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ افزود: از طرف دیگر دخالت مستقیم دولت در تعیین قیمت خودرو، در جایی که هیچ نظارت و کنترلی بر روی قیمت مواد اولیه پایه مانند انواع فولاد و فرآورده‌های پتروشیمی انجام نمی‌شد، موجب شد تا  فروش محصولات این دو شرکت با زیان فراوان رو به رو شوند و عملاً ذات اقتصادی بودن این دو بنگاه اثرگذار بر خلق ارزش افزوده و اشتغال زیر سؤال برود که طبیعتاً توان این دو گروه خودروساز که جزو اولین صنایع تحریم شده قرار گرفت، به شدت در اداره خود تقلیل داد و استقراض از سیستم بانکی و انباشت بدهی به تامین‌کنندگان را بیش از پیش بالا برد.

وی افزود: در وضعیتی که پس از اعمال دوباره تحریم‌ها شریک اصلی صنعت خودروسازی ایران رسماً کشور چین شد، آغاز شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت کارخانجات این کشور عامل کوبنده‌تری بر تار و پود خودروسازان ایران شد و تأمین بعضی قطعات را که عملیات داخلی سازی آنها با دید وسیع مدیران کنونی به جریان افتاده بود، دچار کندی در تهیه و تدارک کرد. حال که این بلای بیولوژیکی به کشور ما هم سرایت نموده و کارخانجات چین آهسته آهسته به راه افتاده‌اند، زمان حساسی جهت تأمین ارز مورد نیاز برای واردات قطعات حساس و مؤثر در خطوط تولید است. مسئولان سیستم بانکی ما با سخت گیری بسیار و عدم تمایل به اجرا و نیز اخذ سپرده‌های سنگین،   مصوبه تأمین مالی خودروسازی زمان را به نفع توقف خطوط تولید در سال آینده تلف می‌کنند.

بنا بر اعلام شاتا، این عضو انجمن همگن قطعه سازی با ذکر اینکه بی شک فرصت تعطیلی ایام عید زمان بسیار مناسبی در بازه انتظار کالاها برای حمل از مبدأ کشور چین را در اختیار قرار می‌داد اما هم اکنون این فرصت خوب هم در حال از بین رفتن است؛ گفت: بنابراین حذف قیمت‌گذاری دستوری، عدم دخالت دولت در تعیین قیمت و اختصاص هرچه زودتر و بیشتر این تسهیلات می‌تواند راهگشای بهبود سیاست‌های پیشین باشد. این تصور باید از ذهن جامعه پاک  شود که این قبیل کمک‌ها در مورد دو خودروسازی بزرگ کشور به طور بلاعوض می‌باشد که آنچه در حال اجراست در قالب وام با پرداخت بهره بانکی می‌باشد؛ در سایر کشورها پس از رخداد نابسامانی در اقتصاد کشور، دولت وقت به شرکت‌ها وام بلاعوض و هم وام بدون بهره داده تا اشتغال، صادرات و چرخه تولید آن‌ها به خطر نیفتد.

بحرینیان تاکید کرد: شایان ذکر است که کل این تسهیلات صرفاً بیست درصد کل بدهی خودروسازی به زنجیره تأمین را پوشش می‌دهد که از این میان، ایران خودرو با گرو گذاشتن سپرده ۲۰ درصدی بخش اعظم تسهیلات مصوب را دریافت کرده که این به معنی تقبل بهره بانکی بالغ بر ۲۲ درصد است اما تسهیلات سهم سایپا در این مصوبه هنوز تکمیل نشده و چالش بر سر آن همچنان باقیست.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar